یاسر جلالی: ترامپ توافق پاریس را برای مردم آمریکا هزینه‌بر دانست

مسئولان کنونی در امضاء موافقت‌نامه‌ها و تحمیل تعهدات سنگین و بعضاً مادام‌العمر به کشور، تبحر خاصی دارند

کدخبر: 2098907

ترامپ موافقت‌نامه پاریس را برای مردم آمریکا هزینه‌بر دانست و گفت که این توافق‌نامه باعث می‌شود کارگران و مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه‌هایی را متحمل شوند، مشاغل از دست برود، دستمزدها کاهش یابند، کارخانه‌ها تعطیل و تولید اقتصادی آمریکا تضعیف شود و اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۵ میلیون شغل را از بین خواهد برد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی در کانال تلگرامی خود نوشت:

ساعاتی قبل ترامپ ‏اعلام کرد که آمریکا از موافقت‌نامه پاریس خارج می‌شود. اوباما دو سال پیش از این موافقت‌نامه به عنوان نقطه عطف تاریخ جهان به رهبری آمریکا یاد کرده بود.

پس از شرکت خانم ابتکار در کنفرانس تغییرات اقلیمی در آذرماه سال ۹۴، دولت ایران لایحه موافقت‌نامه پاریس را در حاشیه جلسه تغییر دو معاون رئیس‌جمهور، تصویب کرد.

این موافقت‌نامه برخلاف ظاهر و عنوان آن، صرفا محیط زیستی نیست؛ بلکه مباحث اقتصادی، سیاسی، حقوقی، قضایی، نظامی، بهداشتی، صنعتی، انرژی و حتی موضوعاتی نظیر حقوق بشر و نقش زنان و... در آن گنجانده شده است.

همین است که ترامپ در سخنرانی امروز، این موافقت‌نامه را برای مردم آمریکا هزینه‌بر دانست و گفت که این توافق‌نامه باعث می‌شود کارگران و مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه‌هایی را متحمل شوند، مشاغل از دست برود، دستمزدها کاهش یابند، کارخانه‌ها تعطیل و تولید اقتصادی آمریکا تضعیف شود. او در ادامه گفت که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

جالب اینجاست که دولت ایران این موافقت‌نامه را در یک بسته‌بندی شکیل محیط زیستی عرضه نموده و بدون تبیین و تشریح عوارض اقتصادی و اجتماعی آن با ارائه یک برنامه فرابخشی، برای حداقل ۱۰ سال متعهد به انجام یک سری اقدامات در حوزه‌های مختلف شده است؛ اقداماتی که اثرات زیاد اقتصادی و سیاسی و البته تأثیرات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به نظر می‌رسد متولیان کنونی دستگاه سیاست خارجی و برخی از ارکان بالادستی دولت ایران، در امضاء موافقت‌نامه‌ها و الحاق کشور به کنوانسیون‌های مختلف و تحمیل تعهدات سنگین و بعضاً مادام‌العمر به کشور، تبحر خاصی دارند.

ارسال نظر: