یک اقتصاددان از تبعات منفی حضور دوباره حسن روحانی در پاستور به «نسیم آنلاین» می‌گوید

اروپایی‌ها در دوران روحانی تا توانستند از ایران "کولی" گرفتند/ سفره مردمِ مستضعف در دولت روحانی شدیدا کوچک شد

کدخبر: 2097261

شاه ویسی گفت: با این رویکردهای سیاستی، منافع نفتی و اقتصادی که منافع مردم ما است آن میزان که در خدمت کشورهای به خصوص اروپایی بوده است در خدمت اقتصاد ایران نبوده است

دکتر ساسان شاه ویسی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» درباره پیامدهای حضور دوباره حسن روحانی در پاستور گفت: تکرار شدن دوران ریاست جمهوری جناب روحانی تکرار بدخیمی اقتصاد ملی ایران خواهد بود، آن چه که در اقتصاد دوران آقای روحانی کاملا قابل مشاهده بوده این است که اقتصاد بین الملل و بحران‌های اقتصادی در اروپا تا توانستند از ظرفیت اقتصاد پرنفت ایران بهره برداری کردند و به عبارتی اروپایی ها در دوران روحانی تا توانستند از ایران "کولی" گرفتند.

وی افزود: با رویکردهای سیاستی که آقای روحانی در پیش گرفت، منافعی که از منابع نفتی و اقتصادی ایران به کشورهای اروپایی رسیده، بیشتر از آن چیزی بوده که به اقتصاد ایران خدمت کرده و این موضوع، دستیابی به قابلیت‌های اقتصاد واقعی ایران را به تأخیر خواهد انداخت .

وی خاطرنشان کرد: در طی سه سال و نیم گذشته ما در هیچ سطحی از اقتصاد ملی و در هیچ یک از شاخص‌های اثرگذارِ با کیفیت، نتوانستیم به حداقل ها دست پیدا کنیم .

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دولت افتخار می کند که به بالاترین نرخ صادرات نفتی در طی 12 سال گذشته رسیده، در حالی که در این میان تنها این اروپایی‌ها بودند که به بهترین وجه ممکن به منابع نفتی کشورمان که امنیت انرژی آن‌ها را برقرار کرده است دست پیدا کرده اند .

شاه ویسی اضافه کرد: در هیچ بخشی از مدل جدید اقتصاد ملی ایران که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، توصیه نشده که ما باید نفت را در اختیار اروپایی‌ها بگذاریم و در برابر دادن این سرمایه ملی، حتی حداقل رفاه را هم نتوانیم برای مردم خود به تصویر بکشیم .

وی تصریح کرد: با نقاشی کردن اقتصاد ایران و سفره خانوار ایرانی نمی توانیم رفاه و معیشت مقبول را برای مردم حاصل کنیم، برخی با ترسناک کردن اتفاقات پیرامون و با تهدیدهای غیرمستقیم سعی دارند این موضوع را به مردم بگویند که اگر شما می خواهید مستقل باشید و بخواهید قله های فن آوری و شکوفایی را به دست آورید، با شما جنگ خواهند کرد و بنابراین باید بدون حداقل برخورداری، منابع ملی خود را در اختیار دیگران بگذارید .

وی تأکید کرد: بودجه جاری دولت تقریبا سه برابر شده اما دستاورد خانوار ایرانی حتی در همان میزانِ یک برابری خود هم قرار نگرفته و کوچکتر شده، در حالی که اقتصاد دولت بزرگتر شده است .

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: سهم دولت از درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده، اما در این میان سهم معیشت مردم کوچکتر شده و سفره مردم در این دولت کوچک تر شده است، وقتی هم اعتراضی صورت می گیرد با عنوان هایی از جمله پول پاشی مواجه می شویم .

وی گفت: مردم منافع ملی خودشان را در اختیار دولت یازدهم قرار داده اند و آن ها حداقل آن را هم از این که در اختیار مردم قرار بگیرد، دریغ می کنند .

وی گفت: شاید دولت بگوید من تمام توان خود را به کار برده ام و کسی هم در این شک نمی کند، اما تمام توان دولت یازدهم آن چیزی نیست که مطالبه مقام معظم رهبری و مردم عزیزمان باشد .

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: شعارهایی که رئیس محترم دولت یازدهم در مناظره‌های انتخاباتی و یا سخنرانی‌هایش مطرح می کند هیچ کدام با آن چیزی که از آن به عنوان پیش نویس لایحه برنامه ششم که به دولت تحویل داده شده است، همخوانی ندارد و هیچ کدام با مصوبات مجلس شورای اسلامی به عنوان برنامه ششم که برنامه 5 ساله آینده است نیز، مطابقت نمی کند .

وی اضافه کرد: وعده هایی که داده شد و برنامه هایی که به عنوان برنامه ششم مصوب شد، هیچ کدام محقق نشده، آن هایی هم که تحقق پیدا کرد پیشرفت بسیار کمی داشته است .

ارسال نظر: