گزارش «نسیم آنلاین»

درباره پذیرش کمی دانشجو و کیفیت علمی در دانشگاه آزاد تجدیدنظر کنید

کدخبر: 2098180

مباحث مالی و شفافیت‌های اقتصادی، شیوه مدیریتی و اجرایی دانشگاه، سازماندهی پذیرش کمی دانشجو و ارتقای کیفی دانشگاه آزاد را می‌توان مهم‌ترین مباحث مورد نیاز برای بازنگری در مورد دانشگاه آزاد دانست.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- دی ماه سال 95 بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی دکتر علی اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند. عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس دانشگاه تاکنون در کنار موفقیت‌های کسب شده با نقدهای فراوانی همراه بوده است.

محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد دانشگاه آزاد عنوان داشته است که این دانشگاه در سال‌های فعالیتش به تدریج دچار انحرافات مهمی شد و چون این دانشگاه وابسته به برخی افراد و گروه‌های صاحب قدرت در کشور بود، لذا به کسی در مورد این مسائل پاسخگو نبود و دانشگاه آزاد برای قرار گرفتن در مسیر اصلی نیازمند تغییرات جدی است.

یکی از موضوعاتی که بحث‌های فراوانی در مورد دانشگاه آزاد به همراه داشته مباحث مالی مربوط به دانشگاه است. نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بار مالی که دانشگاه آزاد برای تحصیل دانشجویان بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد، گفت: تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ آزاد هزینه بسیار بالایی دارد. وی با بیان اینکه انضباط مالی باید در راستای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد حاکم باشد، اظهار داشت: هرگونه مناقصه بدون آنکه به اطلاع مردم رسانده شود ، غیرقانونی است.

در همین رابطه علی اکبر ولایتی عنوان داشته است که «دانشگاه آزاد ملک شخصی هیچ فردی نیست بلکه متعلق به ملت ایران است بنابراین سعی می‌کنیم تمامی اهداف و سیاست‌های خود را در جهت ارتقای این دانشگاه به کار ببریم. تمامی کارهای مالی و محاسباتی در دانشگاه آزاد از جمله مراکز، واحدها، استان‌ها و شهرستان‌ها باید شفاف باشند و نقطه ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.»

شیوه مدیریتی و اجرایی دانشگاه آزاد را می‌توان موضوع بعدی نقد عملکرد این دانشگاه دانست. وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گفته است که همچنان مدیریت ریخت‌‌وپاش و رانتی در دانشگاه آزاد جریان دارد و اصلاح سیاست‌ها در هیئت امنای دانشگاه ضروری است. وی همچنین گفته است که در بخش در‌آمدزایی این دانشگاه باید اصلاحاتی صورت گیرد و اینکه به دانشجویان به‌عنوان پول نگاه نشود و شأن علمی دانشگاه حفظ شود. وی همچنین گفته است که شأن علمی دانشگاه آزاد با رشته‌های بدون مجوز طی 4 سال گذشته زیر سؤال رفت .

سازماندهی پذیرش کمی دانشجو در دانشگاه آزاد یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93 ظرفیت پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری خود با افزایش 138 و 271 درصدی روبرو ساخت و موردانتقاد کارشناسان فراوانی قرار گرفت. اعتراضات تا جایی پیش رفت که دلیلی برای پاسخگویی رئیس دانشگاه آزاد در مجلس شورای اسلامی شد. گفتنی است که افزایش ظرفیت مذکور زمینه تأسیس 6700 کد رشته غیرمجاز را فراهم کرد.

در همین رابطه قاسم احمدی‌لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ساماندهی دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی باید در اولویت برنامه‌های دکتر ولایتی باشد تا خدایی ناکرده علم و کیفیت آموزش فدای مسائل و مشکلات مالی نشود.

بنابر این با توجه به تغییرات مدیریتی دانشگاه آزاد باید موضوعاتی مانند مباحث مالی و شفافیت‌های اقتصادی، شیوه مدیریتی و اجرایی دانشگاه، سازماندهی پذیرش کمی دانشجو و ارتقای کیفی دانشگاه آزاد مورد بازنگری قرار گیرد.

ارسال نظر: