وزیر اسبق آموزش و پرورش:

تلاش می‌کنند تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان کتمان شود

کدخبر: 2097561

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات معلمان برطرف نشده، بلکه شدت پیدا کرده است، گفت: به جای اینکه همکاری لازم برای رسیدگی به تخلفات کسانی که در اندوخته معلمان دست برده‌اند، باشد، تلاش می‌شود این موضوع کتمان شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت و‌گو با فارس ، در خصوص «وضعیت فعلی آموزش و پرورش»، اظهارداشت: به نظر می‌رسد مشکلات و وضع معلمان در دولت یازدهم تشدید شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات قبلی برطرف نشده بلکه شدت پیدا کرده است، ادامه داد: تأخیر در پرداخت حق التدریس معلمان وجود دارد؛ معلمی که به عنوان اضافه کار فعالیت می‌کند، گاهی 6 تا 7 ماه حقوق دریافت نمی‌کند و این موجب نارضایتی آنها می‌شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از انتخاب فردی خارج از جامعه فرهنگیان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، افزود: وقتی فردی را غیر از جامعه فرهنگیان به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کردند، معلمان احساس می‌کنند تحقیر شده‌اند و این پرسش وجود دارد که آیا در جامعه یک میلیونی فرهنگیان یک نفر وجود نداشت تا به عنوان وزیر معرفی کنند.

فرشیدی با اشاره به اینکه این طور تلقی می‌شود که رئیس جمهور به این یک میلیون نفر فرهنگی اعتقادی ندارد و این تأثیر منفی داشته است، یادآورشد: وزیر فعلی آموزش و پرورش به دلیل اینکه از بدنه آموزش و پرورش نبوده است، همکاران خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرد و حتی در حوزه آموزش ابتدایی که تخصص معلمان است، ظاهراً معلمان را توانمند نمی‌بیند و این فاصله‌ای بین مسئولان برنامه ریزی و صف ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین، متذکر شد: این سند به عنوان سند بومی و نگاه جامع طراحی شده است و برای مسائل و مشکلات آموزش و پرورش، راهکار پیش‌بینی کرده بود؛ مانند بودجه، مسائل معیشتی معلمان، تحول در ساختار و نوسازی در برنامه‌ها، اهداف و فلسفه تعلیم و تربیت که متأسفانه آن نیز عملاً مسکوت مانده است .

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان، بیان داشت: این موضوع نمکی بر زخم معلمان است و کمکی به معیشت آنها نمی‌کند. این اندوخته‌ای که قطره قطره معلمان پس انداز کرده بودند نیز به یغما رفت؛ به شکلی که مسئولان قضایی می‌گویند این پرونده وسیع ترین و پرحجم ترین پرونده سوء استفاده است.

فرشیدی در واکنش به این پرسش که «عنوان می‌شود این تخلفات به صندوق ذخیره ارتباطی ندارد و در بانک سرمایه اتفاق افتاده است»، خاطرنشان کرد: به جای اینکه همکاری لازم برای رسیدگی به تخلفات کسانی که در اندوخته معلمان دست برده‌اند، باشد، تلاش می‌شود این موضوع کتمان شود.

وی ابراز داشت: جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره اعلام کرده است در صندوق ذخیره همکاری لازم نمی‌شود و کارشکنی صورت می‌گیرد، مدیرعامل سابق بانک سرمایه که با کمیته تحقیق همکاری می‌کرد را برکنار کردند و فرد جدیدی جایگزین او کردند.

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: مراجع قضایی این افراد متخلف را دستگیر کردند و این افراد، هم در صندوق و نیز در بانک سرمایه هستند و تلاش می‌شود فرافکنی شود و بیان می‌شود برای دوره‌های قبل بوده و مبلغ تخلف این قدر نبوده است.

فرشیدی با تأکید بر اینکه خطا و سوء استفاده یک ریال آن نیز یک ریال است،گفت: شنیده‌ام که 8 هزار میلیارد تومان را به یک قول به 30 نفر و به قول دیگر به 8 نفر داده‌اند.

وی با اشاره به دوره‌های گذشته فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: در دوره‌های قبل به 20 هزار معلم وامی از بانک سرمایه دادند تا با آن خودرو پراید خریداری کنند و فرهنگیانی که از این تسهیلات استفاده کردند، همه وام‌های دریافتی را پرداخت کردند.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای معلمان در صندوق ذخیره داشتند؛ برای نمونه وام برای رفتن به تایلند یا خرید خودرو سانتافه دادند؛ در حالیکه شأن معلم این نیست که به تایلند برود، بلکه اگر قصد سفر داشته باشد به کربلا و عتبات می‌رود و یا خودرو پراید می‌خرد.

فرشیدی یاد آورشد: این وام سنگین به خودشان تخصیص پیدا کرد و این مطالب به گوش معلمان می‌رسد و موجب تکدر خاطرشان می‌شود. بنده اعتقاد دارم اگر اراده قاطع‌ای باشد، مشکل فرهنگیان لاینحل نیست.

وی افزود: دولت باید عزم جدی داشته باشد و این طور نیست فقط بگوییم حل مشکلات فقط از بودجه دولت باشد؛ البته اگر دولت اراده کند و بخواهد جایی را تقویت کند، می‌تواند؛ کما اینکه دولت وزارت بهداشت را خیلی تقویت کرد.

ارسال نظر: