رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد:

افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت حجاج ایرانی/ حجاج با گرمای شدید در عربستان روبه‌رو هستند

کدخبر: 2099030

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال ۵۰۰ هزار نفر به ظرفیت حجاج کشورهای مختلف اضافه شده که ظرفیت حجاج ایرانی افزایش ۳۵ درصدی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمید محمدی عصر امروز در گردهمایی منطقه‌ای کارگزاران حج تمتع 1396 که با حضور مدیران، معاونین و عوامل اجرایی کاروان‌های قم و کاشان در سالن جلسات اداره‌کل حج و زیارت استان قم برگزار شد، با بیان اینکه حج امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد، اظهار کرد: شرایط ما با عربستان در هیچ دوره‌ای همانند اکنون نبوده است در حالی که مسیر حج این بود که جدای از روابط پیگیری شود چرا که عربستان نیز این موضوع را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مباحث حج در ذهن مردم به سختی قابل قبول است، اضافه کرد: مراجع تقلید تاکید داشتند که مسیر حج باز شود؛ فرآیندی را با اطلاع مسؤولان ارشد نظام دنبال کردیم که زمینه‌ساز حضور حجاج ایرانی در عربستان شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به روابط کنونی میان ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: موضوع حج جدای از روابط حاکم میان ایران و عربستان دنبال شده به همین علت فضای اجرایی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حج امسال هیچ رابطه سیاسی با عربستان نخواهیم داشت، عنوان کرد: امسال 500 هزار نفر به ظرفیت حجاج کشورهای مختلف اضافه شده و محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت و به ظرفیت حجاج ایرانی نیز نزدیک به 35 درصد اضافه شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: به علت حضور نداشتن در حج سال گذشته بخشی از بسترها و امکانات سال‌های گذشته را در اختیار نخواهیم داشت؛ سال‌های گذشته تعدد و پراکندگی هتل نداشتیم اما امسال با وجود اینکه هتل‌های مطلوبی را در اختیار گرفته‌ایم با مشکل پراکندگی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه امسال باید آمادگی مضاعفی برای حج تمتع داشته باشیم، اظهار کرد: نقش روحانیون و مدیران کاروان‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است به همین علت این افراد باید نسبت به دستورالعمل‌ها آگاه بوده و نسبت به اجرایی کردن آنها اهتمام داشته باشند.

محمدی گفت: امسال باید در این فضای آشفته که از نظر سیاسی نیز بسیار ملتهب است باید به شیوه‌ای رفتار کنیم که بهانه‌ای دست آنها ندهیم؛ در تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده موضوع امنیت به صراحت آمده و مورد تاکید قرار گرفته است اما امکان دارد برخی از افراد به دنبال افزایش اختلافات و تضعیف سنت حج باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حجاج امسال با گرمای شدیدی روبه‌رو هستند، عنوان کرد: بیشتر حجاج برای سال نخست به این سفر مشرف می‌شوند به همین علت نسبت به اماکن آشنایی لازم را ندارند به همین علت به صورت مستمر باید شرایط را برای آنها توضیح دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران و روحانیون کاروان‌ها باید سرفصل‌های مشخص شده را به حجاج انتقال دهند، مطرح کرد: امیدواریم با انتقال این سرفصل‌ها که توسط کارشناسان برجسته تهیه شده است بتوانیم در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر گام‌های مطلوبی برداریم.

محمدی یادآور شد: به علت تخریب هتل‌های اطراف مسجدالنبی وضعیت هتل‌ها در مدینه مطلوب نیست به همین علت باید حجاج را نسبت به این موضوع آگاه کنیم.

وی بر همراه نداشتن تبلت و لب‌تاپ توسط حجاج تاکید کرد و افزود: متفاوت بودن پروازها و هتل‌ها سبب تفاوت میان قیمت‌هاست، این موضوع باید برای حجاج توضیح داده شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مدیران کاروان‌ها نباید بدون هماهنگی روحانیون به مباحث فرهنگی وارد شوند، تصریح کرد: اگر سال 94 رابطه میان ایران و عربستان هم مشکل‌دار نمی‌شد مچ‌بندها را دنبال می‌کردیم چرا که اکثریت سن زائران بالاست به همین علت اطلاعات زائران را در مچ‌بندهایی که توسط مجموعه‌های داخلی کشور تهیه شده، جمع‌آوری کرده و با نزدیک کردن موبایل به آنها می‌توانیم به مشخصات افراد دسترسی داشته باشیم.

وی یادآور شد: هر چند به علت بالا بودن قیمت ارز و استفاده از خدمات جدید هزینه حج تمتع امسال به ظاهر بیشتر است اما در حقیقت قیمت حج امسال نسبت به سال 94 کمتر است.

ارسال نظر: