گزارش «نسیم آنلاین» از واکنش‌ها به فرمان آتش به اختیار در حوزه فرهنگ

هدف از تحریف بیانات رهبر انقلاب چیست؟

کدخبر: 2099654

جریانی که در حال القای تفسیر خاص خود از تعبیر رهبر انقلاب هستند، به خوبی متوجه شده‌اند که منظور اصلی رهبر انقلاب چیست و دلیل واقعی که سعی می‌کنند، موضوع اصلی را با تفاسیر و القائات خاص، تحت‌الشعاع قرار دهند، همین آگاهی از هدفی است که رهبر انقلاب با توجه به آن، این ادبیات را به کار بردند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »،‌ تأکید بر نقش خودجوش و تعیین‌کننده دانشجویی و مردمی در حوزه فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان که تحت عنوان «آتش به اختیار» بیان شد؛ برای عده‌ای بهانه‌ای به وجود آورده تا با تفاسیر خاص از این تعبیر، اصل موضوع را به حاشیه برانند.

به نظر می‌رسد بخشی از کسانی که تفاسیر خاص از این گفته رهبر انقلاب را ارائه می‌دهند، صرفا گزاره‌ای خاص از بیانات ایشان را مدنظر قرار داده‌اند و بدون توجه به مجموعه بیانات ایشان و شرایطی که در آن، این بیانات مطرح شده؛ نتوانتسه‌اند درک درستی از بیانات مذکور به دست بیاورند و در واقع دچار اشتباه شده‌اند.

اما بخش اصلی این جریان که در حال القا و دامن زدن تفسیر خاص مدنظر خود از تعبیر رهبر انقلاب هستند، این طراحی را کاملا هدفمند دنبال می‌کنند. این جریان نه تنها نسبت به تعبیر رهبری دچار اشتباه نشده بلکه اتفاقا به خوبی متوجه شده که منظور اصلی رهبر انقلاب چیست و اتفاقا واهمه جدی آن‌ها و دلیل واقعی که سعی می‌کنند، موضوع اصلی را با تفاسیر و القائات خاص، تحت‌الشعاع قرار دهند، همین آگاهی از هدفی است که رهبر انقلاب با توجه به آن، این ادبیات را به کار بردند.

جریانی که سعی می‌کند با تفاسیر موهوم و مضحک، اصل تأکید و بیان رهبر انقلاب را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ می‌داند که از انفعال خارج شدن و فعال شدن قشر عظیم دانشجویی و مردمی انقلابی در حوزه فرهنگی و ورود خودجوش آن‌ها به حوزه‌های مهم فرهنگی، عاملی است که آورده‌های اساسی برای نظام و مردم به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر این حرکت عظیم مردمی و انقلابی، بسیاری از حاشیه‌سازی‌های جریان مذکور در عرصه فرهنگی را تحت ‌الشعاع قرار خواهد داد و مانع ترک‌تازی آن‌ها به واسطه حاشیه‌سازی و دامن زدن به مسائل دست چندم خواهد شد.

بر همین اساس جریان یاد شده به خوبی می‌داند که اگر طبق بیانات رهبر انقلاب، جریان انقلابی «آتش به اختیار» وارد سازندگی و جریان‌سازی فرهنگی شود، دیگر حاشیه‌آفرینی‌های این طیف به مانند گذشته کارایی نخواهد داشت. جریان حاشیه‌ساز به خوبی می‌داند که وجه اصلی تعبیر رهبر انقلاب، ناظر بر جنبه ایجابی در حوزه فرهنگی است و اتفاقا واهمه این جریان هم از همین جنبه ایجابی مسئله است، هرچند در تفسیرهایشان سعی می‌کنند، برعکس القا کنند.

جریان خاص در حالی تلاش می‌کند با تحریف سخنان رهبر انقلاب، تفسیر خاص مدنظر خود را از این تعبیر ایشان ارائه دهد و اینگونه القا کند که این تعبیر به مثابه هرج و مرج‌طلبی است؛ که اتفاقا هرج و مرج‌طلبی و اقدامات خودسر بیش از هر چیز در راستای اهداف جریان غربگرا و خواسته اصلی این طیف است. به عنوان مثال حمله عده‌ای به کنسولگری عربستان به قدری برای جریان غربگرا آورده داشت که آن‌ها همچنان به واسطه آن اقدام، تلاش می‌کنند همه ناکارآمدی‌های خود را لاپوشانی کنند و حتی در جریان انتخابات اخیر هم بهانه کردن و دامن زدن به این مسئله، به یاری‌شان آمد. این در حالی است که رهبر انقلاب به صراحت و قاطعیت این اقدام و اقدامات مشابه آن را محکوم کرده‌اند.

در واقع نکته قابل اهمیت این است که اقدامات تند و غیرقانونی که جریانی سعی می‌کند تعبیر «آتش به اختیار» را در قالب آن‌ها تفسیر کند و طوری القا می‌کند که از پیامدهای این اقدامات نگران است؛ نه تنها آورده‌ای برای جریان انقلابی ندارد که اتفاقا این نوع اقدامات دقیقا خواسته‌ی جریان مقابل است. طیف مذکور حیات اصلی‌اش به همین نوع اقدامات و برجسته کردن آن‌ها است و به واسطه رخ دادن چنین وقایعی است که این گروه می‌توانند ناکارآمدی‌های خود را لاپوشانی کنند و با دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای، اهداف مورد نظرشان را پیش ببرند.

ارسال نظر: