پاسخ صالحی به اخبار منتشر شده درباره ۹۵۰ تن اورانیوم درخواستی ایران

کدخبر: 2098358

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت قزاقستان با انتقال اورانیوم درخواستی به ایران به دلیل تغییر سیاست‌های آمریکا گفت: آمریکا پیش از این موافقت خود را با این قرار داد اعلام کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » تسنیم نوشت: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی، در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت شرکت «کزاک اتم پروم» قزاقستان با انتقال 950 تن اورانیوم به ایران اظهار داشت: این صحیح نیست. ما یک قراردادی با قزاقستان بستیم و با 1+5 توافقی در چارچوب مقرراتش داشتیم که این خرید انجام گیرد، اما لحظه آخر انگلیس علیرغم موافقت اولیه‌اش مشکل ایجاد کرد.

وی در خصوص ارتباط این موضوع با آمریکا در دوره ترامپ نیز گفت: آمریکا موافقت خود را با این قرار داد اعلام کرده است.

چندی پیش وبگاه انگلیسی «نیو یوروپ» مدعی شد که شرکت «کزاک اتم پروم» در بیانیه‌ای اعلام کرده که به خاطر سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران، ارسال اورانیوم به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

این شرکت قزاق چندی پیش قراردادی را با سازمان انرژی اتمی ایران برای تامین 950 تن اورانیوم غنی نشده امضا کرد که به علت مخالفت انگلیس هنوز عملیاتی نشده است.

بر این اساس، «ارزان آشیکبائف» معاون وزیر خارجه قزاقستان نیز گفته بود که این قرارداد سه ساله بوده و الزامات قطعنامه 2231 را رعایت می‌‌کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در همین خصوص اظهار داشته بود که تلاش‌های وزارت امور خارجه کشورمان برای متقاعد کردن انگلیس که خواستار ارائه دلایل نیاز ایران به این محموله شده بود همچنان ادامه دارد. بنظر می‌رسد خبرسازی‌هایی از این نوع توسط رسانه‌های دست چندمی انگلیس با اهداف خاصی صورت می‌گیرد.

ارسال نظر: