ناکامی پادشاه عربستان در ائتلاف‌سازی ضد قطری

کدخبر: 2100084

نتیجه بخش نبودن اقدام‌های ضد قطری عربستان نشان داد با وجود ثروت نفتی هنگفت و برخوردار بودن ریاض از حمایت‌های آمریکا، بازهم عربستان به مفهوم واقعی کشوری شکست خورده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از روزنامه الوطن سوریه نوشت: به نظر می رسد خاندان حاکم بر عربستان مطمئن بودند که پس از همراه کردن امارات و بحرین با خود می توانند به هدف های خود در شورای همکاری خلیج فارس برسند. آنها قطر را محاصره کردند تا در پایان نظام منطقه ای را در خاورمیانه و خلیج فارس به لرزه در آورند. پادشاه عربستان از همه برگ برنده هایی که در دسترس داشت در اقدام علیه قطر استفاده کرد. مشخص شده است او در محاسبات خود درباره توان مالی عربستان و نقش آن در خرید مواضع دیگر سردمداران دچار اشتباه شده است.

نشریه الکترونیکی مدل ایست مانیتور دوازدهم ماه جاری میلادی خبری را منتشر کرد که شمار بسیاری از اصحاب رسانه نیز این خبر را مورد تاکید قرار دادند. در این خبر تاکید شده است پادشاه عربستان نتوانست محمد عبدالله فارماجو رئیس جمهوری جدید سومالی را با دادن 80 میلیون دلار با خود همراه کند تا از پرواز هواپیماهای قطر بر فراز سومالی جلوگیری کند.

پادشاه عربستان از رئیس جمهوری جدید سومالی خواسته است در اتحاد عرب و سازمان کشورهای اسلامی علیه قطر عمل کند. اما رئیس جمهوری سومالی دریافت این مبلغ دلار نفتی را نپذیرفته است. پادشاه عربستان برای رسیدن به هدف های خود تلاش کرد مواضع دیگر کشورها را با خود همراه کند، اما در این زمینه موفقیتی به دست نیاورد. این اقدام های پادشاه عربستان در شرایطی بود که فارماجو مسئولان قطری را به حضور خود پذیرفته بود و 15 هواپیمای قطر از حریم هوایی سومالی استفاده می کردند.

گزارش های آمریکایی نشان از این دارد که لابی عربستان که این کشور برای پیش بردن خواسته های خود در کنگره تشکیل داده است برای جلوگیری از اجرایی شدن قانون جاستا و محاکمه مسوولان عربستان که در حادثه تروریستی یازدهم سبتامبر 2001 میلادی در آمریکا نقش داشتند، وارد عمل شده است. این گروه اکنون با برخی مسوولان لابی صهیونیسم برای حمایت از اقدام های عربستان علیه قطر وارد همکاری می کنند. گزارش برخی رسانه های آمریکایی نشان از این دارند که افراد در برابر همکاری خود مبلغ بالایی را از سردمداران عربستان دریافت کرده اند. در سطح منطقه نیز عربستان نتوانست پاکستان را به خود همراه کند. بلکه برخی گزارش ها نشان از این دارد که پاکستان با قطر برای ارسال 6 هزار سرباز و افسر پاکستانی به قطر هم نوا شده است.

روزنامه الوطن یک هفته پیش نوشت قطر به پاکستان پیشنهاد داده است 15 سال این کشور را با کمترین قیمت و راحت ترین شرایط به گاز تجهیز خواهد کرد. همچنین پادشاه عربستان موفق نشد کاری کند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این باره بی طرف باقی ماند و از قطر حمایت نکند. اکنون ترکیه بدون چون و چرا از قطر پشتیبانی می کند.

در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عمان مثل گذشته در درگیری عربستان با کشورهای عربی بی طرف بافی ماند و کویت هم نقش واسطه گری را به عهده گرفت. اما بحرین که سال ها است نیروهای عربستان در قالب سپر جزیره در این کشور حضور دارند طبیعی بود که از عربستان حمایت کند. اما این کشور در این زمینه هیچ کاری نمی کند. امارات هم در شرایط کنونی احساس می کند ضرر کرده و چیزی به دست نیاورده است.

اگر زیان های عربستان را در اقدام علیه قطر بشماریم مشاهده می شود که این کشور بسیار زیان دیده است. در نتیجه این زیان ها، دیگر روابط میان کشورها عربی به آن مرحله برنخواهد گشت که عربستان نقش تصمیم گیرنده اصلی را داشته باشد. این کشور قدرت و عظمت خود را از دست داده است و ابزارهای آن در رسیدن به هدف ناکام مانده اند. عربستان در برابر آمریکا نشان داد که نمی تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح شود. بلکه عربستان به مفهوم واقعی نشان داد با وجود ثروت نفتی هنفگت و برخوردار بودن از حمایت های آمریکا، کشوری شکست خورده است

پس از این پیش بینی می شود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از ناامیدی از عربستان با الگو قرار دادن قطر درصدد بازنگری در روابط خود برآیند. زیرا پادشاه عربستان دیگر نمی تواند کشورهای منطقه را به چالش بکشد.

ارسال نظر: