ریابکوف:

سیاست باج‌خواهی و اعمال تحریم‌ها هرگز روی روسیه کارآمد نخواهد بود

کدخبر: 2098686

روسیه برای فعال سازی گفتگوها با آمریکا به منظور حل بحران اوکراین آماده است، البته احتمال دارد واشنگتن بخواهد از اوکراین برای معامله با مسکو استفاده کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که مسکو حاضر است مذاکرات دوجانبه با واشنگتن در رابطه با اوکراین را آغاز کند و روسیه فعلا منتظر است ببیند وزارت امور خارجه آمریکا چه کسی را متصدی این مسئله خواهد کرد.

به گفته وی، بعد از آنکه جانشین "ویکتوریا نولاند" مشاور وزیر خارجه آمریکا در زمینه مسائل جمهوریهای شوروی سابق و قفقاز که در دولت "باراک اوباما" این سمت را داشت، بررسی مسائل مربوط به اوکراین با طرف آمریکایی آغاز خواهد شد.

یک مقام آگاه در دفتر ریاست جمهوری روسیه به این روزنامه گفته است که "ولادیسلاو سورکوف" یکی از مشاورین "ولادیمیر پوتین" نقش مذاکره کننده اصلی از طرف روسیه را در این مذاکرات خواهد داشت.

ریابکوف در این مصاحبه یادآور شده است که البته گفتگوهای دوجانبه روسیه و آمریکا در مورد اوکراین، جایگزین «گروه چهارجانبه نورماندی» (متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) نخواهد شد، بلکه برعکس، به تحقق توافقات مینسک که هدف اصلی این گروه است، کمک خواهد کرد.

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: «مشکل اصلی در این رابطه، عدم تمایل مقامات کی‌یف برای حل و فصل مسالمات آمیز و سیاسی این بحران است که دیگر بر همه آشکار شده است. به همین دلیل همتایان آمریکایی ما اگر واقعا خواهان پیشبرد حل و فصل این بحران هستند، باید گفتگوهایی را با طرف اوکراینی انجام داده و آنها را برای همکاری در این زمینه متقاعد کنند.»

ریابکوف تاکید کرد که سیاست باج خواهی و اعمال تحریم‌ها هرگز روی روسیه کارآمد نخواهد بود، ولی مقامات مسکو همواره آماده گفتگوهای سازنده با طرف آمریکایی برای حل و فصل مشکلات بین المللی هستند. بحران اوکراین نیز از جمله این موارد است و همینکه این گفتگوها آغاز شوند، روسیه نیز مواضع خویش را در این رابطه اعلام خواهد کرد.

اوکراین موضوعی برای معامله مسکو و واشنگتن

ضمن اینکه به عقیده تحلیلگران آمریکایی، "دونالد ترامپ" حاضر است تا در ازای امتیازی از جانب روسیه در مسائل دیگری، در خصوص اوکراین با این کشور به توافق برسد.

پیش از این روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرده بود که واشنگتن قصد دارد «گفتگوها با روسیه بر سر اوکراین» را آغاز کند و ظاهرا نظریه فوق از سوی "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است. دونالد ترامپ که در مبارزات انتخاباتی گفته بود اوکراین در اولویت سیاست خارجی دولت وی قرار ندارد، ظاهرا تصمیم گرفته که از اوکراین بعنوان «برگ برنده» در مذاکرات با مسکو استفاده کند. رئیس جمهوری جمهوری خواه بارها اعلام کرده که سوریه، کره شمالی، ایران و برخی مسائل بین المللی دیگر که به امنیت ملی آمریکا مربوط می شوند، اهمیت بیشتری از اوکراین دارند و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که بخواهد اوکراین را برای رسیدن به اهداف خود در زمینه های دیگر«قربانی کند».

"میخائیل پوگربینسکی" مدیر مرکز تحقیقات سیاسی کی یف به «ایزوستیا» گفته است: «مشکل اوکراین برای تاجری مانند ترامپ بعنوان موضوعی برای معامله با مسکو است. برای مقامات کی‌یف گروه نورماندی همچنان مهمترین کانال حل و فصل بحران دونباس خواهد بود و آنها به شرکای اروپایی خود در این گروه بیشتر اعتماد دارند.»

واشنگتن نباید نقش وکیل مدافع کی‌یف را بازی کند

"کنستانتین کاساچف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز به این روزنامه گفته است، اگر آمریکایی ها بخواهند بعنوان «وکیل مدافع کی‌یف» وارد این مذاکرات شده و درک درستی از اوضاع اوکراین نداشته باشند، برگزاری چنین گفتگوهایی نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. آنچه مسلم است تحقق توافقات مینسک، که همه طرفین، حداقل در حرف، از آن حمایت می کنند، تنها راه حل بحران در شرق اوکراین خواهد بود.

به نوشته «ایزوستیا»، در هر صورت قصد مقامات واشنگتن برای بررسی موضوع اوکراین با روسیه، خود نشانه خوبی است و این امیدواری را بوجود می آورد که دولت جدید آمریکا نه تنها حاضر است به مواضع مسکو گوش بدهد، بلکه آنها را بررسی کند. ضمن اینکه ، گفتگوهای دوجانبه کاملا ممکن است تاثیر مثبتی بر روند اوضاع در اوکراین داشته و آن را از بن بست کنونی خارج ساخته و امکان فعال شدن مذاکرات در چارچوب گروه نورماندی را فراهم سازد.

ارسال نظر: