فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

مهلت ۲ ماهه وزیر ارشاد برای بسته شدن پرونده فیلم‌های توفیقی/ روایت موسیقایی از زندگی امام توسط ارکستر سمفونیک تهران

کدخبر: 2098898

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از مهلت دو ماه برای بسته شدن پرونده فیلم‌های توفیقی تا روایت موسیقایی از زندگی امام خمینی (ره).

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از مهلت دو ماه برای بسته شدن پرونده فیلم‌های توفیقی تا روایت موسیقایی از زندگی امام خمینی (ره).

موزه هنرهای دینی امام علی میهمان بخش هنری نمایشگاه قرآن شد

غرفه موزه از ۸ تا 25 خردادماه همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی تهران، هر شب پذیرای علاقمندان خواهد بود. این مرکز به عنوان میهمان ویژه در بخش هنری نمایشگاه حضور دارد .

برنامه‌های موزه در نمایشگاه: برپایی ورک‌شاپ، تولید و عرضه محصولات هنری، معرفی برنامه های شاخص، معرفی آثار موزه و ... است . بازدید هنرمندان، نمایش آثار موزه‌ای، رونمایی از دو کتاب نفیس، برپایی چندیدن کارگاه هنری از دیگر برنامههای موزه در نمایشگاه خواهد بود .

علاقمندان جهت بازدید میتوانند همه روزه از ساعت 17 الی 24 به مصلی امام خمینی، سالن شبستان، بخش هنری مراجعه کنند .

مهلت 2 ماهه وزیر برای بسته شدن پرونده فیلم‌های توقیفی

چندی پیش اصغر نعیمی نامه ای خطاب به وزیر ارشاد درباره وضعیت فیلم های توقیفی نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نامه ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت و خواست تا وضعیت فیلم های توقیفی مشخص شود .

متن نامه سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است : «جناب آقای حیدریان با سلام گاهی حضوری اطلاع داده می شود یا در نشریات، روزنامه ها و فضای مجازی می خوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلم های توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایه هایی وجود دارد.

شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایه های مادی و هم بی ثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسان های هنرمند و فرهیخته است و مهم تر، محتمل است که توام با تضییع حق الناس و حقوق فرهنگی تهیه کنندگان و سرمایه گذاران باشد . سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقه ای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد . با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلم های توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریعتر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلم های توقیفی بسته شود . »

واکنش شخصیت‌های فرهنگی وسیاسی به عدم توجه به «ویلایی‌ها»

فیلم سینمایی «ویلایی ها»اثر تحسین شده منیر قیدی در شرایطی قرار است جای خود را به فیلم دیگر بدهد که در هفته های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. دراین بین اکثر هنرمندان از جمله پرویز پرستویی از مخاطبان در صفحه اینستاگرام خود خواست تا مردم به تماشای فیلم «ویلایی ها بنشینند و تاکید کرد: «تردید ندارم از دیدن ویلایی ها لذت خواهید برد .

اما در این میان الیاس نادران در توئیت جدید خود به عملکرد این روزهای ارشاد اشاره کرده و نوشته است: «این روزها ارشاد فیلم های توقیفی را رونمایی می کند ولی کمکی به فیلم های روی پرده نمی شود .

ویلایی ها گرفتار بی مهری مخاطب و بی تردیدی مسئولین»

سید محمود رضوی تهیه کننده ماجرای نیمروز نیز در توئیت جدید خود معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را خطاب قرارداد و نوشت: «خانم ملاوردی شما که در مورد همه امور زنان پیگیری و اظهار نظر می کنید چرا در مورد ویلایی ها هیچ پیگیری و اظهار نظری نکرده اید؟آیا فیلم همسران شهدا چزو دغدغه های شما محسوب نمی شود؟آیا تعریف حوزه زنان برای شما صرفا به دغدغه های شبه روشنفکری و شبه فمینیستی محدود است؟

بنابراین گزارش، فیلم سینمایی «ویلایی ها» از 20 اردیبهشت روی پرده سینما ها آمد و در جو تبلیغات انتخابات آنگونه که شایسته بود نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند اما این فیلم که به گواه بسیاری از کارشناسان از آثار خوب و شایسته دفاع مقدس است در هفته های اخیر با اقبال مواجه شده است .

برنامه تعطیلی اجراهای تئاتر اعلام شد

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش در اطلاعیه ای ، از سالن های تئاتر خواست تا در روزهای 13، 14 و 15 خرداد ماه و به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و یوم الله پانزده خرداد ، اجرای عموم نداشته باشند .

این ایام همزمان با رحلت حضرت امام خمینی(ره) و بیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سالگرد قیام خونین 15 خرداد و وفات حضرت خدیجه (س) است .

خانه نمایش نیز به مناسبت ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و وفات حضرت خدیجه (س) روزهای یکشنبه و دوشنبه 14 و 15خرداد ماه تعطیل است .

روایت موسیقایی از زندگی امام خمینی(ره) از تولد تا عروج

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف در آستانه ایام ارتحال امام خمینی (ره) از سمفونی «روح الله» به آهنگسازی شاهین فرهت رونمایی کرد .

حجت الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ابتدای این کنسرت طی سخنانی گفت: بسیار خرسندیم که در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی شاهد رونمایی از سمفونی «روح الله» هستیم که در کنار همه آثار خوب مذهبی و دفاع مقدس برای اولین بار تولید شده است .

وی افزود: ما تا به امروز در کشورمان سمفونی مرتبط با زندگانی با برکت حضرت روح الله نداشتیم . اما خدا کمک کرد که در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و همت شورای موسیقی امجموعه تصیم گرفته شد تا سمفونی روح الله ساخته شود .

کمساری در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه با تصمیم شورای موسیقی برای ساخت موسیقی سمفونی روح الله قرعه به نام استاد شاهین فرهت افتاد، گفت: همه می دانیم شاهین فرهت در حوزه موسیقی و خلق سمفونی از هنرمندان درجه یک و ارزشمند کشورمان هستند. به هر حال این هنرمند بعد از اینکه پیشنهاد ما را برای ساخت سمفونی پذیرفت مطالعاتی را در حوزه زندگی پربرکت حضرت امام آغاز کرد و سرانجام بعد از ماه ها تلاش این سمفونی که امشب پیش روی شما اجرا می شود در چهار موومان خلق شد .

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره چهار موومان سمفونی «روح الله» توضیح داد: موومان اول سمفونی روح الله به تولد و رشد حضرت امام اختصاص دارد، موومان دوم به دوران بلوغ علمی، اجتهاد و بالندگی امام در حوزه علمیه و قله های بلند علم و معرفت شناسی می پردازد .

وی ادامه داد: موومان سوم هم با زبانی رمز آلود به جریان مبارزات حضرت امام که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد پرداخته و در موومان چهارم آهنگساز به عروج ملکوتی امام خمینی که با دلی آرام و قلبی مطمئن رحلت کرده و دنیایی از اهالی معرفت را داغدار هجران می کنند می پردازد که به طور حتم این داغ هجران هیچ گاه جبران نمی شود .

حجت الاسلام کمساری بیان داشت: امیدوارم این اثر بتواند در جهت معرفی حضرت امام خمینی (ره) با زبان زمینی و نه سرزمینیِ موسیقی به جهانیان موفق عمل کند. به هر ترتیب سمفونی «روح الله» اولین تجربه در ساخت آثار این چنینی مرتبط با بنیانگذار انقلاب اسلامی است که آرزومندم تجربه موفقی در این عرصه باشد .

در ادامه این مراسم لوح تقدیر و سردیس های حضرت امام خمینی (ره) به بهروز رضوی راوی سمفونی «روح الله» و شاهین فرهت آهنگساز سمفونی «روح الله » اهدا شد .

در پایان این برنامه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف روی صحنه آمد و ضمن پخش تصاویری از مقاطع مختلف زندگی و مبارزات امام خمینی(ره) و همچنین خوانش غزلیاتی از دیوان امام توسط بهروز رضوی، سمفونی «روح‌الله» را اجرا کرد .

آلبوم «فروغ» با صدای علیرضا قربانی منتشر شد

آلبوم فروغ شامل ده قطعه به نام‌های عاشقانه، میخانه درافتاده، مستانه می‌گریزی، اشک، شهره شهر، خرقه رقصان، جام صبوحی، سجده عقل، تا بیکران و فروغ است. اشعار جدیدترین اثر علیرضا قربانی و سامان صمیمی از سروده‌های فروغ فرخزاد، مولانا، علیرضا کلیایی و مسعود کلانتری است .

بهنام ابوالقاسم، میلاد محمدی، پدرام فریوسفی، میثم مروستی، نیلوفر محبی، محسن عبادی، پانیذ فریوسفی، آتنا اشتیاقی، رضا فرهادی، زکریا یوسفی، بهتاش ابوالقاسم، درشن آنند، حسام ناصری و سامان صمیمی نوازندگانی هستند که در این آلبوم هنرنمایی کرده‌اند. شیوا سروش، مه‌گل صفدری، کامران عروج‌زاده و محمد حقیقی هم اعضای گروه کُر هستند . آلبوم فروغ به مدیریت اجرایی و تولید «علی اصغر رضوی»، امور اجرایی و هماهنگی «مهسا نعمت» و مدیریت روابط عمومی «وحید لشکری» تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است .

علیرضا قربانی در طرح جلد این آلبوم یادداشتی برای مخاطبانش با این مضمون نوشته است: «آنچه فروغ فرخزاد را همانند نامش درخشان می‌سازد، پیوند مناسبی است که بین ادبیات کهن و شعر معاصر برقرار کرده . بیان احساساتش به ما نزدیک‌تر است اما اصالت و هویت خود را حفظ کرده. چیزی که شاید این روزها ما نیز در موسیقی درحال تجربه آن هستیم، رسیدن به زبانی تازه با حفظ مفاهیم غنی موسیقی ایرانی برای روایت داستانی که هر زمان، دغدغه مشترک بشر بوده .

چنان که حضرت حافظ می‌فرماید: یک قصه نیست غم عشق و این عجب/ کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است »

اولین کنسرت آلبوم فروغ با صدای علیرضا قربانی در تالار وحدت تهران نیز برگزار می‌شود که شروع تور اجراهای زنده این آلبوم است. این خواننده موسیقی ایرانی به همراه اعضای گروهش طی روزهای 18 و 19 خرداد در این سالن روی صحنه می‌روند .

این برای دومین سال پیاپی است که علیرضا قربانی تنها کنسرت‌های ایران در ماه مبارک رمضان را روی صحنه می‌برد. او سال گذشته با قطعات آلبوم «دخت پری‌وار» به آهنگسازی «مهیار علیزاده» ده شب کنسرت در ماه رمضان داشت .

واکنش کارگردان «عالیجناب» به سرنوشت نامعلوم توزیع سریال

سام قریبیان در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نسبت به سرنوشت مبهم توزیع مجموعه «عالیجناب» واکنش نشان داده و نوشته است: گفت‌وگو با عوامل کاربلد جزئی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های کاره ...

ممنونم از سحر دولتشاهی به خاطر انرژی عالیش و نقش آفرینی بی‌نظیرش در یک نقش خاص که اگه سریال یه روزی بیاد بیرون، همه بیشتر متوجه منظورم میشن و مرتضی هدایی نازنین که فیلمبرداری درجه یکش سطح کار رو چند برابر بالا برد .

پ.ن: کار کی میاد بیرون؟! همونقدر که شما میدونید منم میدونم! شاید با سیستم بعضی از آقایون هیچوقت !

پ.ن: موسیقی انتخابی مربوط به فیلم پشت صحنه است و ربطی به نسخه اورژینال نداره .

در این سریال که به تهیه کنندگی مسعود ردایی ساخته شده، بازیگران به ترتیب حروف الفبا که ایفای نقش می‌کنند، عبارتند از :

سعید آقاخانی، امیر آقایی، لیلا اوتادی، حسین پاکدل، پرویز پورحسینی،بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی،امید روحانی،آزاده صمدی، احسان کرمی، نازنین کریمی، صالح میرزاآقایی، مهتاج نجومی، پریوش نظریه و حسین یاری .

سایر عوامل: سام قریبیان (نویسنده و کارگردان ) ، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام دهقانی (تدوین)، ایمان امیدواری ( طراح گریم)، ایرج شهزادی (مدیر صدابرداری)،شورا کریمی (موسیقی)، سیامک کاری نژاد (طراح صحنه)، مهناز غنی (طراح لباس)، میثم کائد (مدیرتولید ) ، عادل معصومیان (مدیر برنامه ریزی و دستیار کارگردان)، حبیب مجیدی (عکاس ) ، جمشید خندان (منشی صحنه) و مسعود ردائی (تهیه کننده )

خلاصه داستان :

دکتر احمد ملک پس از انجام مناظرات انتخاباتی با رقیب خود مهندس صفاریان و برگزاری انتخابات به عنوان رییس جمهور منتخب ایران انتخاب می شود. تلاش او برای امضای معاهده‌ای مهم موافقان و مخالفان زیادی دارد. 48 ساعت قبل از برگزاری اجلاس، تهدیدات علیه خانواده او، امنیت ملی را به خطر می اندازد. دکتر ملک باید بین حفظ امنیت خانواده و امضای معاهده یکی را انتخاب کند .

ارسال نظر: