تولیت آستان قدس رضوی:

لازمه مدیریت در جامعه اسلامی برخورداری از شرح صدر و بردباری است

کدخبر: 2098876

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شرح صدر، صبر و بردباری از لازمه‌های مدیریت در جامعه اسلامی است.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که همزمان با ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار می‌شود، با تاکید بر لزوم برخورداری مدیران و مسئولان جامعه اسلامی از «شرح صدر»، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی که یک مسئول و مدیر در جامعه اسلامی باید از آن برخوردار باشد، شرح صدر است. بردباری موجب دوراندیشی، حزم و واقع نگری مسئولان و مدیران می‌شود و اگر مسئولی از این خصلت برخوردار نباشد از عهده بسیاری از مشکلات و نارسائی‌ها برنخواهند آمد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه لازمه مدیریت در جامعه اسلامی برخورداری از شرح صدر و بردباری است، تصریح کرد: یک مدیر اسلامی باید بداند که در مصدر امور با فراز و نشیب‌های گوناگونی مواجه بوده و برای دستیابی به اهداف با سختی‌های بسیاری روبه رو است و اگر از صبر، بردباری و شرح صدر برخوردار نباشد در برابر مشکلات ناتوان شده و جامعه را با سختی مواجه خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه نخست سوره شرح که در آن خداوند می‌فرماید «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ»، تصریح کرد: شرح صدر گستردگى و وسعت نظر است، به طورى که انسان ظرفیت تحمل مشکلات در سختی‌ها و شکرگزاری در نعمات را داشته باشد و در فراز و فرودهای زندگی عرصه عبودیت خداوند را ترک نکند. «شرح صدر»، در پرتوی عبودیت خداوند شکل می‌گیرد

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از «شرح صدر» به عنوان بالاترین مقام انسانی یاد و تصریح کرد: بنا بر آیات قرآن کریم، خداوند متعال این مقام را به رسول اکرم(ص) عطا فرموده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که مقامی برتر از شرح صدر برای انسان وجود ندارد وگرنه قطعا پروردگار آن مقام را به رسول خود عنایت می‌کرد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: «شرح صدر» یکی از مهمترین ابزارها برای مدیریت در جامعه است و جز در پرتوی عبودیت خداوند متعال و بهره‌گیری از آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام حاصل نمی‌شود.

وی راه ایجاد شرح صدر و ظرفیت‌سازی را فقط بندگی خداوند معرفی و بیان کرد: آن شجاعتی که باعث شد امام خمینی(ره) خروش «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» را برآورند و رهبری معظم انقلاب آنچنان مقتدرانه در موضوع منا به عربستان سعودی نهیب بزنند و اوضاع را تغییر دهند، قدرت و شجاعتی است که در پرتوی اتکا به خداوند متعال و تأسی از آموزه‌های ائمه اطهار علیهم السلام شکل گرفته و تبلور ظرفیت سازی اسلامی است. بهترین قلوب با ظرفیت‌ترین قلوب هستند

وی با نقل این روایت از امام علی(ع) که خطاب به کمیل بن زیاد فرمودند قلب‏ها مانند ظرف‏هایند، پس بهترین آن‌ها باظرفیت‏ترین آن‌هاست، خاطرنشان کرد: این ظرفیت در پرتوی بندگی خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام ایجاد می‌شود و یکی از بهترین فرصت‌ها برای افزایش ظرفیت قلوب، ماه مبارک رمضان است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به تبیین نقش زیارت در ارتقای باورهای دینی و ظرفیت‌سازی در انسان اشاره و بیان کرد: زیارت مضجع منور ائمه اطهار علیهم‌السلام، یکی از نمودهای عینی حفظ ارتباط با خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام و ظرفیت سازی در انسان است.

تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت مقوله زیارت در تعالی انسان تاکید و عنوان کرد: زیارت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، یکی از مهم ترین راه‌های مصون سازی انسان در برابر وسوسه‌های شیطانی و ارتقای ظرفیت‌ در آدمی است.

رئیسی در پایان با تبیین علل هجمه‌ها به مقوله زیارت، گفت: ظرفیت بالای زیارت و اجتماع دشمن‌شکنی که حول محور آن شکل می‌گیرد، از مهم‌ترین علل هجمه‌های صورت گرفته به زیارت است.

ارسال نظر: