رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آمارِ واقعیِ بیکاران در ایران ۱۵ میلیون نفر است!

کدخبر: 2098780

ابونوری گفت: با توجه به بیکاری موجود در جامعه که طبق برآوردهای بنده، با احتساب بیکاری پنهان، آشکار و افراد تحصیل کرده چیزی در حدود ۱۵ میلیون نفر است، وضعیت رکود و بیکاری همچنان ادامه خواهد داشت و فکر نمی کنم تا ۴ سال آینده هم از بین برود.

عباسعلی ابونوری، اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با پیش بینی بازار مسکن، نرخ تورم و دلار و همچنین وضعیت بانک‌ها بیان داشت: رکود موجود در بازار مسکن را به صورت کوتاه مدت نمی‌توان برطرف کرد و تفاوتی هم ندارد که چه دولتی بر سر کار آمده باشد.

وی افزود: تراکم انباشتگی شدیدی که در بخش مسکن ایجاد شده است، گریز از رکود مسکن به ویژه در کوتاه مدت را تا حدی غیرممکن کرده، بنابراین پیش بینی بنده این است که بازار مسکن همچنان در رکود شدید باقی خواهد ماند.

این اقتصاددان در ادامه و در رابطه با ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان نیز به «نسیم آنلاین» گفت: جوانان تحصیل کرده درصد بسیار قابل توجهی از افراد بیکار را تشکیل می‌دهند و این افراد انتظار دارند که با توجه به تحصیلات خود شغل مناسبی داشته باشند بنابراین دولت باید برای این دسته از جوانان فکری کند و با ساخت کارخانه‌ها و فعال کردن خط تولیدشان اشتغال ایجاد نماید.

ابونوری گفت: با توجه به بیکاری موجود در جامعه که طبق برآوردهای بنده، با احتساب بیکاری پنهان، آشکار و افراد تحصیل کرده چیزی در حدود 15 میلیون نفر است، وضعیت رکود و بیکاری همچنان ادامه خواهد داشت و فکر نمی کنم تا 4 سال آینده هم از بین برود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تنها ذهنیت مثبتی که در این میان وجود دارد این است که تصور نمی کنم نرخ دلار نوسانات چندانی داشته باشد و بین 3 و نهایتا 4 هزار تومان خواهد ماند.

وی در رابطه با پیش بینی نرخ تورم اظهار داشت: دولت مجبور است برای تعدیل کردن نسبی رکود، دست از سر نرخ تورم بردارد بنابراین ممکن است نرخ تورم به 15 تا 16 درصد هم برسد و این را نباید ضعف دولت دانست.

ابونوری با بیان این مطلب که بانک مرکزی عملکرد به نسبت مثبتی داشته است، گفت: با توجه به این که مسئله فساد اقتصادی به میزان قابل ملاحظه ای از طریق سیستم بانکی صورت می گیرد لذا زمانی که حرف از فساد اقتصادی به میان می آید در رأس آن بانک ها قرار دارد.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: ادغام بانک‌ها تصمیم درستی است و باعث کنترل نرخ بهره در 4 سال آینده خواهد شد، هر چند که ممکن است این اقدام در کوتاه مدت به راحتی امکان پذیر نباشد.

ارسال نظر: