گزارش «نسیم آنلاین» از بی‌توجهی دولت یازدهم به مهم‌ترین طرح پژوهشی کشور در بهینه‌سازی مصرف سوخت

کم‌کاری دولت روحانی در اجرایی‌سازی طرح جامع انرژی/ مهم‌ترین طرح پژوهشی بهینه‌سازی مصرف سوخت هوا شد!

کدخبر: 2097184

در حالی در قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است که تدوین سند راهبردی انرژی کشور برای یک دوره ۲۵ ساله توسط دولت ظرف حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شود که تاکنون در تدوین و اجرایی سازی طرح جامع انرژی اقدامی صورت نگرفته است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: در حالی در قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده است که تدوین سند راهبردی انرژی کشور برای یک دوره ۲۵ ساله توسط دولت ظرف حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شود که تاکنون در تدوین و اجرایی سازی طرح جامع انرژی اقدامی صورت نگرفته است.

طرح جامع انرژی کشور بزرگترین و مهمترین طرح پژوهشی کشوراست که بر بهینه سازی مصرف انرژی بویژه نفت و گاز تاکید دارد. طرح جامع انرژی مجموعه ای از برنامه ها و اقداماتی است که در زمینه‌های مربوط به انواع منابع تولید انرژی، گسترش و راه اندازی منابع جدید تولید انرژی، سامان دهی و بهینه سازی مصرف انرژی، تعیین بازارهای هدف خارجی و داخلی و سرمایه گذاری بر روی آنها، سرمایه گذاری های بلندمدت و کوتاه مدت در فناوری های پیشرفته و کم مصرف و خط مشی کشورها را شفاف می سازد.

هدف اصلی طرح جامع انرژی، تهیه ابزار تحلیلی مناسب برای تدوین راه‌بردهای میان مدت و درازمدت در توسعه بخش انرژی و سیاست‌گذاری مناسب در راستای حداکثرکردن منافع اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است. در این راستا با اجرای طرح جامع انرژی کشور به اهدافی چون تبیین و بررسی وضعیت موجود در بخش های عرضه و تقاضای انرژی کشور، طراحی وضعیت مطلوب بخش انرژی کشور، ایجاد پایگاه جامع داده های کلان انرژی کشور، ارائه راه‌کارهای سیاستی- مدیریتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و تصمیم سازی بر اساس معیارهای مورد توافق متخصصان و مسؤولان دست خواهد یافت.

در بند «ب» ماده (۱۲۵) قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت به تدوین سند راهبردی انرژی کشور برای یک دوره ۲۵ ساله ظرف حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد و این قانون، در ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۵ به تصویب رسید. اما تاکنون در تدوین و اجرایی سازی طرح جامع انرژی اقدامی صورت نگرفته است.

در همین رابطه 11 دیماه سال 95 مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده‌ای از از لایحه برنامه ششم توسعه وزارتخانه های نفت و نیرو را موظف کرد با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، برنامه اجرایی «طرح جامع انرژی کشور» را تا پایان سال اول برنامه تدوین کند . این برنامه در چارچوب قوانین مربوطه در راستای اهداف سند ملی راهبرد انرژی کشور مصوب شورای عالی انرژی کشور، تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

با این وجود همچنان کشور شاهد اقدامی جدی برای اجرایی سازی طرح جامع انرژی نیست. این نیاز زمانی بیشتر احساس می‌شود که در برخی از امور تداخل وظائف وزارتخانه‌های نفت و نیرو مانع از هم‌افزایی مطلوب در مدیریت انرژی کشور شده است.

بنابر این با توجه به نیاز طرحی جامع در پیشبرد اهدافی مانند افزایش بهره‌وری و استفاده از منابع انرژی، لازم است که هر چه سریعتر مقدمات اجرایی شدن این طرح در کشور فراهم شود تا علاوه بر هم‌افزایی در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در کشور، زمینه کاهش شدت انرژی در کشور فراهم شود.

ارسال نظر: