چالش «همراه با مجلس» برای تکمیل طرح‌های جامع مدیریت شهری و کنترل واردات کالای خارجی

کدخبر: 2098650

شرکت در این دو چالش تابع هیچ شرط خاصی نیست؛ یعنی علاقه‌مندان در هر بازه سنی و با هر مدرک تحصیلی می‌توانند شرکت کنند. همچنین چالش هر دو طرح به صورت مستقل برگزار می‌شود.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- «همراه با مجلس» ، اولین چالش مشارکت در قانون‌نویسی در مجلس شورای اسلامی است که به همت «شفافیت برای ایران» و حمایت دو تن از نمایندگان مجلس برگزار می‌شود تا به ارتقاء کیفیت طرح «جامع مدیریت شهری» و طرح «کنترل واردات کالای خارجی» کمک نماید.

امروزه، برگزاری چالش‌ها مسیرهای بسیار کم‌هزینه و پرفایده‌ای برای حل معضلات مختلف جامعه در تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، حاکمیتی و … می‌باشد. حکومت‌ها با بکارگیری سازوکار چالش تلاش می‌کنند تا معضلات خود را با استفاده از ایده‌های نوآورانه و خرد جمعی مرتفع کنند.

در ایده‌ی برگزاری مسابقات حکومتی (چالش) اینطور فرض می‌شود که راه‌کارهای حل معضلات مختلف بین مردم توزیع شده و هنر دولت‌ها در شناسایی و بکارگیری این ایده‌هاست. سازوکارهای اصلی جلب مشارکت عمومی نیز اعطای جوایز مادی و معنوی به مخاطبان برگزیده است.

چالش «همراه با مجلس» بعنوان اولین چالش در زمینه حاکمیتی و قانون نویسی در ایران تلاش دارد تا با گردآوری نظرات دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان به مشارکت در قانون‌نویسی، از جمله ذی‌نفعان و دانشگاهیان، به ارتقاء کیفیت دو طرح مهم و جاری در مجلس شورای اسلامی کمک نماید. علاقه مندان در این چالش این فرصت را پیدا می کنند که هم در فرآیند قانون‌گذاری کشور مشارکت کنند، و هم در قبال نظرات خوب خود جایزه بگیرند.

موضوع این چالش مشارکت در ارزیابی متون پیشنهادی برای دو طرحی است که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. این دو طرح عبارت‌اند از:

طرح پیشنهادی با عنوان «طرح جامع مدیریت شهری» شامل 150 ماده (ارائه شده توسط جناب آقای ابوالفضل ابوترابی،‌ نماینده محترم مردم نجف‌آباد، تیران و کرون)

طرح پیشنهادی با عنوان «کنترل واردات کالای خارجی» شامل ماده واحده همراه با 7 تبصره (ارائه شده توسط جناب آقای حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ نماینده محترم مردم شاهین شهر، میمه و برخوار) جوایز این چالش عبارتست از: جوایز چالش ارزیابی «طرح جامع مدیریت شهری»: سه سکه تمام بهار آزادی برای سه نفر، به همراه لوح تقدیر از نماینده مربوطه و انتشار مطالب در سایت «شفافیت برای ایران» جوایز چالش ارزیابی طرح «کنترل واردات کالاهای خارجی» سه جایزه دویست هزار تومانی برای سه نفر، به همراه لوح تقدیر از نماینده مربوطه و انتشار مطالب در سایت «شفافیت برای ایران» به تمامی طرح‌های برگزیده (حائز امتیاز حداقلی) لوح تقدیری تقدیم خواهد شد. مهلت ارسال فایل‌هایی نهایی تا ساعت 23:59 روز پنج‌شنبه 25 خرداد 1396 بوده و پس از این زمان، مطالب ارسالی به هیچ عنوان مورد پذیرش واقع نخواهد شد.

شرکت در این دو چالش تابع هیچ شرط خاصی نیست؛ یعنی علاقه‌مندان در هر بازه سنی و با هر مدرک تحصیلی می‌توانند شرکت کنند. همچنین چالش هر دو طرح به صورت مستقل برگزار می‌شود.

لذا هم علاقه‌مندان می‌توانند در یکی و یا هر دو طرح پیشنهادی شرکت کنند، و هم برگزیدگان هر یک از چالش‌ها به صورت مجزا انتخاب خواهند شد. لذا این امکان وجود خواهد داشت که یک نفر در هر دو طرح برگزیده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از نحوه مشارکت در این چالش،‌ به آدرس Challenge.tp4.ir مراجعه نمایید.

برگزاری چالش، سابقه‌ای طولانی در کشورهای مختلف و در حوزه‌های متنوع دارد.

برای مثال در ایالات متحده،‌ سایت دولتی چالش (Challenge.gov) پلتفرمی برای نمایش لیستی از چالش‌ها و مسابقاتی ایجاد کرده است که توسط 70 نهاد دولتی آمریکا ارائه می‌شوند.

این چالش‌ها شامل مسابقات فنی، علمی، ایده‌پردازی و مسابقات خلاقانه‌ای است که دولت ایالات متحده در آنها نوآوری‌هایی از سوی عموم مردم را جستجو کرده و از این طریق بهترین ایده‌ها و استعدادها را برای حل «مشکلاتی مأموریت‌محور» گردهم می‌آورد.

در این سایت صدها مسابقه که دامنه گسترده‌ای از موضوعات و نیز سطوح مختلفی از مهارت‌ها و توانمندی‌ها را اقتضا می‌کنند، شامل می‌شوند.

در این سامانه می‌توان موضوعات مختلف را به نسبت علایق هر فرد، موضوع چالش و نیز نهاد ارائه کننده آن جستجو نمود.

در انگلستان وبسایت پیشنهاد، اصلاح و تغییر پیش نویس های قانونی پارلمان انگلستان (legislation.gov.uk) بستری را برای دریافت نظرات مردم و نخبگان در رابطه با اصلاح و تغییر قوانین موجود و یا حتی نوشتن پیش نویس برای قوانین آینده این کشور در نظر گرفته است. تمامی علاقه مندان میتوانند با وارد شدن به این وبسایت و ثبت پیش نویس قانون مورد علاقه خود و یا حک و اصلاح قوانین موجود،‌ در فرآیند قانون گذاری این کشور سهیم باشند.

خاطر نشان می گردد «شفافیت برای ایران» مجموعه ای است که با اعتقادی راسخ نسبت به ضرورت تحقق راهبرد کلان و زیرساختی «شفافیت» در سطوح مختلف بعنوان «ساده ترین، سریع ترین،‌کم هزینه ترین و کارآمدترین» راهکار برای حل مشکلات بنیادین حکمرانی از سال 1393 کار خود را آغاز نموده بگونه ای که در حال حاضر بعنوان غنی ترین و شناخته شده ترین مجموعه کشور از نظر دانش نظری و نیز اجرایی در این حوزه محسوب می شود.

ارسال نظر: