هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری برگزار می‌شود

کدخبر: 2097339

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با هدف بررسی پیش نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه(نمودهای فرهنگی سنتی) برگزار می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی و دبیر هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با بیان این مطلب گفت: فرهنگ و هنر در ایران از قدمت بسیاری برخوردار بوده و منابع و ظرفیت های بالقوه فراوانی برای درآمدزایی و تولید ثروت دارد.

وی افزود: فعالیت های فرهنگی و هنری علاوه بر نقشی که می توانند در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با سایر کشورها محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: با توجه به قدمت و غنای فرهنگ و هنر کشور، صیانت از سرمایه های فرهنگی و هنری بیش از پیش ضرورت دارد زیرا در عصر کنونی این عناصر دارای صبغه تجاری نیز شده اند.

حیدری با اشاره به اقدامات کشورهای دیگر در حوزه مالکیت فکری، ادامه داد: یکی از اقداماتی که از سوی کشورهای غنی از میراث فرهنگی در سال های اخیر و در مجامع بین المللی انجام شده تلاش برای حمایت از نمودهای فرهنگی سنتی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال ١٣٨٠ به عضویت جهانی مالکیت فکری درآمده است که یکی از کمیته های اصلی آن - کمیته بین الدولی مالکیت فکری و دانش سنتی، فولکلور و منابع ژنتیک- در حال بررسی و تدوین سندی برای حمایت از نمودهای فرهنگی سنتی است.

دبیر هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر مقررات خاصی برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه ندارد، تدوین قانون داخلی، استفاده از تجربیات سایر کشور و اطلاع از تحولات بین المللی ضروری است.

وی گفت: شورای سیاستگذاری و هماهنگی مالکیت فکری مستقر در وزارت دادگستری با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش نویس لایحه ای را تدوین کرده تا از نمودهای فرهنگی سنتی، حمایت های قانونی را به عمل آورد.

حیدری در عین حال تصریح کرد: این لایحه در ١٥ ماده تدوین و شامل تعریف نمودهای فرهنگ عامه، ذینفعان، شرایط حمایت از نمودهای فرهنگی، حقوق ذینفعان و مجازات ها است و با توجه به وظایفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر دارد به عنوان یکی از مراجع ملی در زمینه حمایت از نمودهای فرهنگی سنتی (فرهنگ عامه) در این لایحه تصریح شده است. از همین رو امسال موضوع هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط را به بررسی محتوایی این لایحه اختصاص دادیم تا از رهگذر مباحث علمی مطروحه، به رفع ایرادات این پیش نویس و تقویت آن بپردازیم.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: این لایحه پس از تصویب نهایی در شورای سیاستگذاری مالکیت فکری به دولت تقدیم و با تایید دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

حیدری افزود: هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز سه شنبه دوم خرداد ماه سال جاری از ساعت ٨ تا ١٧ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است.

وی در عین حال گفت: این همایش یکروزه ٤ محور علمی و ١٠ موضوع سخنرانی دارد و مانند دوره های گذشته نماینده ای از سازمان جهانی مالکیت فکری در این همایش حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد.

ارسال نظر: