گزارش «نسیم آنلاین»: امنیت غذایی کشور در دولت یازدهم به خطر افتاد + جدول

عقب افتادگی ۲۲ میلیون تنی تولید مواد غذایی در دولت روحانی/ افزایش واردات گندم، برنج، ذرت، جو و شکر در دولت یازدهم

کدخبر: 2097084

این روزها همه وزارتخانه‌های دولت روحانی بسیج شده‌اند تا از رئیس دولت تدبیر و امید برای پیروزی در انتخابات پشتیبانی کنند و در این راه با حمله رقبای اصلی رئیس دولت یازدهم میخ خود را برای تداوم حضورشان در دولت دوازدهم (در صورت پیروزی مجدد روحانی) محکم تر بکوبند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: این روزها همه وزارتخانه‌های دولت روحانی بسیج شده‌اند تا از رئیس دولت تدبیر و امید برای پیروزی در انتخابات پشتیبانی کنند و در این راه با حمله به رقبای اصلی رئیس دولت یازدهم میخ خود را برای تداوم حضورشان در دولت دوازدهم (در صورت پیروزی مجدد روحانی) محکم تر بکوبند.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، از روزهای گذشته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارتخانه‌های اقتصادی دولت برای حسن روحانی سنگ تمام گذاشتند و سعی کردند که آمارها و شاخص‌های اقتصادی را طوری نشان دهند که دست رئیسشان برای مبارزات انتخاباتی همه جوره باز باشد.

در این بین وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه‌هایی بود که مستقیما به رقبای روحانی حمله و از وضعیت کشاورزی کشور در دولت تدبیر و امید دفاع کرد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم که در دولت اصلاحات هم سابقه حضور در این وزارتخانه را داشت، چند روز قبل با حمله‌ای تند و بی‌سابقه به رقبای انتخاباتی روحانی آنها را متهم کرد که برای گرفتن پست و مقام به راحتی دروغ می‌گویند.

این ادعا در شرایطی از سوی وزیر جهاد کشاورزی دولت روحانی مطرح می‌شود که چندی قبل مشخص شد که وزارتخانه زیر مجموعه او با دستکاری در آمار تولیدات کشاورزی در دولت قبل سعی کرده تا عملکرد دولت یازدهم را بهتر نشان دهد.

« نسیم آنلاین » هفته گذشته اسنادی را منتشر کرد که طی آن آمار ۱۱۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت گذشته با دخالت عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت روحانی با ۲۲ میلیون تن کاهش به ۹۷ میلیون تن رسیده است ! اما به نظر می‌رسد این همه ماجرای دستکاری‌های و پنهان‌کاریهای مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد ضعیفشان در دولت روحانی نباشد. چندی قبل رئیس جمهور با تمجید از افزایش 21 میلیون تنی تولید مواد غذایی در دولت روحانی آن را یک نکته مثبت در دولتش دانسته بود. این در حالی است که براساس اطلاعات آماری 12 ساله وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای 1380 تا 1391 به طور متوسط میزان رشد تولید محصولات کشاورزی بین 5 تا 8 درصد بوده است. بنابراین آمار تولید محصولات کشاورزی اکنون باید به رقم 140 میلیون تن رسیده باشد. با این حساب باید گفت آمار تولید محصولات کشاورزی در دولت روحانی با 22 میلیون تن عقب افتادگی رو به رو شده و خبری از 21 میلیون تن افزایش مورد نظر رئیس جمهور نیست!

دستکاری در آمار تولید محصولات کشاورزی با توجه به نقشی که بخش کشاورزی در رشد اقتصادی 11.4 درصدی مورد نظر دولت روحانی ایفا کرده است بسیار حائز اهمیت است، طبق جدول زیر براساس این آمار بعد از بخش نفت بخش کشاورزی بیشترین رشد را کرده است. بنابراین اگر رشد بخش کشاورزی واقعی شود ممکن است آمار رشد اقتصادی 11.4 درصدی که بانک مرکزی دولت روحانی اعلام کرده بسیار پایین‌تر شود.

اما بررسی جزئیات واردات محصولات کشاورزی در دولت روحانی هم نشان می‌دهد که اوضاع در این دولت چندان مناسب نبوده است. همانطور که در جدول مشخص است در بخش گندم مجموع واردات دولت روحانی 2.6 میلیون تن از از دولت دهم 8.1 میلیون تن از دولت نهم بیشتر بوده است. در بخش برنج هم تنها با کاهش 700 هزار تنی نسبت به دولت دهم و 200 هزار تنی نسبت به دولت نهم رو به رو بودیم. با این حال برنجکاران ایرانی از اعطای مجوزهای گاه و بیگاه وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برای واردات برنج گله‌مند هستند!

در بخش ذرت دانه‌ای وضعیت بسیار اسف بار شده به شکلی که 5.9 میلیون تن نسبت به دولت دهم و 10 میلیون تن نسبت به دولت نهم افزایش واردات داشتیم. در محصول جو هم یک میلیون تن نسبت به دولت دهم و 2.3 میلیون تن نسبت به دولت نهم افزایش واردات داشتیم. در محصول شکر کاهش واردات داشتیم که البته این کاهش واردات چندان به سود کارخانه‌های قند و شکر نبوده، زیرا واردات شکر تصفیه نشده برای استفاده در این کارخانه‌ها کاهش یافته و بیشتر شکر به صورت کالای مصرفی و بسته بندی شده وارد کشور شده است! همین مسئله به تعطیلی چندین کارخانه از جمله کارخانه قند ورامین انجامید. واردات شکر خام به عنوان ماده اولیه کارخانه‌ها دو میلیون تن نسبت به دولت دهم و 2.1 میلیون تن نسبت به دولت نهم کاهش یافته است. با این حساب باید گفت علیرغم تبلیغات وسیع وزارت جهاد کشاورزی و رسانه‌های حامی دولت وضعیت بخش کشاورزی در دولت حسن روحانی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. اما ظاهرا وزارت جهاد کشاورزی همچنان اصرار دارد با آمار سازی برای رئیس جمهور خود را تا حد ستاد تبلیغاتی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری تقلیل دهد.

ارسال نظر: