فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

احتمالا شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود/ خبر استعفای رئیس رسانه ملی شایعه بود

کدخبر: 2098353

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از شروع ماه مبارک رمضان از فردا تا ماجرای شایعه استعفای رئیس سازمان رسانه ملی.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از شروع ماه مبارک رمضان از فردا تا ماجرای شایعه استعفای رئیس سازمان رسانه ملی.

احتمالا شنبه اول ماه مبارک رمضان است

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز (پنج شنبه 4 خرداد) در نشست خبری اعلام کرد: بیست و نهم هر ماه گروه‌هایی از سوی ستاد استهلال به نقاط مختلف کشور برای رصد هلال ماه مبارک رمضان اعزام می‌شوند که امسال نیز در غروب روز جمعه(5 خرداد) حدود 150 گروه برای رؤیت هلال ماه مبارک می‌روند . وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود شنبه(6 خرداد) اول ماه مبارک رمضان باشد، اظهار داشت: گروه‌هایی از سوی ستادهای استانی استهلال تعیین می‌شوند و پراکندگی خوبی در کشور دارند. همچنین تجهیزاتی که امسال استفاده می‌شود، تفاوت چندانی با سال‌های قبل ندارد . عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: پس از تجمیع گزارش‌های به دست آمده و بعد از کسب اطمینان از رؤیت هلال ماه، ماه مبارک رمضان را اعلام می‌کنیم. گاها به دلیل بدی آب و هوا ممکن است که ماه دیده نشود، اما تحت هر شرایطی گزارشات تجمیعی از کل کشور را تقدیم رهبری می‌کنیم و ایشان آغاز ماه مبارک را اعلام می‌کنند .

وی در خصوص تفاوت آغاز ماه مبارک رمضان در کشورها، بیان داشت: گاهی برخی از کشورها به دلایل فقهی می‌پذیرند که رؤیت ماه در هر جای جهان دیده شود و به همین دلیل آغاز ماه مبارک رمضان است. گاهی هم مشاهده می‌شود که به دلیل رؤیت‌های توهمی و هیجانی در برخی از کشورها ماه رمضان اعلام می‌شود، اما در ایران تلاش می‌شود که بر اساس یک اصول از پیش تعیین شده ماه رمضان را اعلام کنیم .

موحدنژاد ابراز داشت: واژه «یوم الشک» یک اصطلاح فقهی است که به روز سی‌ام ماه شعبان گفته می‌شود، دلیل این موضوع هم برآمده از این است که گاها در این روز ماه رؤیت نمی‌شود ولی ما در سال جاری چون ماه شعبان 29 روزه است، چنین مشکلی نداریم . وی خاطرنشان کرد: در استان تهران در مکان‌هایی مانند قله توچال، حسن آباد و... ستاد استهلال مستقر خواهند شد و در سال جاری امید نداریم ماه رمضان امسال 29 روزه باشد لذا پیش بینی می‌شود که ماه شوال را در پایان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان رؤیت کنیم . عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تمرکز گروه‌های استهلال در سال جاری بر رؤیت ماه با چشم غیر مسلح است، گفت: در این خصوص تفاوت دیدگاه بین فقها وجود دارد اما، به دلیل فتوای رهبر معظم انقلاب، رؤیت در کشور با چشم مسلح انجام می‌شود، هرچند انتظار می‌رود ماه رمضان در سال جاری با چشم غیر مسلح نیز رؤیت شود .

ماجرای استعفای رئیس صداوسیما شایعه‌ای بیش نیست

«حجت الاسلام سیدرمضانعلی موسوی مقدم» قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما اشاره به عملکرد رسانه ملی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: صدا سیما در مناظره‌های انتخاباتی نقش بسیار بی بدیل و برجسته ای داشت. هم در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هم در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی برای کاندیداها موفق عمل کرد .

وی ادامه داد: همه کاندیداها از نحوه عملکرد سازمان در تبلیغات این دوره بسیار راضی بودند .

موسوی میدم همچنین بیان داشت: در واقع برنامه های انتخاباتی را طوری روی آنتن بردیم که در کاهش هزینه های تبلیغاتی بسیار موثر باشد. انشاله همین روند در سالهای آینده برای انتخابات ریاست جمهوری تکرار و استفاده خواهد شد .

وی درباره شایعاتی که این روزها درباره بر رفتن علی عسکری رییس سازمان صدا و سیما شنیده می‌شود نیز بیان داشت: اساسا صحت ندارد و شایعه است .

حامد علیزاده نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شد

آیین اختتامیه پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با حضور سلطان محمد پادشاه مالزی برگزار شد .

حامد علیزاده نماینده کشورمان در این رقابت‌ها بود که با ارائه تلاوتی قوی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد .

در این مسابقات 91 شرکت‌کننده از 46 کشور حضور داشتند. 24 قاری آقا و 14 قاری خانم و 30 حافظ قرآن آقا و خانم در این مسابقات حضور داشتند .

نفرات برتر رشته قرائت به شرح ذیل است؛

حامد علیزاده از جمهوری اسلامی ایران

مرزوقی از برونئی

محمد فخر رازی از مالزی

محمد معروف حسین از کانادا

قرائت نور محمد بن علی از سنگاپور

نتایج رشته حفظ

محمد المجتبی جالو از سنگال نفر اول

محمد شازانی از مالزی نفر دوم

عمار عبدالله از قطر نفر سوم

در رشته حفظ خواهران به ترتیب نمایندگان نیجریه، فلسطین و سنگال اول تا سوم شدند .

آلبوم «یعنی درد» با صدای رضا صادقی منتشر شد

جدیدترین آلبوم رضا صادقی تحت امتیاز موسسه «آوای هنر» و به تهیه کنندگی محمد جلیل پور منتشر شده است و شرکت هنر اول نیز وظیفه توزیع و پخش آنرا بر عهده دارد. علی نیکونیا نیز مدیر اجرایی این اثر بوده است .

جدیدترین آلبوم رضا صادقی با دوازده قطعه به نام های: «حال بارون، یعنی درد، همه اون روزا، من و یادت، معصومانه، دل دلا، یه چیزی کمه، آروم برم، همه چی خوبه، اولین بارون، من دوست دارم، دیگه تموم شد» منتشر شده است و علاوه بر رضا صادقی که در این آلبوم برخی ترانه ها را سروده و ملودی ساخته، هنرمندانی چون مهران خالصی، مسعود همایونی، بابک بابایی، مهرداد احمدزاده، نیکان، سعید زمانی، فرشید ادهمی، حدیث دهقان، فواد غفاری،صابر قدیمی و... همکاری هایی را داشته اند .

رضا صادقی جدیدترین آلبوم خود را در حالی از صبح امروز روانه بازار موسیقی کشور کرد که طی یادداشتی از رئیس جمهور ایران خواسته کرامت هنرمندان و هنر این سرزمین را باز هم به آنها برگرداند .

در بخش هایی از این یادداشت آمده: «جناب روحانى دوست داشتنى، از کارگر زحمتکش تا پزشک و مهندس تا کشاورز و دامدار تا پیر و جوان و خصوصا جامعه هنرمند براى حمایت از شما و باور شما حرفهاى زیادى را تحمل کردند و امیدهاى زیادى به وعده هاتان بستند. همه ما هم دعا میکنیم و هم درخواست که این دوره به ماها ثابت کنید اشتباه نکردیم و سلامهـاى شما ، سلامى صادق بوده و هست. آقاى روحانى مردم من خسته از درد هستند. آنها جانشان را براى سرزمینشان گذاشتند و باور شما. مردم من هم تحریم را نمیخواند هم تحقیر را . شما ثابت کردید که خادم این مردم هستید پس لطفا کسانى که فاسد و ظالم هستند به حق مردم از دولت مردمیتان دور کنید .... سفره مردم را دریابید که شرم پدران را نبینیم. کرامت هنر و هنرمند را برگردانید، رمضان امسال از شما ربناى استاد را هدیه می‌خو اهیم.

لایحه مالکیت ادبی،‌ هنری و صنعتی تقدیم مجلس شد

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه همایش مالکیت ادبی هنری در جمع خبرنگاران گفت: لایحه مالکیت معنوی، ادبی، هنری و صنعتی آماده شده است .

وی گفت: کارهای این پیش‌نویس تمام شده و در قالب لایحه تقدیم مجلس شده است و امیدواریم به تصویب برسد و تحولی در حوزه مالکیت فکری، ادبی، هنری و صنعتی پدید آید .

اعتراض متفاوت کارگردان «گشت ۲» به قاچاق فیلمش

سعید سهیلی کارگردان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال جاری، پس از انتشار نسخه قاچاق فیلمش در بازار، کارت‌های عضویت خود در کانون کارگردانان و خانه سینما را مقابل دوربین آتش زد .

او با این کار اعتراض متفاوتش را نسبت به انفعال خانه سینما و وزارت ارشاد ابراز کرد .

نابراین گزارش، فیلم سینمایی «گشت 2» اولین فیلم سینمای ایران بود که می‌توانست به فروش 20 میلیارد برسد که متاسفانه نسخه قاچاق آن همزمان با اکران فیلم در بازار توزیع شد .

گشت» ارشاد» ساخته قبلی کارگردان هم قبل از توزیع در شبکه نمایش خانگی در بازار قاچاق توزیع شده بود .

بنیاد موسیقی کره جنوبی جایزه بهترین موسیقیدان سال را به «حسین علیزاده» اهدا کرد

بنیاد موسیقی جهانی کره جنوبی جایزه بهترین موسیقیدان سال را به حسین علیزاده اهدا کرد .

دومین جایزه Asian world music Award توسط بنیاد WMC ( World Music center) به حسین علیزاده اهدا شد . این بنیاد که با عنوان مرکز موسیقى جهان فعالیت می کند هر دو سال یک بار طی مراسمی از هنرمندانی که باعث ارتباط کشورشان با دیگر نقاط جهان، بخصوص کشورهای آسیایی شده اند تقدیر می کند . پیش از این در سال 2014 این جایزه به یویوما تعلق گرفت و امروز در 4 خرداد 96 ، مصادف با 26 می 2017 جایزه این بنیاد به مسئولان فرهنگی سفارت ایران در کره به نمایندگی از حسین علیزاده اعطا شد . حسین علیزاده در نامه ای خطاب به مسئولان این بنیاد نوشت :

به نام آنکه عشق را آفرید ....

از دوران کودکى هنگامی که روح و جانم را به موسیقى مى‌سپاردم، ندایى به گوشم می‌رسید که می‌گفت: می‌دانى خوشبختى چیست؟ و من با دلى روشن می‌گفتم: خوشبختى یعنى شنیدن نغمه‌هایى که از دل فرشتگان تاریخ، جاری‌ست . نغمه‌هایى که طنین‌انداز عشق، صلح، دوستى، برادرى و برابری‌ست. از آن دوران همیشه آرزوهاى بزرگ در دلم جوانه می‌زد تا نغمه‌هایى که از دل مردمان وطن عزیزم ایران در جانم کاشته می‌شد، آن را در قلبم جاى داده تا به گوش عاشقان دنیا برسانم . بیش از پنجاه سال فراز و نشیب زیبایى طى شد تا من به این افتخار نائل شوم که نه تنها در ایران بلکه در جهان سفیر عشق و دوستى بوده و از ثمره آن، همراز مردمانى با هر رنگ و هر نژاد باشم . من قدردان مردمان عزیز ایران هستم که مرا تا به امروز در دامان‌شان پروراندند تا به افتخار کسب این جایزه نائل شوم . سپاس‌گزارم از : World Music Center (WMC) سپاس‌گزارم از ریاست محترم آقاى Mr. Kang Sun-dae سپاس‌گزارم از دانشگاه هنگ یانگ Mr. Lee Hee-su و کلیه بانیان و دست‌اندرکاران این مراسم . و همچنین سپاس‌گزارم از مسئولین محترم سفارت ایران در سئول-کره که قبول زحمت نموده به نمایندگى از طرف اینجانب این جایزه با ارزش را دریافت می‌نمایند .

افتتاح کتابخانه دیجیتالی انقلاب در سال‌جاری

رئوف گوهریان در حاشیه نمایشگاه تازه های کتابخانه انقلاب و جنگ که صبح امروز در گالری شماره 1 خانه عکاسان حوزه هنری افتتاح شد درباره کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی، تعداد کتاب‌هایی که امسال به کتابخانه تخصصی انقلاب اضافه شده‌اند، و رویکرد انتخاب کتاب‌ برای کتابخانه صحبت کرد .

وی ابتدا درباره راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در عرصه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران توضیح داد: تا جایی که بتوانیم سعی‌مان این است که با ناشرانی که در این حوزه کار کرده‌اند به سمت راه‌اندازی یک کتابخانه دیجیتالی تا پایان سال برویم و در این زمینه با طراح برنامه صحبت‌هایی انجام شده تا به‌زودی برنامه‌ای ببندیم و این اقدام را انجام بدهیم. همچنین سعی ما در بخش دیجیتال، این است که کتاب‌های الکترونیکی‌مان را فعال‌ کنیم؛ چراکه در حال حاضر بخش کتاب‌های الکترونیکی خیلی مطرح است. ما در حال حاضر نزدیک به هزار عنوان کتاب در این بخش در کتابخانه‌مان جمع‌آوری کرده‌ایم و یکی از برنامه‌های مدنظرمان در بخش کتابخانه دیجیتال این است که از آن ها استفاده کنیم .

مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر حوزه هنری در پاسخ به اینکه چه تعداد کتاب برای امسال به کتابخانه تخصصی انقلاب اضافه شده است گفت: امسال هم مطابق سال‌های گذشته تمرکز اصلی‌مان روی نمایشگاه کتاب تهران بود و سعی شد تازه‌های نشر را در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران تهیه کنیم. سعی کردیم همه دغدغه‌ها را رصد کنیم. بنابراین تازه‌های نشر در همین حوزه را در قالب 500 جلد کتاب که در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند، تهیه کرده‌ایم .

او همچنین درباره اینکه چه تعداد نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: 18 هزار و پانصد جلد کتاب در حال حاضر، منابع جمع‌آوری کرده‌ایم که با منابع تازه تهیه شده امسال در نمایشگاه کتاب تهران، فکر می‌کنم تعدادشان به بیش از 19 هزار جلد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران برسد .

گوهریان در ادامه در پاسخ به اینکه کتاب‌های کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی با چه موضوع و رویکردی انتخاب می‌شوند، گفت: ما در این زمینه همه ابعاد یک کتاب از قبیل فهرست کتاب، نشر و حتی نویسندگان کتاب را در نظر می‌گیریم؛ چون اغلب در کشورها می‌بینیم که به هر کالایی نظارتی می‌شود اما متاسفانه در کشور ما در حوزه نشر نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد به همین خاطر اغلب کتاب‌ها را می‌بینیم که وصله و قیچی و کپی پیست از منابع دیگر هستند، بنابراین ما سعی می‌کنیم کتاب‌هایی را تهیه کنیم که از لحاظ وزانت علمی در سطح قابل قبولی باشند. حتی ناشران و نویسندگان و مهندسی کتاب‌ها را در این زمینه مدنظر قرار داده‌ایم؛ به دلیل اینکه کتابخانه انقلاب یک کتابخانه تخصصی است و اغلب مراجعه‌کنندگان خودشان در این حوزه صاحب‌نظرند، سعی می‌کنیم کتاب‌هایی تهیه کنیم که به غنای علمی منابع‌مان بیفزاییم .

ارسال نظر: