ابوترابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تعویض و صدور یک روزه شناسنامه برای شرکت در انتخابات/ وجود کد ملی و شناسنامه لازمه شرکت در انتخابات

کدخبر: 2096841

سخنگوی سازمان ثبت احوال از تعویض و صدور یک روزه شناسنامه تا ۲۹ اردیبهشت ماه که روز برگزاری انتخابات است، خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیف‌الله ابوترابی در یک برنامه تلویزیونی درباره سن مجاز برای رای دادن، گفت: مطابق قانون حداقل سن برای رای دادن، کسانی هستند که تا 29 اردیبهشت 96 به 18 سال تمام می رسند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره نحوه صدور شناسنامه المثنی در ایام انتخابات، با بیان اینکه برای تعویض شناسنامه اجباری وجود ندارد، تاکید کرد: البته اگر کسی شناسنامه‌اش پاره شده باشد و یا در آن دست برده باشد، نمی‌تواند رای دهد و باید آن را تعویض کند. بر این اساس در صورتیکه افراد به ما مراجعه کنند، شناسنامه المثنی را در سریع‌ترین زمان ممکن و حتی در همان روز برایشان صادر می‌کنیم. کسانی که شناسنامه‌شان مفقود شده هم شامل صدور یک روزه شناسنامه می‌شوند و تشریفات این کار نظیر استعلامات و گواهی‌های مربوط به مفقودی شناسنامه آن‌ها هم در یک روز انجام می‌شود.

وی افزود: اداره ثبت احوال ستاد ویژه‌ای در مراکز ثبت حوال در نظر گرفته‌ است و در سراسر کشور مراکز ثبت احوال آمادگی لازم برای صدور یک روزه شناسنامه را دارند.

ابوترابی ادامه داد: طبق هماهنگی‌هایی که با پست انجام دادیم، در تهران هم شناسنامه جدید را به درب منزل افراد ارسال می‌کنیم. در عین حال در این ایام مردم برای اینکه در صدور شناسنامه‌شان مشکلی پیش نیاید، برای درخواست شناسنامه المثنی مستقیما به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند.

ابوترابی با بیان اینکه البته ساعت کاری مراکز ثبت احوال طبق روال سابق است و این مراکز روزهای پنجشنبه هم فعالند، درباره لزوم عکس‌دار بودن شناسنامه رای‌دهندگان، گفت: عکس دار بودن شناسنامه رای دهندگان الزامی است. به همین منظور ستاد ویژه‌ای در ثبت احوال برای رفع مشکلات شناسنامه‌ها، در 1037 نقطه کشور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: مدارک لازم برای دریافت شناسنامه جدید شامل کپی شناسنامه قبلی و یک قطع عکس به همراه پرکردن فرم ثبت احوال برای تعویض شناسنامه است. البته باید توجه کرد که در سیستم اخذ رای فرد زمانی که به حوزه اخد رای مراجعه می کند، شناسنامه و شماره ملی را ارائه می دهد، سریال شماره قبلی که مفقود شده از سیستم حذف می شود. بر اساس استعلام اگر فرد جای دیگر رای داده باشد سامانه اعلام می‌کند که شما جای دیگر رای داده اید، پس برای رای‌ دادن آخرین شناسنامه‌ای که فرد در اختیار دارد مد نظر است.

ابوترابی با بیان اینکه سن عکس دار شدن برای شناسنامه 15 سال تمام است، گفت: اگر فرد دانش آموز باشد باید یک گواهی از مدرسه بیاورد و اگر کارمند باشد، باید فرد دیگری هویت او را تایید کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز گفت: تاکنون 22 میلیون کارت هوشمند در اختیار مردم قرار گرفته است و سعی می‌کنیم تا سال 96 و 97 این اقدام را به سرانجام برسانیم و برای تمام ایرانیان بالای 15 سال کارت هوشمند داشته باشیم.

ارسال نظر: