عراقچی:

کمیسیون مشترک برجام تیرماه برگزار می‌شود/ برای مقابله با تروریسم به سیاست‌های خودمان ادامه می‌دهیم

کدخبر: 2099647

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در تیرماه خبر داد و با بیان این که نفس مصوبه اخیر سنای آمریکا مخالف اصل حسن نیت و اجرای موفقیت آمیز برجام است، گفت: ما همه موارد را به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عباس عراقچی درباره طرح تصویب تحریم سنا علیه ایران و اینکه چنین حرکتی از سوی آمریکایی‌ها نقض برجام است یا خیر، گفت: اگر مصوبه کنگره نهایی شود از نظر ما در همین راستا ارزیابی خواهد شد.

وی اضافه کرد: براساس بندهای 26 و 29 برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را تحت الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در این سه اصل است.

عراقچی اظهار کرد: اصلاحات متعددی تا کنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن نیت» و «اصل اجرای موفقیت آمیز» برجام باشد.

عراقچی با تصریح اینکه تمام اینها از سوی ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در حال رصد شدن است، بیان کرد: ما همه موارد را به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیأت اتخاذ خواهد شد.

وی درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تصویب چنین طرحی علیه ایران، اظهارداشت: این مساله اظهر من الشمس است که تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم آور است و نشان دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: همه دنیا می‌دانند که منشا تروریست و پرورش گروه‌های تروریستی در منطقه ما کجاست و همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چگونه با تروریسم مبارزه کرده و چه قربانیانی را تقدیم این مسیر کرده و چگونه در خاک خودش هدف حملات تروریستی وحشیانه قرار می‌گیرد.

عراقچی با بیان اینکه موضع کنگره آمریکا در محکومیت ایران به حمایت از تروریسم، موضعی خنده‌دار، زننده و شم‌آور هست، خاطرنشان کرد: مواضعی که از سوی برخی مقام‌های آمریکایی اتخاذ می‌شود به همین ترتیب است. ما فکر می کنیم دنیا در این باره قضاوت درستی را کرده و خواهد کرد.

وی ادامه داد: می‌بینیم تقریبا تمامی کشورهای دنیا، اعم از کشورهای اروپایی و آسیایی فاجعه تروریستی تهران را محکوم و با ملت ایران ابراز همدردی کردند و بعضی در کشورهای مختلف با علائم و شیوه‌های گوناگون به این هواداری از مردم ایران و محکومیت این اقدام، واکنش نشان دادند.

عراقچی گفت: فکر می کنم دنیا این مسأله را درک کرده و عکس‌العمل‌هایی که ما از رهبران دنیا و مردم کشورهای مختلف دیدیم نشان دهنده این است که کاملا درک می‌کنند چه کسی قربانی تروریسم و چه کسانی حامی تروریسم هستند.

وی اظهارداشت: ما در منطقه به مبارزه مقتدارنه خودمان علیه تروریسم ادامه می‌دهیم و این گونه حرکت‌های موردی و به قول مقام معظم رهبری ترقه بازی که صورت گرفته آنقدر سخیف است که به هیچ وجه نمی‌تواند در اراده مردم شریف ایران خللی وارد کند. برای مقابله و جنگیدن با تروریسم به سیاست‌های خودمان ادامه خواهیم داد.

عراقچی درباره کمیسیون مشترک برجام نیز بیان داشت: کمیسیون برجام بر روال خود هر سه ماه یکبار برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم در تیرماه ما موعد سه ماهه آن را داریم که روز آن هنوز مشخص نیست و در حال رایزنی هستیم.

ارسال نظر: