سفیر سابق آمریکا در تل آویو:

رسوایی‌های بین‌المللی ترامپ، تل آویو را به دردسر انداخته است

کدخبر: 2099070

سفیر سابق آمریکا رسوایی‌های بین‌المللی ترامپ را نشانه بدبیاری برای منافع و امنیت اسرائیل توصیف کرد و نوشت با وجود ترامپ در کاخ سفید، به نظر نمی‌رسد که حمایتی شامل حال اسرائیلی‌ها شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: روزنامه «تایمزاسرائیل» در گزارشی به قلم «دانیل شاپیرو»، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، به بررسی تاثیر آبروریزی های بین المللی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دردسرسازی برای اسرائیل پرداخت و نوشت دردسرهای ایجاد شده در سفر اخیر ترامپ به اروپا و خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس باید زنگ های خطر در اسرائیل را به صدا در بیاورند.

بر اساس این گزارش، بحث و دعوای ترامپ با متحدان غربی واشنگتن و عقب نشینی او از موضع رهبری جهانی، نشانه بدبیاری برای منافع و امنیت اسرائیل و رابطه تل آویو با آمریکا است.

این روزنامه با اشاره به پیامدهای کناره گیری آمریکا به عنوان نزدیک ترین متحد اسرائیل، از متحدان غربی اش نوشت سخنرانی ترامپ برای شرکای خود در ناتو درباره سهم دفاعی اشان و عدم اعلام حمایت صریح او از تعهد آمریکا به ماده 6 پیمان ناتو و بی ادبی کلی اش در سفرش به خارج، تقریبا تمام شرکای اروپایی ترامپ را با این نتیجه گیری روبرو کرده است که آنها دیگر نمی توانند روی رهبری آمریکا حساب کنند.

چنین رویکردی از سوی ترامپ اسرائیل را در نقطه وحشتناکی قرار داده است به طوری که اثربخشی آمریکا در حمایت از اسرائیل در مهار کشورهای اروپایی مخالف تل آویو را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

بر اساس این گزارش، اسرائیل برای مدیریت موثر و یا مهار نشست های کشورهای اروپایی درباره صلح خاورمیانه و لابی گری شدید برای متقاعد کردن دولت های اروپایی جهت ملحق شدن به اسرائیل در مخالفت با پیشنهادات فلسطینی ها در زمینه سلب مشروعیت از اسرائیل و یا به رسمیت شناخته شدن در سازمان های مختلف بین المللی، به آمریکا متکی بود و بنابراین، بدیهی است که تنش های آشکار در اولین سفر اروپایی ترامپ و دوری کردن او از نقش رهبری جهانی، به معنای کاهش همفکری واشنگتن با اسرائیل خواهد بود.

علاوه بر این، یکی از سرمایه های حیاتی اسرائیلی ها، قدرت و اعتبار آمریکا است و بدیهی است که اسرائیل برای تضمین قابلیتش در دفاع از خود و مهار دشمنانش، به حمایت آمریکا نیاز دارد اما با وجود آمریکایی غیر قابل اعتماد که از نزدیک ترین متحدان خود روی بر می گرداند و از توافق های امضا شده عقب نشینی می کند و تعهدات جدی خود را زیر سوال می برد، حمایتی شامل حال اسرائیل نمی شود.

تایمز اسرائیل نوشت که همزمان با کاهش شهرت آمریکا به عنوان یک متحد، بیشتر دشمنان اسرائیل ممکن است به دلیل تردیدی که در واکنش آمریکا پیدا می کنند، برای به چالش کشیدن تل آویو آماده شوند و در شرایطی که حتی قدیمی ترین و نزدیک ترین متحدان آمریکا وعده های واشنگتن را جدی نمی گیرند، اسرائیل چطور می تواند تعهدات آمریکا را جدی بگیرد؟!

شاپیرو در پایان نوشت فقدان رهبری آمریکا در ارزشهای مشترک و مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، احتمال واگرایی و جدایی در مواضع اسرائیل و آمریکا را افزایش می دهد و این همان چیزی است که اسرائیلی ها تلاش می کنند وقوع آن را مهار کنند.

ارسال نظر: