توضیحات وزارت تعاون به خبر «نود اقتصادی»: دولت کمک هزینه به مهارت آموزان پرداخت نمی‌کند

کدخبر: 2099881

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: دانش‌آموختگان در صورت جذب کارورزان در بنگاه‌های اقتصادی کارفرمایان می‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرما موضوع ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه به مدت دو سال بهره مند شوند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به درج مطلبی در کانال نود اقتصادی در مورخ 6/3/1396 تحت عنوان "طرح کارورزی همان طرح استاد شاگردی است" توضیحاتی ارسال کرده است.

در این توضیح آمده:طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی محسوب می شود.

جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی 24 ساله تا 32 ساله (که 2سال خدمت سربازی نیز اضافه خواهد شد)در رشته های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه های اقتصادی خصوصی وتعاونی بوده که دانشجویان، اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته های گروه علوم پزشکی و متعهدین به اشتغال در دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه کلیه دستگاه ها، سازمانها و نهادهای دولتی و دانش آموختگانی که به مدت 3 ماه یا بیشتر سوابق بیمه ای (تامین اجتماعی و یا خدمات کشوری)داشته باشند، ازدامنه پوشش طرح خارج هستند.

بر پایه این گزارش، طول دوره کارورزی حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می گردد.

همچنین برای کارورزان مشمول طرح مذکور، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است.

در این خصوص دانش آموختگان با رعایت مفاد دستورالعمل طرح مذکورکارورزی دانش آموختگان از جمله شرط سنی و ثبت نام در دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی در سامانه کارورزی ثبت نام می نمایند. ضمن اینکه بنگاههای اقتصادی متقاضی نیز با رعایت مفاد آیین نامه مذکور در سامانه فوق ثبت نام نموده و مجوز آموزشی از سازمان فنی و حرفه ای در یافت نموده و اقدام به پذیرش کارورزان می نمایند.

در طی دوره، نظارتهای لازم توسط سازمان فنی و حرفه ای، دستگاه مجری و دستگاه ناظر بعمل آمده و در پایان دوره کارورزی آزمونی توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار و کارورزان گواهینامه و کمک هزینه آموزشی را در صورت قبولی و کسب مهارت دریافت خواهند نمود.

طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی(استاد - شاگردی )

این طرح با استفاده از پتانسیل موجود در واحدهای صنفی کشور (در حدود دو و نیم میلیون واحد صنفی دارای مجوز) و با بهره گیری از سنت استاد شاگردی به تقویت مهارت های لازم برای ورود به بازار کار و کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای بازار کار پرداخته است.

در این طرح بستر لازم برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار، استمرار و تثبیت اشتغال و فرصتهای موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و کوچک با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود در تمامی بنگاههای اقتصادی خصوصا محیط های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع روشها و الگوهای مهارت آموزی در نظر گرفته شده است.

با توجه به سنت دیرین آموزشهای استاد شاگردی و نهادینه نشدن مستند سازی دانش فنی و مهارتی در بسیاری از حرفه و مشاغل و فقدان استانداردهای آموزشی و مهارتی، این طرح پوششی بر این گونه کاستی ها بوده و همزمان می¬تواند زمینه ساز پایداری و تحولات در این فعالیتها از طریق ورود نوجوانان و جوانان با انگیزه پویا و خلاق در این عرصه ها باشد.

در این طرح مهارت آموز فردی است که پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه های آموزشی مجاز به منظور کسب مهارت با رضایت و اختیار خود (در مورد اشخاص زیر 18 سال با اطلاع و رضایت کتبی ولی) تحت نظارت مرکز آموزشی و مطابق مقررات آموزشی سازمان در واحدهای مشمول طرح براساس دستورالعمل مربوطه مشغول آموزش می‌شود.

واحدهای مشمول طرح در این طرح کارگاه هایی می باشدکه ضمن دارا بودن استانداردها( فضا، امکانات، ایمنی و بهداشت) و مجوزهای لازم، برای تولید محصول و یا ارائه خدمات تحت نظر یک صنف یا صنعت فعالیت داشته که با مجوز سازمان می تواند نسبت به انتقال مهارت های فنی و حرفه ای به مهارت آموز در حرفه های آموزش مجاز اقدام نماید.

عمده گروه هدف در این طرح متقاضیان بدون تحصیلات دانشگاهی بوده و زمان اجرای آموزش مذکور یکسال بوده و مسئولیت اجرای طرح برعهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد.

به صورت خلاصه وجوه تشابه و افتراق دو طرح به شرح ذیل می باشد:

وجوه تشابه :

1) افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان

2)ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار درجوانان

3)تسهیل در جذب وبکارگیری جوانان در بنگاههای اقتصادی

وجوه افتراق:

1)در طرح کارورزی دانش آموختگان گروه هدف دانش آموختگان با رده سنی 24 تا 32 بوده(بدون احتساب خدمت وظیفه عمومی برای متقاضیان ذکور) ولی در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی (استاد - شاگردی) رده سنی 15سال تا22سال مد نظر می باشد.

2)در طرح کارورزی دانش آموختگان به کارورزان کمک هزینه آموزشی پرداخت می گردد در صورتیکه در طرح مهارت آموزی درمحیط کارورزی کمک هزینه ای از سوی دولت به مهارت آموزان پرداخت نمی شود.

3)در پایان دوره کارورزی دانش آموختگان در صورت جذب کارورزان در بنگاه های اقتصادی کارفرمایان می توانند از معافیت های بیمه ای سهم کارفرما موضوع ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه به مدت دو سال بهره مند شوند و این در حالی است که در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی(استاد- شاگردی) چنین مزایایی شامل حال کارفرمایان نخواهد شد.

ارسال نظر: