گزارش تحلیلی «نسیم آنلاین»:

اعتماد بیش از حد روحانی به طرح‌های نفوذ بین‌المللی/ چرا ۲۰۳۰ نباید اجرا شود؟

کدخبر: 2097293

خوش‌باوری و اعتماد روحانی به کشورهای حامی و گرداننده یونسکو در اعلام تعهدات ایران به اجرای سند ۲۰۳۰ به حدی است که ابعاد ضربه احتمالی این اقدام ضرورت بررسی دقیق‌تر این موضوع را دوچندان کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، با وجود انتقادات فراوان وارد شده به سند 2030 و آسیب‌های احتمالی مورد توجه ایران، روحانی با خوش‌بینی و اعتماد به سازمان مورد حمایت کشورهای غربی قصد دارد سند نام برده را در کشور اجرایی کند. ریشه‌یابی علل عدم خودباوری ملت‌ها، به دخالت‌های استکبار و تلاش آنها برای تسلط بر ملت‌های مستقل و آزاده جهان باز می‌گردد.

از این رو تلاش می‌کند تا به انحای مختلف نفوذ خود در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... پیاده سازی کند.

نمونه بارز تلاش سلطه‌گران برای نفوذ فرهنگی در سایر کشورها، تلاش برای اجرایی سازی برنامه ۲۰۳۰ یونسکو است. یونسکو یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل به شمار می‌رود که در زمینه‌های علمی و فرهنگی فعالیت دارد. این سازمان در چارچوب شعار «آموزش برای همه»، برنامه‌های آموزشی برای کشورهای عضو خود تدوین می‌کند که مدت‌زمان اجرای آن نیز ۱۵ساله است. برنامه آموزشی اول این سازمان در سال۲۰۰۰ ارائه شد که تا سال۲۰۱۵ اجرای آن ادامه یافت. در همان سال با توجه به اتمام برنامه مذکور، یونسکو به‌عنوان متولی امر، برنامه دوم را تحت عنوان «برنامه آموزش۲۰۳۰» ارائه کند.

شهریور 94 بود که سند 2030 برای اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یک‌پارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌ریزی دفتر یونسکو در ایران تدوین و در تاریخ 20 آذر 95 رونمایی شد.

در همین رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۷ اردیبهشت‌ماه در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه‌ی آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، با وفا، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، با حیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند. ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

با این وجود روحانی در حمایت از این سند اخیرا اعلام کرده است که « به ملت اعلام می کنم که بیانیه 2030 که برخی آن را به ناروا تبلیغ می کنند، به ملت و رهبر اعتماد می دهم دولت در سند 2030 تصریح کرده در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران به آن پایبند خواهد بود.»

خوش‌باوری و اعتماد روحانی به کشورهای حامی و گرداننده یونسکو در اعلام تعهدات ایران به اجرای سند 2030 به حدی است که ابعاد ضربه احتمالی این اقدام ضرورت بررسی دقیق‌تر این موضوع را دوچندان کرده است.

اهمیت بررسی ابعاد احتمالی این موضوع به گونه‌ای است که حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست بررسی تربیت و آموزش لیبرالی یا اسلامی در سند ۲۰۳۰ عنوان داشته است که بر خلاف مباحث مطرح شده اجرای این سند داوطلبانه نخواهد بود و الزام آور است. وی با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن این سند در صورت تخطی از آن در محاکم بین المللی محکوم می‌شویم خاطر نشان کرد که سند ۲۰۳۰ یک نمونه از برجام فرهنگی است.

بنابر این با توجه به ابعاد تحت تاثیر این سند و عدم بررسی آن توسط سازمانهای نظارتی ضرورت دارد تا پیش از اجرایی شدن آن، جزییات آن توسط کارشناسان و خبرگان مورد بررسی قرار گیرد تا از محل پذیرش آن کشور مورد آسیب قرار نگیرد.

ارسال نظر: