محمدی‌عراقی در نشست خبری:

شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی سند ۲۰۳۰ تاخیر داشته است

کدخبر: 2099271

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ انتظار یک تحول در تعلیم و تربیت کشور را بر عهده دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی این سند تاخیر داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

حجت‌الاسلام محمود محمدی‌‌عراقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری در رابطه با سند 2030 گفت: در وصیت‌نامه امام خمینی(ره) فقط 2 موضوع تکرار شده و آن هم مسئله تعلیم و تربیت است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع بوده و سند 2030 نیز به اندازه‌ای اهمیت دارد که مقام معظم رهبری شخصا به آن ورود کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در مجمع تشخیص مصلحت یکی از دستور کارهایمان بررسی توافقنامه‌ها با کشورهای دیگر است. ولی اهمیت سند 2030 به دلیل اهمیت موضوع آن است زیرا در حقیقت این سند انتظار یک تحول در تعلیم و تربیت ما را دارد که در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاخیر داشته است.

وی ادامه داد: از ابلاغ سند 2030 از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و این سند به تازگی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، مقام معظم رهبری حق دارند که شورا را مورد عتاب قرار دهند زیرا با تاخیر به موضوع وارد شده‌ایم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌ایم.

محمدی‌عراقی گفت: موضوع سند 2030 فراتر از مسئله کلمات و عباراتی مانند تساوی جنسیتی و این مسائل است. مهمتر از اینها آن است که ما ببینیم نظام آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت بر اساس چه اصول و مبانی و تفکری باید برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: طبیعتا کشورهایی در یونسکو حرفی برای گفتن دارند که دارای تمدن فرهنگی غنی باشند. بنابراین کشور ما در یونسکو یک سر و گردن بالاتر از کشورهای غربی است و در زمینه این سند باید ببینیم مبنای فکری آن چیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر 2 نظام تربیتی وجود دارد که یک نظام سکولار و لیبرال نامیده می‌شود و دیگری نظام تربیت دینی مبتنی بر خداپرستی است. به طوریکه ما اعتقاد داریم پیامبرانمان هم معلم بودند و کلاس درس را با نام خدا آغاز می‌کنیم ولی این مسئله با نظام سکولار سازگار نیست و چه بسا آنها می‌گویند که این مسئله با حقوق بشر هم سازگاری ندارد.

وی در ادامه با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش عنوان کرد: با وجود سند تحول آموزش و پرورش، معاون اول رئیس‌جمهور سال گذشته سند 2030 را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد و کارگروهی متشکل از یک 21 عضو تشکیل دادند که در میان اعضا از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت نشد.

وی ادامه داد: مگر در آموزش و پرورش ما تبعیض جنسیتی وجود دارد که حالا با پیروی از سند دیگری تبعیض را برداریم؟ مگر اکثریت خروجی دانشجویان ما دختران نیستند؟ مگر خانم‌ها در تدوین سند تحول آموزش و پرورش نقش نداشتند؟ مشکل ما این است که در تدوین کتب درسی و تربیت معلمان‌مان آنچنان که باید کارها را درست انجام نمی‌دهیم. به طوریکه حتی معلمان ما نیز نخستین منتقدان نظام تعلیم و تربیت هستند.

محمدی‌عراقی گفت: اینکه در سند 2030 مطالب خوبی هم وجود دارد منکر نمی‌شویم ولی این سند نقص دارد و مهم‌ترین نقص آن این است که اگر نگوییم نسبت به موازین ما مغایرت دارد حداقل خنثی است.

وی عنوان کرد:‌ما نمی‌توانیم از ارزش‌هایی مانند خداباوری و ایمان که فرهنگ و اصول ماست صرف نظر کنیم اگر نام این کار آزادی است بگذارید بگویند ما مخالف آزادی هستیم. ولی در واقع ما معتقدیم که توحید عین آزادی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما نباید در برابر ایسم‌های غربی خود را ببازیم، ما وارث تمدن چند هزار ساله ایران و اسلام هستیم ما پدران و مادرانی می‌بینیم که اگر احیانا خودشان اهل مذهب نیستند می‌خواهند فرزندشان در یک مدرسه مذهبی تعلیم ببیند. بنابراین کشورهای مسلمان می‌تواند نظام تعلیم و تربیت بر اساس موازین اسلامی داشته باشند.

وی گفت: عقلانیت عین دیانت ماست و ما افتخار می‌کنیم که در قرآن بیش از 300 آیه در رابطه با تعلق آمده است.

وی گفت:‌تمام معلمان باید سند 2030 را مطالعه کرده و اجازه نقد داشته باشد، بی‌دقتی در رعایت قانون یکی از ایرادات این سند است. البته من تعبیر دور زدن قانون را نمی‌پسندم ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زودتر مطلع می‌شد تا موضوع را بررسی می‌کرد. چارچوب عمل سند 2030 باید با سند تحول آموزش و پرورش روشن شود و اگر منطبق نبود آن را نپذیریم.

وی افزود: می‌گویند برای سند 2030 بند تفحض وجود دارد، باید مشخص کنیم که کجاها تفحض داریم. ما اگر بخواهیم فرهنگ ایرانی اسلامی را دور بریزیم بی‌فرهنگ می‌شویم. مگر می‌توانیم حافظ و سعدی را دور بریزیم؟ البته در حال حاضر دانش‌آموزان زمانی که از دبیرستان خارج می‌شوند به خوبی این شاعران را نمی‌شناسند.

وی گفت: گفته بودند درس شهید فهمیده از کتاب‌ها حذف شده است که بعدا اعلام کردند از کتابی به کتاب دیگر منتقل شده بنابراین ما باید از روی علم قضاوت کنیم، ما باید با قدرت با سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو کنیم ولی بدون انفعال عقاید خودمان را مطرح کنیم.

محمدی‌عراقی گفت: امیدواریم زحماتی که روی سند 2030 می‌کشند روی سند تحول انجام دهند، مشکلی ندارد که هر کجا علم خوبی داشته باشد ما یاد بگیریم حتی اگر 2030 هم بحث خوبی داشته باشد یاد می‌گیریم ولی باید ذیل اسناد و موازین خودمان از آن استفاده کنیم.

ارسال نظر: