ظریف در جمع خبرنگاران:

بندهایی از سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنیم که با مواضع ما سازگاری داشته باشد/ عربستان به دنبال تنش و تشنج است

کدخبر: 2096860

وزیر امور خارجه درباره سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: ما مواردی را اجرا می‌کنیم که در موازین ما باشد و هر مواردی با دیدگاه‌ها و موازین شرعی و عرف و آداب و سوم ما مغایرت داشته باشد تعهدی به اجرای آن نداریم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر خود به پاکستان برای پیگیری حادثه مرز میرجاوه، اظهار داشت: طرف پاکستانی وعده کرد که حضورشان را در منطقه مرزی افزایش دهند و مانع حمله تروریست‌ها شوند، نکاتی هم که از سوی سردار باقری مطرح شده نکاتی است که جمهوری اسلامی در برابر تروریسم مقابله می‌کنند و گفت‌وگوها میان سفرا در تهران و پاکستان طبیعی است و ما امیدواریم دولت پاکستان به درستی به وظایف خود عمل کند و مانع اقدامات تروریستی علیه ایران توسط اشرار آن کشور شود.

وی درباره چگونگی رأی دادن ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: امروز هیأتی از وزارت امور خارجه کانادا در ایران است و در حال چگونگی انجام این کار هستیم، دو روز پیش با وزیر امور خارجه کانادا صحبتی داشتم که متأسفانه مقررات کانادا این است که باید رأی‌گیری در مناطق دیپلماتیک انجام شود که همان‌طور که اطلاع دارید در دولت گذشته کانادا به قطع رابطه سیاسی با ایران کرد و ما حضور دیپلماتیک در کانادا نداریم. وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که علاقه‌مند بودند این کار انجام شود اما هنوز به ترتیباتی که بتواند این کار را انجام دهند نرسیده‌اند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما امروز این بحث را ادامه می‌دهیم اما وضعیت بسیار خوبی در آمریکا داریم و تعدادی شعب اخذ رأی در سایر مناطق این کشور وجود دارد و ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند به شهرهای نزدیک خودشان در ‌آمریکا برای رأی دادن اقدام کنند کماکان ما سعی و تلاش خود را ادامه می‌دهیم تا این مشکل حل شود.

ظریف تأکید کرد: همچنین در سایر کشورها صندوق‌های اخذ رأی تعبیه شده تا بتوانیم این فرصت را برای شهروندان ایرانیان خارج از کشور فراهم کنیم تا با همان نشاطی که هموطنانشان در داخل کشور برای تعیین سرنوشت‌شان دارند در خارج هم با همین نشاط حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که کاندیدای ریاست جمهوری رویکرد دیپلماسی کشورمان را در دولت یازدهم انفعالی توصیف کرده و می‌گویند صرفاً دیپلماسی لبخند را در پیش گرفته‌ایم، گفت: توصیه می‌کنیم زمانی که دنیا دیپلماسی ما را دیپلماسی موفقی می‌داند که البته همانطور که رهبری فرمودند این دیپلماسی موفق مرهون حضور و مقاومت و سربلندی مردم است. بنابراین به خاطر منافع کوتاه‌مدت سیاسی نیایند این حضور و مشارکت و عزت مردم را زیرپا بگذارند و حرف‌هایی بزنند که در شأن مردم ایران نیست. حتماً دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در شأن مردم و یک دیپلماسی عزتمندانه است و همه دنیا بر آن تأکید دارند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: باعث تأسف است که برخی دوستان ما در داخل با عزت و سربلندی مردم بازی می‌کنند.

ظریف در پاسخ به این سؤال که برخی از کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به ایجاد روابط بانکی بعد از برجام شبهاتی را وارد ساخته‌اند و گفته‌اند عددی که در این باره مطرح می‌شود واقعی نیست نظر شما در این خصوص چیست، اظهار داشت: اعداد و ارقام واقعی است، هنگامی که این دولت آغاز به کار کرد و زمانی که دوستان همین آقایان مسئولیت داشتند یک کارگزاری خارجی نداشتیم و یک سوئیفت انجام نمی‌شد. همچنین حوزه نفت و کشتی‌رانی ما در آن زمان چه وضعیتی داشت؟ واقعیت این است که این وضعیت تغییر کرده، دوستان علاقه‌مند هستند که این گونه وانمود کنند که شرایط عوض نشده است.

وی با اشاره به موضوع خام‌فروشی که توسط کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده، افزود: یک زمانی ما هم خام‌فروشی و هم قاچاق می‌کردیم، هم نفت ما را در اختیار برخی دلال‌ها قرار می‌دادیم که میلیاردها از منابع این کشور را نابود کردند. اکنون که این دولت زمینه فروش نفت را به صورت رسمی فراهم کرده و از طرف دیگر با گسترش صنایع پتروشیمی نباید فراموش کنیم که اگر می‌خواستیم خام‌فروشی نکنیم نیاز بود که پتروشیمی ما از تحریم خارج شود لذا در زمانی که این دولت مسئولیت را بر عهده گرفت تمام انبارها و حتی حیا‌ط‌های کارخانه‌های پتروشیمی آنقدر پر محصولات بود که به دلیل تحریم پتروشیمی نمی‌توانستند به خارج بفروشند که دیگر جایی برای انبار کردن هم نداشتند. همچنین کشتی‌های نفتی ما پر از نفت در وسط دریاها سرگردان بود به خاطر اینکه مشتری نداشت لذا آن وقت هم دوست داشتند که خام‌‌فروشی و فرآورده بفروشند اما متأسفانه خریداری نبود و تحریم‌ها مانع می‌شد و کشور با عزت نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی حضور یابد.

ظریف تأکید کرد: اکنون شرایط تغییر کرده و نفتمان را در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی می‌فروشیم و مجبور نیستیم در قبال نفتمان آن طور که برخی گفته‌اند کالای بنجول خریداری کنیم لذا می‌توانیم در برابر نفتمان کالاهای سرمایه‌ای در کالای رشد تولید کشور بخریم و اینها باعث افتخار است و همه این افتخارات به دلیل این است که مردم با حضور گسترده‌شان در صحنه انتخابات بازی سیاسی مخالفان ایران را به هم زدند.

وی درباره سخنان اخیر مقامات عربستانی نیز گفت: دولت عربستان سعودی به دنبال تنش و تشنج است و این سیاستی که پیش گرفته‌اند سیاست خطرناکی است و هیچ فایده‌ای برای آن کشور نداشته و به جز ناامنی برای آن کشور به بار نیاورده است البته دولت عربستان در شأنی نیست که بخواهد جمهوری اسلامی را تهدید کند.

ظریف درباره اجرای سند 2030، گفت: در تمامی سال‌های گذشته یعنی حدود 40 سالی که بنده تجربه کار در مجامع بین‌المللی دارم هر سندی که تصویب شده و حتی کنوانسیون‌هایی که تصویب شده که حتی ایران هم به آنها پیوسته از جمله کنوانسیون حقوق کودک همه موارد آنها مورد تأیید ما نبوده و برای همین هم است که کنوانسیون حقوق کودک که در مجلس هم تصویب شد مجلس در خصوص آن اعلام تحفص کرد و آن ثبت شد.

وی ادامه داد: سند 2030 چارچوب اقدام است و سند الزام‌آور نیست بلکه برخی از پیشنهادات است. وزیر وقت آموزش و پرورش ما که در اجلاس اینچئون کره در سال 2015 شرکت کرد این موضوع مطرح شد و این سند شامل چندین بند است که تعدادی از بندهای این سند با دیدگاه‌های ما مطابقت ندارد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته برخی دوستان در مصاحبه تلویزیونی حرف‌هایی زدند که در این سند چنین مطالبی مطرح نیست اما مطالبی در این سند وجود دارد که با مواضع ما سازگاری ندارد که همان زمان وزیر آموزش و پرورش وقت اعلام کرد که ما صرفاً مواردی را اجرا می‌کنیم که در اسناد خودمان باشد و هر موردی که با دیدگاه‌ها و موازین شرعی و عرف و آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد هیچ تعهدی به اجرای آن نداریم و همین موضع از آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در اجلاس یونسکو پاریس تکرار کردند و همین موضوع نیز به صورت مکتوب ارائه شد و این مسأله به صورت مکتوب در یونسکو ثبت شده و با توجه به اینکه کل سند الزام‌آور نیست ولی ایران بخش‌هایی از این سند را که با دیدگاه‌ها و فرهنگ و آداب و دین ما مطابقت ندارد را هیچ تعهدی به اجرای آن نداریم و آن را صریحاً گفته‌ایم.

ظریف گفت: آنچه که در دولت مطرح و دنبال شده این است که ما آنچه در سندهای بالادستی خودمان و اسنادی که حاکم بر آموزش و پرورش هستند هر چه انجام داده‌ایم اعلام می‌کنیم که ما این اقدامات را بر اساس اسناد خودمان انجام داده‌ایم و از این جهت می‌توانیم با استفاده از اقدامات بسیار خوبی که در کشور در حوزه آموزش و پرورش شده در رده‌بندی‌های جهانی در موقعیت خوبی قرار بگیریم. همان کاری که ما با اهداف توسعه پایدار کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: چارچوب اقدام سند 2030 همانطور که رهبری فرمودند ما سندهای ملی در حوزه آموزش و پرورش داریم و بسیاری از اهدافی که این سندها دارند متعالی‌تر از اهداف موجود در سندهای بین‌المللی است بنابراین ما همان اهداف و سیاست‌های خودمان را که در اسناد بین‌المللی هم مورد تأکید قرار گرفته دنبال می‌کنیم و همچنین مواردی که در در آن سند بین‌المللی قبول نداریم با زبان گویا و نه با زبان الکن بیان می‌کنیم و نگران آن هم نیستیم.

ارسال نظر: