حمید حسام:

داستان دفاع مقدس جایگاهش را به خاطره نویسی واگذار کرده است

کدخبر: 2097942

حمید حسام عضو شورای سیاستگذاری هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌گوید طی سال‌های اخیر حوزه‌هایی مانند داستان کوتاه و رمان در مقایسه با خاطره‌نویسی به سبب نوع نگارش آن تولیدات و رقابت جدی کمتری را داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمید حسام برگزاری جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس را اقدامی مثبت، تاثیرگذار و موج‌آفرین دانست و افزود: اگرچه ما هیچ ابزاری برای سنجش تولیدات این حوزه نداریم اما برگزاری جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس توانسته اشتیاق و انرژی فراوانی میان نویسندگان این حوزه ایجاد کند و کمک کرده تا بتوانیم داشته‌های خودمان در این عرصه را محک بزنیم و میان اهداف برگزاری این جشنواره و نقطه‌ای که در آن قرار داریم ارزیابی داشته باشیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس ادامه داد: اگرچه هرسال چهره‌هایی قدیمی در این جایزه دیده می‌شوند اما همچنان فضا برای حضور جوانان و استعدادهای جدید وجود دارد و گاهی این نسل جدید می‌تواند در رقابت با قدیمی‌ها جلوتر حرکت کنند. این موضوع نیز نشانه پویای و بالندگی این جایزه است.

وی با بیان اینکه جشنواره انتخاب بهترین کتاب‌ دفاع مقدس بالاترین تراز ادبی موجود در این حوزه است افزود: هرساله جشنواره‌های گوناگونی در زمینه کتاب در کشور برگزار می‌شود اما هیچ‌یک از آنها به‌صورت تخصصی در به حوزه آثار مکتوب دفاع مقدس نمی‌پردارد. همین جشنواره نیز با وجود اینکه طی سال‌‌های قبل به‌صورت مستمر برگزار می‌شد و نویسندگان هم تکلیف خود را می‌دانستند و با دبیرخانه دایمی ارتباط داشتند، مدتی است دچار وقفه در برگزاری شده و یکی از معدود بسترهای رویت این دست از آثار را نیز مسدود کرد.

وی افزود: اگرچه در سال‌های ابتدایی برگزاری این جایزه، کمیت آثار در آن بیشتر مورد توجه بود بوده اما به‌تدریج کمیت‌ گرایی در آن به سوی کیفیت گرایی حرکت کرد تا جایی که امروز هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که ما به دنبال کار کمی در این جایزه هستیم.

بر همین اساس و بر مبنای قضاوت‌های این جایزه می‌توان عنوان کرد که طی این سالها برخی از شاخه‌های مانند خاطره‌نویسی فضای جدی رقابتی در کشور داشته اما حوزه‌هایی مانند داستان کوتاه و رمان در مقایسه با خاطره‌نویسی به سبب نوع نگارش آن تولیدات و رقابت جدی کمتری را داشته است. همچنین کشف فقر محتوایی موجود درکتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع دفاع نیز از دل قضاوت‌های این جایزه قابل احصا شده است.

ارسال نظر: