گزارش «نسیم آنلاین» از ابعاد عملیات مقاومت عراق در مرزهای مشترک با سوریه+ فیلم وعکس

استقرار رزمندگان حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه؛ پیروزی مقاومت بر جبهه غربی عربی حامی داعش

کدخبر: 2098691

پس از گذشت قریب به شش ماه از آغاز عملیات آزادسازی موصل نیروهای مقاومت که به دلایل سیاسی و امنیتی وظیفه پوشش و عملیات در محورهای بیرونی موصل را بر عهده داشتند در یک تک گسترده به قلب تروریست‌های داعش در شمال غرب موصل و منطقه "البعاج" زده و خود را به مرزهای مشترک با سوریه رساندند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: از شروع بحران تروریستی در منطقه غرب آسیا که کشورهای عراق و سوریه را هدف قرار داده یکی از مهمترین مشکلات مورد توجه، اشغال مناطق مشترک مرزی بین این دو کشور توسط گروه‌های تروریستی تکفیری بین‌المللی بود.

موضوعی که علاوه بر انتقال نیرو و لجستیک باعث سیال بودن سازمان رزم و افزایش توان مقابله به‌مثل عناصر تکفیری در برابر عملیات های نیروهای مقاومت و ارتش در هر دو کشور عراق و سوریه شده بود. اما حالا خبری در رسانه‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای منتشر شده که حامل پیام واضحی برای حامیان گروه‌های تکفیری و سران تشکیلات تروریستی داعش و القاعده است.

در واپسین ساعات روز قبل و پس از گذشت قریب به شش ماه از آغاز عملیات آزادسازی موصل نیروهای مقاومت که به دلایل سیاسی و امنیتی وظیفه پوشش و عملیات در محورهای بیرونی موصل را بر عهده داشتند در یک اقدام سریع که پیش‌بینی آن برای بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی دور از دسترس بود با یک تک گسترده به قلب تروریست‌های داعش در شمال‌غرب موصل و منطقه "البعاج"، خود را به مرزهای مشترک با سوریه رساندند.

پیش از این ارتش عراق موفق شده بود در مرزهای مشترک در غرب این کشور خود را به منطقه "الرطبه" در مرز مشترک با اردن برساند و مواضع خود در آن منطقه را تثبیت کند. با این حال آزاد بودن رفت و آمد تروریست‌های داعشی از عراق به سوریه و وضعیت معکوس این شرایط که حملات متعدد و پرحجمی را به مواضع نیروهای دولتی و حشدالشعبی، تحمیل می‌کرد ضرورت پاکسازی مرزها و کنترل این مناطق را بیش از پیش کرده است.

پس انتشار خبر الحاق نیروهای مقاومت عراقی به مرزهای سوریه کارشناسان مسائل نظامی و سیاسی تحلیل‌های متعددی را در رسانه‌های گوناگون ارئه دادند؛ اغلب کارشناسان بیش از آنکه این اقدام حشدالشعبی را یک عملیات نظامی بدانند به پیام های سیاسی آن اشاره دارند.

الف) بر اساس مصوبه جدید پارلمان عراق نیروهای حشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراقی به شمار رفته و تحت فرماندهی کل قوای عراق که نخست‌وزیر آن را بر عهده دارد عمل می‌کنند. اما واقعیتی که نمی‌توان از آن چشم پوشید مواضع نیروهای مقاومت و ارتباط بسیار نزدیک این نیروها با راس و سایر بازیگران محور مقاومت در منطقه است. موضوعی که بیش از هر عامل و شاخص اثرگذاری می‌تواند در آینده تحولات بحران تروریستی غرب آسیا اثر گذار باشد و تا حدودی روند معادلات میدانی و سیاسی را با عملکرد خود تغییر دهد.

ب) موضوع دیگر مورد توجه مختصات میدانی مکانی است که نیروهای مقاومت عراقی خود را در مرز به آن رسانده‌اند. از منطقه "ام الجریص" در مرز عراق که نقطه الحاق و حضور نیروهای حشد الشعبی است تا منطقه "القائم" که ورودی سوریه به حساب می‌آید فاصله قابل توجهی مانده است و از طرفی در مقابل منطقه "ام الجریص" و خط تماس نیروهای مقاومت عراقی نیروهای کرد مورد حمایت امریکا حضور دارند.

از آنجایی که پیشروی و پاکسازی مناطق مذکور از سوی نیروهای حشد الشعبی انجام شد همه واحدهای ارتش عراق اعم از هوایی، توپخانه و واحدهای دیگر هم فعال بوده و کمک کردند می‌توان گفت که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان پشتیبان حقیقی ملت مظلوم عراق و نیروی واقعی ضدتروریسم بر سیاست سایر عوامل اثرگذار پیروز بوده و توانسته نظر مقامات عراقی را به خود نزدیک کند.

این در واقع نشان می‌دهد عملکرد ائتلاف بین المللی غربی ضدتروریسم نه تنها در راه مبارزه با تکفیری‌ها نبوده بلکه عملکرد و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران توانست نیروهای مردمی عراق را به مرزهای سوریه برساند و علاوه بر پاکسازی و آزادسازی موصل به عنوان پایتخت و دارالاخلافه داعش در عراق، تروریست‌های بین المللی داعش را متحمل شکست‌های سنگینی کند، که به اعتقاد برخی ناظران مسائل بین‌الملل سفر ناگهانی حیدرالعبادی به موصل و دیدار با فرماندهان حشدالشعبی در همین راستا می‌گنجد.

ج) به گفته معاون فرماندهی نیروهای حشدالشعبی هدف بعدی این نیروها حرکت در نوار مرزی و پیشروی به سوی منطقه القائم است. حرکتی که هدف از انجام آن انقطاع خط لجستیکی و معابر حمل و نقل سازمان رزم داعش عنوان شده است. برخی کارشناسان نظامی معتقدند که به ازای هر یک کیلومتری که نیروهای مقاومت در خط مرزی پیشروی و پاکسازی داشته باشند هزینه‌های بسیار سنگینی بر پیکره سازمان رزم داعش وارد می‌شود.

د) برخی کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند هماهنگی این اقدام نیروهای حشد الشعبی با عملیات‌هایی که در سوریه در جریان است در واقع حامل پیامی هشدارآمیز از سوی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به طرف آمریکایی و متحدان منطقه ای آنها است. در واقع مقاومت با چنین اقدامی نشان داد که علاوه بر خاک سوریه در عراق هم به دنبال رسیدن به مرزها و پاکسازی سراسری است که با پیشروی به سوی القائم و پاکسازی آن باید منتظر مراحل بعدی عملیات علیه تروریسم و اشغالگری بود. اگر کشورهای چند ملیتی اروپایی، امریکا، ترکیه، اردن و سعودی به بهانه مبارزه با داعش حق اشغال خاک سوریه را دارند، دولت سوریه خود از نیروهای مردمی عراق برای پایان دادن به حضور تروریست‌های داعشی دعوت خواهد کرد. این دعوت با این حرکت شکل عملیاتی به خود گرفته و باید منتظر واکنش‌ها به آن بود.

ذ) یکی دیگر از ابعاد عملیات روز گذشته و رسیدن رزمندگان حشد الشعبی به مرزهای عراق باطن چنین عملکرد و عملیاتی از سوی این نیروها است. در واقع مقاومت عراق با چنین عملیاتی هم اهداف از پیش تعیین شده را تثبیت کرده و هم عرض اندام جدی برای همه نیروهای نظامی و شبه نظامی حاضر در منطقه داشته است. در این عملیات نیروهای جدید آموزش‌دیده حشدالشعبی قدرت مانور و عملیات شبانه خود را اثبات کردند. در واقع همه کارشناسان مسائل نظامی با یک پیشروی 36 کیلومتری در عرض 8 الی 10 کیلومتر رو به رو هستند که با کمترین تلفات ممکن و کوتاهترین بازه زمانی به وقوع پیوسته است. این مهم آموزش‌های خوب، پشتیبانی مناسب با وجود عمق حرکت و همچنین برقراری ارتباط میان فرماندهی و یگان تک‌ور در نوک حمله را نشان می‌دهد.

در آخر باید متذکر شویم که آنچه در میدان عملیاتی رخ داده است بیانگر توان عملیاتی مقاومت از صدر تا ذیل است و مطمئنا دشمن تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها نیز از میزان قدرت و توان رزمندگان مقاومت و فرماندهی آنها مطلع هستند. اگر نمودار پیشروی و آزادسازی مناطق مختلف به دست رزمندگان مقاومت در عراق و سوریه با همین شیب فعلی ادامه پیدا کند می‌توان امید داشت که گفته سید مقاومت در خصوص تروریسم تکفیری و نابودی آنها در سال 2017 دور از دسترس نیست و باید نوید آرامش دیگری را به همه مردم مظلوم عراق و سوریه در آینده‌ای نه چندان دور داد.

پیام تبریک ابو مهدی مهندس به رزمندگان مقاومت عراق

حجم ویدیو: 4.95M | مدت زمان ویدیو: 00:01:46 دانلود ویدیو
ارسال نظر: