تقی‌پور در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مدیریت شهری به دور از سیاست بازی باشد

کدخبر: 2098550

این عضو شورای شهر تاکید کرد: مدیریت شهری باید به دور از سیاست‌بازی باشد و تنها از منظر مسائل اجتماعی به مدیریت شهر و روستا فکر کند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، با پایان یافتن انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نزدیک شدن به زمان آغاز به کار دوره جدید شوراهای شهر و روستا فرصت را مناسب دیدم تا به سراغ اعضای سابق این شوراها رفته و از آنها در خصوص ملزومات کار در شورای شهر را سوال کنیم. در ادامه متن گفتگو خبرنگار « نسیم آنلاین »، با رضا تقی‌پور رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات مدیریت شهری شورای شهر تهران در خصوص ملزومات کار شوراهای اسلامی می‌آید.

« نسیم آنلاین »: ارزیابی شما از برگزاری دو انتخابات همزمان شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری چیست؟

تقی‌پور: به دلیل یک سری ملاحظاتی از جمله مسائل اجرایی و هزینه های سرسام آور برگزاری انتخابات، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار شود اما واقع ماجرا این است که این دو انتخابات با هم تفاوت ماهوی دارد. انتخابات ریاست جمهوری یک انتخابات کاملا سیاسی و محل رقابت احزاب است ولی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یک رقابت اجتماعی برای شکل دهی یک نهاد اجتماعی و مدیریت مسائل شهری است که کمترین نسبت را با فعالیت سیاسی دارد و البته این نکته مهم را نیز باید مدنظر داشت که معمولا به دلیل اینکه در انتخابات ریاست جمهوری تمام تلاش احزاب و گروه ها معطوف به انتخاب یک نفر هست اذهان بسیار متمرکز خواهد شد ولی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل تنوع و تعدد مدل انتخاب متفاوت خواهد بود.

در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ابتدا باید یک فرهنگ سازی از سوی حاکمیت صورت پذیرد که در این انتخابات هدف صرفا برگزیدن افرادی و فرستادن آنها به این شوراها برای تامین منافع احزاب و گروه‌های سیاسی متبوعشان نباشد، یا حتی بالاتر از آن با پرداختن به مسائل سیاسی که به نظر می‌رسد ما به اندازه کافی نهادها و سازمانهایی را داریم چه در حاکمیت مانند مجلس شورای اسلامی و چه در نهادهای مردمی مانند احزاب.

بنابراین باید بر این نکته تاکید کرد که مدیریت شهری باید به دور از سیاست بازی باشد و تنها از منظر مسائل اجتماعی به مدیریت شهر و روستا فکر کند. البته این را هم قبول داریم که حاکمیت ملی و مسئولیت محلی نمیتوانند منفک از هم فعالیت های خود را انجام دهند و قطعا این دو به هم مربوط هستند.

نهایتا اگر ما این ها را در طراز هم قرار دهیم قطعا به ضرر مدیریت شهری خواهد بود کما اینکه بعضا ملاحظه می شود این اتفاق در همین چهار دوره گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا اتفاق افتاده است.

دوره اول شورای اسلامی شهر تهران را مردم فراموش نکرده اند که در آن دوره به دلیل همین رفتارهای سیاسی و کشمکش های بیجایی که میان فعالین سیاسی راه پیدا کرده به شورا وجود داشت، به طور کلی آن شورا از سوی دولت منحل اعلام شد.

طبیعتا دوره دوم و سوم با متنانت و عقلانیت بیشتری دنبال شد، در دوره چهارم اما قدری گرایش به ورود سیاسی به مسائل شهری وجود داشت اما خیلی تلاش شد که این رفتار و این هدف غالب نشود و حاکمیت این روحیه بویژه در بررسی طرح ها و لوایح این ایجاد نشود.

مردم باید توجه همیشه کنند هدف اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا چیست و این افرادی که قرار است در انتخابات برگزیده شوند قرار است چه مشکلی را حل کنند آیا قرار است یاری رسان احزاب و گروه های سیاسی باشند بویژه در شهرهایی مثل تهران و دیگر کلان شهرهای ایران و یا اینکه قرار است مشکلات روزمره مردم را حل و زندگی آرام و بی دغدغه آنها در شهر را تضمین کنند.

« نسیم آنلاین »: این رفتار سیاسی در دوره چهارم شورای شهر تهران هم وجود داشته است؟

تقی‌پور: در بررسی طرح ها و لوایح در دوره چهارم شورا اجازه ندادیم که سیاست زدگی وارد متن فعالیت ما شود اما قطعا بودند احزاب و گروه هایی که برای تحت تاثیر قرار دادن شورا فعالیت مستمر و جدی داشتند و متاسفانه توانستند در مواردی وقایعی را رقم بزنند که هم هزینه به شورا تحمیل کرد، هم کار و فعالیت ما را کند کرد و نگاه مردم به شوراهای شهر و روستا را مجددا تحت تاثیر قرار داد. اینها موانع مهمی در مسیر فعالیت ما در شورا بودند.

لذا اینکه عده ای همواره تلاش کردند تا در دوره اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا بویژه در شهر تهران مسائل اصلی را به انحراف بکشند قابل کتمان نیست به عنوان مثال در همین حادثه اخیر پلاسکو همه کارشناسان امر و صاحب نظران می دانستند که مساله اصلی ایمنی شهری است اما متاسفانه با این هیاهو و غوغاسالاری که از سوی برخی صورت گرفت اصلی ترین چیزی که گم شد همین بحث ایمنی شهری بود.

در مساله پلاسکو اصلا تدابیر آتی، مدیریت ایمنی شهری و بحران های آتی برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث در میان این همه حرف های نامربوط و جناحی ناپدید شد.

ارسال نظر: