کوشکی عنوان کرد:

اگر مستندهایی مانند "قرارداد ۱۹ ژوئن" زودتر ساخته می‌شدند، شاهد برجام نبودیم/ مخاطب این اثر همه مردم کشور هستند

کدخبر: 2097408

نویسنده کتاب "تاریخ مستطاب آمریکا" گفت: اگر مستندهایی مانند "قرارداد ۱۹ ژوئن" در طول این ۳۰ سال ساخته شده بود قاعدتا مردم ما تن به برجام نمی‌دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: محمدصادق کوشکی، نویسنده، محقق و استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پیرامون مستند «قرارداد 19 ژوئن» گفت: مهمترین نکته مستند «قرارداد 19 ژوئن» موضوع آن است چرا که تا امروز ندیده‌ام فیلم یا مستندی درمورد این موضوع ساخته شود اما به چند دلیل، این مستند کاری متوسط و یا متوسط رو به پایینی محسوب می شود.

وی تحقیقات مستند «قرارداد 19 ژوئن» را ضعیف برشمرد و افزود: متن کار از نظر تحقیقی ضعیف است و حتی بعضا دارای اشکالات فاحش تاریخی است؛ به طور مثال ترور برخی از شخصیت ها در سال 58 به سازمان مجاهدین خلق نسبت داده می شود. این درحالی است که این موضوع کاملا نادرست است و آنها توسط گروهک فرقان کشته شده اند.

متن فیلمنامه این مستند بسیار ضعیف بوده است

این استاد دانشگاه با انتقاد از نگارش ضعیف متن این مستند، ادامه داد: نکته بعدی اینکه متن مستند «قرارداد 19 ژوئن» بسیار ضعیف نوشته شده است و اصلا شایسته یک کار تاریخی درمورد انقلاب اسلامی نیست؛ در حقیقت این مستند هم از نظر نگارشی و هم از نظر محتوایی دارای ضعف است.

کوشکی آرشیوهای استفاده شده در مستند «قرارداد 19 ژوئن» را قدیمی دانست و خاطرنشان کرد: فیلم های آرشیوی که از آنها در ساخت این مستند استفاده شده فیلم های جدیدی نیست؛ مصاحبه ها هم عموما موازی هستند و حتی اینگونه می توان برداشت کرد برای جلوگیری از یک نواختی مستند از این مصاحبه ها استفاده شده است.

وی استفاده از صادق زیباکلام را موجب پایین آمدن سطح این مستند عنوان و اضافه کرد: مطالبی هم که در ساخت مستند «قرارداد 19 ژوئن» استفاده شده عموما یک دست هستند و حتی اگر هم برای مصاحبه از چهره های مخالف هم استفاده شده برای جلوگیری از یک نواخت شدن کار است؛ البته به غیر از آقای ابراهیم یزدی که در آن زمان چهره موثری در انقلاب بوده اند استفاده از صادق زیباکلام باتوجه به سطحی که او دارد، درست نبود و حتی مقداری سطح کار را نیز تنزل داده است.

قاعدتا اگر آثاری مانند این مستند در طول عمر انقلاب ساخته می‌شد، مردم به برجام تن نمی‌دادند

نویسنده کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» یادآور شد: در مورد استفاده از شخصیت ها و مصاحبه با آنها باید به این نکته اشاره کنم که امکان آن وجود داشت از بسیاری از شخصیت ها و افرادی که در آن زمان حضور داشتند و تاثیرگذار هم بودند برای ساخت مستند «قرارداد 19 ژوئن» استفاده شود اما متاسفانه این امر در ساخت این مستند محقق نشده است.

کوشکی با بیان اینکه نمره این مستند، نمره پایینی است، گفت: این مستند سعی کرده تا ناگفته هایی را از ماجرای قرارداد 19 ژوئن الجزایر بیان کند اما اگر بخواهم به آن نمره ای بدهم نمره 12 الی 13 را می توانم برای آن درنظر بگیرم، نمره بیشتری نمی توان به این مستند داد.

وی تصریح کرد: اگر چنین مستندهایی درمورد این قبیل موضوع ها در طول این 30 سال ساخته شده بود قاعدتا مردم ما تن به برجام نمی دادند؛ در حقیقت مهمترین امتیاز این مستند رفتن به سراغ یک موضوع ناگفته در تاریخ کشور است.

استاد دانشگاه بیان داشت: اگر چنین موضوع هایی تا امروز ناگفته نمی ماند و مفصل درمورد آن بحث و تبادل نظر صورت می گرفت و درمورد آن کتاب نوشته و مستندهایی ساخته می شد، مردم می دانستند که مذاکره با آمریکا چه نتیجه ای دارد و شاید اصلا برجامی رخ نمی داد. در حقیقت ملتی که از تجارب گذشته خود استفاده نمی کند مرتکب اشتباه می شود.

کوشکی با بیان اینکه مخاطبان این مستند تمامی مردم کشور هستند، افزود: برای تمامی مردم کشور لازم است تا با دیدن چنین مستندهایی با این موضوع ها و ماجراها آشنا شوند و از همه مهتر این مباحث را دنبال کنند.

هر ملتی حتی اگر مادی‌گرا هم باشد و بخواهد به بالندگی برسد، باید به خوبی با تاریخش آشنا شود

وی ادامه داد: هر ملتی حتی اگر مادی گرا هم باشد اگر می خواهد در طول تاریخ به رشد و بالندگی درست و مناسبی دست پیدا کند باید به خوبی با تاریخ خود آشنا باشد، حالا اگر یک ملت انقلابی که اسلامی هم بوده و قصد ایجاد تحول در دنیا را هم داشته باشد باید سطر به سطر تاریخ خود را بداند و از تجارب گذشته عبرت بگیرد و اجازه ندهد دچار اشتباهات گذشته شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: علت اینکه چنین مستندها و موضوع هایی در میان فیلمسازان و مستندسازان کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که مسئولان ما به شدت از این قضیه غافل هستند و یا دوست دارند غافل باشند. اگر مسئولان در جشنواره ها، ارشاد و صدا و سیما، خط توجه به این موضوع را به مستندسازها می دادند قطعا آنها به این سمت حرکت می کردند.

کوشکی موضوع ها و سوژه های دیگری را نیز برای ساخت چنین مستندهایی مناسب دانست و بیان داشت: بالغ بر چندین هزار سوژه بسیار مناسب برای ساخت مستندهایی از قبیل «قرارداد 19 ژوئن» داریم؛ موضوعاتی که اگر درمورد آن صحبت کنیم هیچ فردی در مورد آن چیزی نمی داند و از طرفی بسیاری از این سوژه‌ها امیدبخش و امیدوارکننده هستند.

وی گفت: چگونگی سرکوب قائله ترکمن صحرا، کنترل پدیده ای چون خلق عرب، مهار نهضت خلق مسلمان در آذربایجان توسط مردم این استان، چگونه شکل گرفتن سپاه و جهاد سازندگی و اینکه آنها چگونه در اوایل عمر خود توانستند صدها مسئله غیرقابل حل را حل کنند قابلیت بسیار خوبی برای ساخت یک مستند دارند.

کوشکی خاطر نشان کرد: همچنین می توان پیرامون تاسیس جهاد دانشگاهی، خدمات آن در ابتدای شکل گیری و دستاوردهایش، نوآوری ها و ابتکارهایی که در دوران دفاع مقدس در حوزه علم، فن آوری و مدیریت داشتیم مستندهای بسیار خوبی را ساخت.

ارسال نظر: