اسماعیلی در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

ناتوانی در برگزاری انتخابات نماد ناکارآمدی دولت روحانی

کدخبر: 2099251

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اظهار نا‌توانی دولتی که نمی‌تواند از مردم رای بگیرد دال بر ناکارآمدی آن است اظهار داشت: اگر ما به دولت آقای روحانی ۱۰ تا ناکارآمدی نسبت می‌دهیم این ناکارآمدی از همه ناکارآمدی‌ها چشمگیر‌تر است و آنها حتی نتوانستند از مردمی که مشتاقانه آمده بودند رای دهند رای بگیرند.

محمد مهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و معاون سابق سیاسی استاندار اصفهان در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر مهندسی و تخلفات گسترده در انتخابات با بیان اینکه من معتقدم که دولت از همه اهرم‌های در اختیار برای رای آوردن استفاده کرد اظهار داشت: با این حال اعتقادی ندارم این کار نتیجه کلی انتخابات را تغییر داد.

اسماعیلی افزود: دولت به شکل‌های قانونی و همچنین با استفاده از اقداماتی شبه‌مهندسی (اباء دارم کلمه مهندسی را استفاده کنم) این کار را انجام داد. مثلا در شکایاتی که دوستان آقای رئیسی داشتند دیدم کمبود تعرفه فقط در استان‌هایی اتفاق افتاده بود که رای آقای رئیسی در آنها بالا بود، یعنی حداقل من در مستندات ندیدم که از مازنداران، گیلان و آذربایجان‌ها چیزی در مورد کمبود تعرفه رسیده باشد ولی در استان همدان، خراسان، قم، زنجان و غیره این اتفاقات زیاد بود.

وی با اشاره به اینکه در روستا‌ها امری رای‌گیری از مردم دچار مشکلات جدی بود و بعضا صندوق‌های سیار کمتری حضور داشتند اظهار داشت: هرچند هنوز آمار تفکیکی دقیقی بیرون نیامده ولی قطعا کاهش مشارکت قابل توجهی را در روستا‌ها و شهرهای کوچک داریم که یک بخشی از آن به خاطر این است که سازوکار اخذ رای از آنها خیلی نامناسب بود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: فیلمی را از یکی از شعب اخذ رای مشهد می‌دیم که شعبه‌ای را نشان می‌دادند که ساعت 12 رای‌گیری را آغاز کرده بودند و ساعت 3 گفته بودند تعرفه تمام شد، این اعداد اصلا به هم نمی‌خورد؛ در این فیلم با افراد مصاحبه هم می‌شود و مسئولین صندوق هم می‌گویند فقط تا سه ساعت تعرفه در اختیار این صندوق بوده است.

وی با تاکید براینکه مدل رفتار دولت در انتخابات نمی‌توانست انتخابات را تغییر دهد اظهار داشت: اگر چنین چیزی بود شورای محترم نگهبان صحت انتخابات را تائید نمی‌کرد؛ همچنین من معتقدم در بحث صندوق‌ها امکان تخلف گسترده در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد و در واقع این حرفی که امروز می‌زنیم بیش از آنکه برای وضعیت فعلی باشد تداعی انتخابات 88 را برای ما دارد که چطور نظام جمهوری اسلامی را متهم به جابه‌جایی آرا 11 میلیونی می‌کردند آن هم در شرایطی که اساسا در سیستم امروز انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی امکان دستبرد در آرا مردم وجود ندارد.

اسماعلیل ادامه داد: در انتخابات اخیر هم کاری که دولت انجام داده این بود که در شیوه برگزاری اختلالات ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه باید باز تاکید کنم که دولت، دولت ناتوانی در برگزاری انتخابات بود اظهار داشت: واقعا یکی از مظاهر ناکارآمدی دولت برگزاری انتخابات بود و حتی در همین محل‌هایی هم که آقای روحانی بیشترین رای را داشت هم بعضا مردم تا 7 ساعت در صف رای‌گیری بوده‌اند؛ طبیعتا قرار نیست که مردم را برای رای دادن آزار بدهیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همین سه جمله آقای روحانی، معاون پارلمانی وی و وزیر محترم کشور را توجه کنید، آقای روحانی می‌گوید از 4 میلیون نفر نتوانستیم رای بگیریم، آقای امیری می‌گوید 3 میلیون و آقای رحمانی فضلی این عدد را یک میلیون اعلام می‌کند، اصلا لازم نیست هیچ جمله‌ای را اضافه کنم، همین سه جمله این سه بزرگوار را نگاه کنید این نشان دهند چه مساله‌ای است؟ چه کسی می‌گوید این 4 میلیون رای می‌خواستند به آقای روحانی رای بدهند؟

وی افزود: حال اصلا مهم نیست این تعداد می‌خواستند به چه کسی رای دهند، رای حق قانونی و شرعی شهروندان است، اظهار نا‌توانی دولتی که نمی‌تواند از مردم رای بگیرد دال بر ناکارآمدی آن است یعنی اگر ما به دولت آقای روحانی 10 تا ناکارآمدی نسبت می‌دهیم این ناکارآمدی از همه ناکارآمدی‌ها چشمگیر‌تر است و آنها حتی نتوانستند از مردمی که مشتاقانه آمده بودند رای دهند رای بگیرند.

اسماعیلی در ادامه با طرح این سوال که آیا پیش‌بینی تعداد شرکت کنندگان سخت بود؟ اظهار داشت: تجربه برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری دفعه اول نبود که اتفاق می‌افتد، در دوره پیش هم این کار را کرده بودند و درصد مشارکت هم تقریبا با این زمان یکی بود اما چطور است که در دوره‌های پیش این اتفاقات نیفتاد؟

وی در پایان اظهار داشت: من فکر می‌کنم در مجموع یک بخشی از انتخابات کار شبه مهندسی آقایان در استان‌هایی بود که رای آقای رئیسی بالاتر بود و قرار شد قوه قضائیه به آن رسیدگی شود و یک بخش هم اساسا ناکارآمدی دولت در این موضوع بود که مثلا به شکل مشهود وقتی 12 شب در تهران هم به صندوق‌ها سرمی‌زدید، تعداد زیادی پشت درب شعبه مانده بودند و نتوانستند از آنها رای بگیرند و به همین دلیل امر برگزاری انتخابات یکی از نقاط تیره دوره مدیریت دولت است.

ارسال نظر: