سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل شد

کدخبر: 2097225

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: با توجه به تجربیات انتخابات گذشته و نیاز ضروری این دوره از انتخابات، دستگاه قضایی، دادستانی‌کل و ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه "ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی" را تشکیل دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرهاد تجری سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کل‌کشور درباره نحوه گزارش تخلفات تبلیغاتی نامزدها، اظهار داشت: جرایم فراوانی در عرصه انتخابات وجود دارد که امیدواریم میزان تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

وی افزود: هم دستگاه‌های گزارش‌دهنده و ناظر داریم مثل هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت و فرمانداری‌ها و هم سیستم‌ها و دستگاه‌هایی داریم که وظایف قانونی مستمر و دائم در خصوص تخلفات و جرایم دارند؛ مثل نیروی انتظامی و دستگاه قضایی که وظیفه و رسالت عمومی‌اش برخورد با تخلفات و جرائم و نقض قوانین است.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای در ادامه تصریح کرد: در صورتی که جرم افراد احراز شود، هم حق خصوصی افراد است که شاکی شوند و هم دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و فرمانداری‌ها موظفند این تخلفات را به مراجع قضایی گزارش دهند و ضابطان دستگاه قضایی مکلفند این تخلفات را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربیات انتخابات گذشته و با توجه به نیاز ضروری این دوره از انتخابات و با اعتقاد به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، دستگاه قضایی، دادستانی کل‌کشور و ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل دادند که با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط تشکیل شده است.

تجری با اشاره به فعالیت‌های این مرکز یادآور شد: یکسری راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع جرم اتخاذ شده است تا بشود زمینه جرایم انتخاباتی را تا حدودی کاهش دهند، البته این اتفاق افتاده است و تا حدودی هم موفق بوده است.

این عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه مجری سیاست‌های کمیته پیشگری از وقوع جرم، دادستان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط قضایی هستند، تأکید کرد: این کمیته در استان‌ها در حد شهرستان و استان، مجری دارند که توفیقاتی در این حوزه رخ داده است.

وی همچنین در توضیح نحوه اعمال مجازات و شناسایی مجرمان نیز گفت: با اختیارات دادگاه و متناسب با نوع جرم، مجازات‌های مربوطه اعمال خواهد شد و با توجه به شخصیت متهم و میزان و شدت آثار بیرونی‌ای که جرایم دارند، اتخاذ تصمیم خواهد شد.

تجری در پایان خاطرنشان کرد: میزان اثرگذاری جرم در تعیین مجازات بسیار مؤثر است، بعضی از جرایم شاید در محدوده اثرگذاری بسیار کوچک باشد، از طرفی بعضی تخلفات هم آثار مهم و کلی دارند، در عرصه ریاست‌جمهوری به یک صورت و در عرصه شوراها هم به یک صورت، ممکن است گاهی تشویش اذهان و تخریب رقیب باشد، برای این تخلفات حتماً اقدامات لازم و مجازات‌های مقتضی اعمال خواهد شد.

ارسال نظر: