نشست خبری آغاز پنجمین سال فعالیت بنیاد سعدی؛

حدادعادل: زبان فارسی در ٤٠٠ دانشگاه تدریس می‌شود/ ۲۲ درصد از بودجه بنیاد تخصیص داده نشد

کدخبر: 2097297

رئیس بنیاد سعدی گفت: امروز در سراسر جهان زبان فارسی در ٤٠٠ دانشگاه تدریس می شود و در ٨ کشور نیز در مدارس‌شان این زبان را تدریس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، حدادعادل در نشست خبری آغاز پنجمین سال فعالیت بنیاد سعدی گفت: روز ٢٥ اردیبهشت به پیشنهاد بنیاد به عنوان روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی مورد قبول واقع شد.این روز علاوه بر شعر فارسی است که ٢٧ شهریور است؛ هر سال در اردیبهشت گزارشی در مورد فعالیت بنیاد سعدی در اختیار رسانه ها می گذاشتیم.

وی ادامه داد: بنیاد امسال پنجمین سال فعالیت خودش را آغاز می کند؛ امروز در سراسر جهان این زبان در ٤٠٠ دانشگاه تدریس می شود؛همچنین در ٨ کشور زبان فارسی در مدارس تدریس می شود؛ بنیاد سعدی دوره های دانش افزایی برگزار می کند هم در داخل و هم در خارج از کشور.

رئیس بنیاد سعدی اظهار داشت: همه ساله یک دوره فارسی آموزی مفصل یک ماهه در ایران برگزار می شود.٤٥ کشور تا به حال در دوره های دانش افزایی شرکت کرده اند.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: 140 مدرس و معلم زبان فارسی که از طرف بنیاد سعدی پشتیبانی می‌شود این کلاس‌ها را اداره می‌کنند علاوه بر آن در تعدادی از کشورهایی که ایرانیان درآن حضور دارند کلاس‌های آخر هفته برای فرزندان در مدارس دایر می‌شود. برای نمونه در استرالیا و کانادا چنین کلاس‌هایی داریم که از طرف بنیاد سعدی نیز پشتیبانی می‌شود.

حداد به آموزش زبان فارس در مدارس 8 کشور اشاره کرد و گفت: در برخی از این مدارس آمزوش زبان فارسی الزامی است و برخی دیگر به عنوان زبان دوم درنظر گرفته‌اند که اختیاری است.

وی همچنین به دوره‌های دانش افزایی اشاره کرد و گفت: این دوره‌ها در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود. برخی کوتاه مدت و با تعداد محدود و برخی بلند مدت هستند. همه ساله یک دوره فارسی آموزی مفصل و بزرگ به مدت یک ماه از سراسر جهان در ایران برگزار می‌شود که به نوبه خود حائز اهمیت است. برای نمونه در تابستان سال 95 ما هشتاد و سومین دوره دانش افزایی را برای فارسی آموزان در ایران برگزار کردیم تاکنون از حدود 45 کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و بالغ بر هزار و 250 استاد و دانشجو نیز حضور داشته‌اند. علاوه براین موارد در سال گذشته 8 دوره دانش افزایی کوتاه مدت برای معلمان از روسیه، لبنان، عراق، افغانستان و ... در بنیاد سعدی برگزار کردیم همچنین المپیادهای زبان فارسی در خارج از کشور و در کشورهای اوکراین، قزاقستان، ارمنستان و ... برگزار شده است.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش، گفت: 22 مجموعه آموزشی در دست چاپ است و پیش بینی می‌شود که این کتاب‌ها به 68 عنوان برسد. از این آثار 10 کتاب منتشر شده و یا نزدیک به انتظار است در سراسر جهان قابل عرضه است همچنین یک بسته آموزشی تحت عنوان دوره مهارت آموزی معلمان طراحی شده است ما تاکنون در بنیاد سعدی 30 دوره تربیت معلم زبان فاسی برگزار کرده‌ایم.

وی به آزمون استاندارد مهارت زبان فارسی اشاره و گفت: این آزمون هم اکنون طراحی شده و آیین نامه ای دارد که مراحل نهایی تصویب را در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌کند. همچنین سامانه جامع مرکز آموزش زبان فارسی طراحی شده که 900 نفر در این سامانه ثبت نام کرده و انواع و اقسام منابع کمک آموزشی، فیلم‌های سینمایی کتابخانه تخصصی آموزش زبان فارسی و غیره نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده بنیاد سعدی است.

حداد گفت: گسترش زبان هر کشوری در خارج از مرزها نشانه اقتدار ملی آن کشور است و امروز در جهان یک رابطه معناداری میان گسترش زبان با اقتدار ملی و توانایی‌های آن کشور وجود دارد. میزان حضور زبان یک کشور در خارج از مرزهای آن تابع شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن کشور است. زبان فارسی زمینه فرهنگ ایران و پشتوانه ادبی آن است و هر اندازه ما در توسعه سیاسی و اقتصادی موفق باشیم نیاز به آموزش زبان فارسی در جهان بیشتر می شود آموزش زبان فارسی در جهان صرفاً جنبه فرهنگی و ادبی ندارد بلکه در متن توسعه این آموزش جای دارد.

سید محمدرضا دربندی معاون امور بین الملل سعدی نیز در این نشست با اشاره به تدوین سند راهبردی زبان فارسی در جهان، گفت: با تشکیل بنیاد سعدی یک انتظار به حق از ما وجود داشت که انفعالی عمل نکنیم براین اساس تصمیم گرفتیم برنامه‌ای را به عنوان نقشه راه تهیه کنیم تا برنامه 5 سال آینده مشخص باشد.

وی افزود: در بدو ورود 10 کشور به عنوان کشور هدف انتخاب شدند کشورهای آمریکای لاتین، اروپای غربی و اروپای شرقی وشبهه قاره و ... بودند برای تدوین سند راهبردی به چهار گروه اطلاعاتی swot (فرصت ها و تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف) احتیاج داشتیم. ما 10 شورای راهبردی برای این 10 کشور تشکیل دادیم که هر شورا 12 عضو داشت.

معاون امور بین الملل سعدی تصریح کرد: طی و جلسه سه ساعته این 4 گروه اطلاعاتی پیاده شد و با 1200 نفر ساعت کار کارشناسی فرآیند تدوین سند را انجام دادیم و امروز 10 سند برای این 10 کشور آماده شده است. براین اساس تا 5 سال آینده برنامه ها به صورت تصادفی انتخاب نمی شود. براساس سند راهبردی هستند.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ حداد با رسانه‌ها اختصاص داشت که وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه به نظر می‌رسد گرایش به زبان فارسی در جهان رو به کاهش است و با وجود همه فعالیت‌های بنیاد سعدی نیاز به همکاری نهادهای دیگری نیز وجود دارد، شما چه برنامه‌بلندمدتی برای گسترش دایره فارسی آموزان دارید، گفت: گسترش زبان فارس در جهان به بودجه بیشتری احتیاج دارد و در 4 سال گذشته که کار خود را آغاز کرده است به تبع شرایط مالی نامساعدی که وجود داشته ما در مزیقه مالی بودیم و بودجه‌ای که داشتیم بسیار کمتر از احتیاجات ما بوده است 22 درصد از همین بودجه اندک نیز درسال 95 تخصیص نیافت.

وی ادامه داد: اگر بودجه‌ای که ما در ایران با بودجه سایر کشورها برای گسترش زبانشان مقایسه شود خواهیم دید که مشکل چقدر جدی است من نگرانی شما را تأیید می‌کنم و مطمئنم زبان فارسی جای گسترش بیشتری دارد و تقاضا هم بیشتر است منتها فعالیت‌هایی که تاکنون صورت گرفته در حد مقدورات ما بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اساتید تربیت شده بنیاد سعدی چه میزان جذب دانشگاه‌های خارج از کشور شده اند گفت: انتخاب استاد بر عده وزارت علوم است و از طرف وزارت علوم برای آموزش زبان فارسی اعزام می‌شود همکاری ما در حوزه آموزش زبان می تواند باشد. اگر وزارت علوم با ما همکاری کند ما می‌توانیم کلاس‌های مهارت آموزش زبان فارسی را برای استادان آنها نیز برگزار کنیم.

نجار از کارکنان بخش آموزش بنیاد نیز در ادامه سخنانی را درباره فعالیت بنیاد در فضای مجازی ارائه کرد.

گفتنی است، در این مراسم همچنین از دو جلد سند آموزش راهبردی بنیاد سعدی نیز رونمایی شد.

ارسال نظر: