مشروح میزگرد "تبیین تعبیر آتش به اختیار"

مظاهری: آشنا با منظومه فکری رهبری، "آتش به اختیار" را به بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند/ منتظمی: در چارچوب ساختارها برای رفع مشکل تلاش می‌کنیم

کدخبر: 2100176

میزگرد "تبیین تعبیر آتش به اختیار و توصیه‌های ۹گانه رهبری به تشکل‌های دانشجویی" با حضور نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی و دانشجویانی که در رمضان امسال در محضر مقام معظم رهبری سخنرانی کردند در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: میزگردی با عنوان « تبیین تعبیر آتش به اختیار و توصیه‌های 9گانه رهبری به تشکل‌های دانشجویی» با حضور نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی و دانشجویانی که در رمضان امسال در محضر مقام معظم رهبری سخنرانی کردند در خبرگزاری فارس برگزار شد.

* منتظمی: «آتش به اختیار» یعنی در چارچوب ساختارها برای رفع مشکل تلاش کنیم/یعنی نگذاریم سطح فرهنگ پایین بیاید

متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ابتدای این میزگرد گفت: مقام معظم رهبری امسال هم مانند سال گذشته یکسری توصیه‌هایی را به تشکل‌های دانشجویی داشتند که ما در جامعه اسلامی دانشجویان سعی کردیم به صورت موردی این توصیه‌ها را پیگیری کنیم اگر چه کار سختی بود و سنگ‌اندازی‌های زیادی هم در مقابل آن وجود دارد.

*برای تحقق توصیه‌های رهبری به تشکل‌های دانشجویی برنامه‌ریزی می‌کنیم

وی افزود: ما در بحث دشمن شناسی که یکی از توصیه‌های رهبری بود یکسری کارها را انجام دادیم هرچند خیلی فشار می‌آوردند که این اتفاق‌ها به سرانجام نرسد ولی تلاش خود را کردیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در رابطه با هنر انقلابی هم آنچه در توان ما بود انجام دادیم، بحث سرود و تئاتر هم به جد پیگیری کردیم و دفاتر ما گروه‌های فعالی را تشکیل دادند و ان‌شاءالله جشنواره‌هایی هم در این خصوص خواهیم داشت.

وی گفت: ما حتما توصیه‌های جدید رهبر انقلاب را هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم و کجاها می‌توانیم «آتش به اختیار» عمل کنیم، علاوه بر آن این هم‌افزایی‌ که بین اتحادیه‌های دانشجویی وجود دارد باید بیشتر شود تا بتوانیم توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را محقق سازیم.

* آتش به اختیار یعنی در چارچوب ساختارها برای رفع مشکل تلاش کنیم

منتظمی در ادامه در رابطه با بحث «آتش به اختیار» گفت: این بحث که توسط رهبری مطرح شد چند نکته دارد اول اینکه وقتی ما بحث آتش به اختیار را مطرح می‌کنیم برای یک عده این برداشت می‌شود که آتش به اختیار بودن یعنی ایجاد هرج و مرج در صورتی که اینگونه نیست.

وی گفت: مقام معظم رهبری بحث آتش به اختیار را سال گذشته با یک تعبیر دیگر بیان کرده بودند مانند اینکه فرمودند: «منتظر من نباشید تا موضع‌گیری کنیم و مسئله‌ای را دیدید زودتر موضع‌گیری کنید.» این هم قطعا آتش به اختیار عمل کردن است.

منتظمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری وقتی واژه آتش به اختیار را مطرح کردند قبل و بعد از آن هم نکاتی را مطرح کردند معظم‌له فرمودند وقتی می‌بینید دستگاه فرهنگی ما اختلال دارد و مهمترین دغدغه‌اش پخش فلان آواز قبل از اذان می‌شود و به خاطر آن نامه‌نگاری می‌کند، شما آتش به اختیار عمل کنید.

وی گفت: وظیفه جنبش دانشجویی این است که هر جا می‌بینید مشکل و خلایی وجود دارد فریاد بزند و مطالبه کند تا آن مشکل حل شود. الان تعریف آتش به اختیار یعنی یک اقدام هم انجام شود یعنی وقتی می‌بینید یک مشکلی به وجود آمده صرفا کارتان مطالبه کردن نباشد و خودتان هم وارد فاز اجرایی شوید. این کار اجرایی کردن به معنای این است که ما ساختارها را به هم بزنیم.

منتظمی افزود: رهبری جزء کسانی هستند که بسیار ساختارمند هستند و به ساختار نظام اعتقاد دارند و اجازه بر هم خوردن این ساختار را هم نمی‌دهند حال کسی که خودش معتقد ساختار و نظم درون نظام است نمی‌آید دستوری بدهد که باعث به هم خوردن نظم و ساختار شود.

منتظمی تاکید کرد: آتش به اختیار یعنی در چارچوب ساختارهایی که وجود دارد برای رفع مشکل تلاش کنیم ما در حوزه اجرایی مشکلات را داریم شورای عالی انقلاب فرهنگی این توان را ندارند از قانون مصوب خودش در دانشگاه دفاع کند الان ما نباید بنشینیم که دانشگاه هر طور می‌خواهد عمل کند آتش به اختیار یعنی ما اجازه ندهیم این قانون را تفسیر کنند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: چون دولت ما یک دولت سیاسی است قطعا هم کارهایی که وزارت ارشاد انجام می‌شود با کارهایی سیاسی عجین است اگر فرهنگ سیاسی شود و نبوغ فرهنگ ایران اسلامی پایین بیاید یک فرهنگ دیگر جایگزین آن می‌شود و این عملا مرگ فرهنگ‌ ما را دنبال خواهد داشت. آتش به اختیار یعنی نگذاریم سطح این فرهنگ پایین بیاید.

وی افزود: دانشجویان دارای فکر جدید هستند و از بین جامعه وارد دانشگاه می‌شوند و نخبگانی فکر می‌کنند زمان را می‌شناسند و به روز هستند و رهبری هم برای این مسئله چنین مسئولیتی به آنها بسپرد.

منتظمی در خاتمه یادآور شد: آتش به اختیار عمل کردن مصداق هرج و مرج نیست مصداق یک کار عملیاتی است که مکمل خلاء کسانی است که نمی‌توانند کار را پیش ببرند.

* رضوی: افراد دارای سطح فکری پایین از «آتش به اختیار» برداشت خشونت‌طلبی داشتند/ برای تحقق مطالبات رهبری برنامه‌ریزی کردیم

فاطمه‌السادات رضوی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم در ادامه میزگرد، با اشاره به تلاش دفتر تحکیم وحدت برای تحقق مطالبات رهبری گفت: امسال وقتی مقام معظم رهبری توصیه‌هایی را برای تشکل‌های دانشجویی مطرح کردند دقت کردم که چقدر نگاه معظم له بر مسائل تشکل‌های دانشجویی کامل و دقیق است، به طوریکه گویا ایشان در بین تشکل‌های دانشجویی حضور دارند و به نقطه ضعف‌های درونی ما اشاره کردند.

رضوی تصریح کرد: بین مطالباتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، ما بخشی از آن را به صورت خیلی کمرنگ پیگیری کرده‌ایم مانند بحث غلبه گفتمان در دانشگاه‌ها که بیشتر در زمینه بانوان تلاش کردیم این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات رهبری مساله زن در غرب است، گفت: دفتر تحکیم وحدت به این مساله ورود جدی داشته است، درخواست رهبری در سال‌های قبل این بود که بیاییم روی الگوی زن معلمان ایرانی کار کنیم، این به معنای این بود که ما به جایی رسیدیم که می‌توانیم الگو بسازیم و ارائه کنیم، ولی امسال فرمودند بحث زن در غرب را کار کنیم، این به نظر من به خاطر این بود که ما آنقدر در مساله زنان دچار ضعف شدیم و یک سراب دروغین از زنان غرب به ما نشان داده شده است که توان ارائه کامل از زن مسلمان ایرانی را نداریم و اول باید بیاییم مشخص کنیم که این سراب غلط بوده است.

این فعال دانشجویی گفت: ما نیاز جدی داریم که روی مساله زن غربی و زن مسلمان ایرانی کارهای جدی انجام دهیم و دفتر تحکیم این کار را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به مساله حضور مردم اشاره کردند که البته بخش عمده‌ای از متن سخنرانی دفتر تحکیم وحدت هم روی مساله جمهوریت بود که این مساله هم سال آینده به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم در رابطه با موضوع آتش به اختیاری گفت: آنچه از سخنان مقام معظم رهبری مشخص بود این است که فرماندهی‌ها نمی‌توانند اولویت‌ها را تشخیص دهند و در اولین زمینه ضعف جدی دارند.

وی بحث ترویج فرهنگ غرب را یکی از نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: متاسفانه امروز هم به شدت رواج پیدا کرده است و حتی برخی خانواده‌های مذهبی را هم درگیر کرده است البته رهبری در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند اینها موفق نخواهند شد و به نظر بنده این به خاطر این است که ایشان قبلا به دانشجویان تاکید کرده‌اند که شما به عنوان افسر جنگ نرم در این رابطه آتش به اختیارید.

وی گفت: وقتی یک بار مسئولیت به روی دوش ما می‌آید ما باید خیلی جدی‌تر پیگیری باشیم تا بتوانیم از جنگ فرهنگی که کشور با آن درگیر است، مانع شویم.

رضوی در ادامه با اشاره به تعابیر متفاوتی که از واژه آتش به اختیار می‌شود، گفت: به اعتقاد بنده از کوزه همان تراود که در اوست یعنی وقتی سطح فکری برخی‌ آنقدر پایین است که از آتش به اختیار برداشت خشونت‌طلبی می‌کنند طبیعی است که از آنها توقع نمی‌رود که برداشت فرهنگی از این موضوع داشته باشد.

* سلیمی: «آتش به اختیار» یعنی جوانان با تکیه بر دانش، تقوا و انگیزه اهداف انقلاب را پیاده‌ کنند

محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور هم در ادامه گفت: مطلب اول اینکه از همه برادران و خواهرانم عاجزانه خواهش می‌کنم این کلمه «آتش به اختیار» را به ابتذال نکشانند و مانند بسیاری از کلمات گفتمان ارزشمند رهبر انقلاب آن را وقت و بی‌وقت مصادره مطلوب اعمال خودشان نکنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده بهتر است از هشتگ زدن مکرر، تاسیس وبلاگ و کانال و سایت‌های پرحجم به این نام و تاسیس گروه‌هایی مانند « آتش به اختیاران، آتش به دستان، ما همه آتش به اختیاریم» و اینگونه بازی‌های کلامی جدا خودداری کنیم.

سلیمی تاکید کرد: متاسفانه اخیرا می‌شنویم که عده‌ای می‌نویسند یا می‌گویند که دیگر این کلام رهبری حجت را تمام کرد. جسارتا باید بگویم که رهبر معظم انقلاب خیلی وقت است حجت را تمام کرده‌اند، خیلی وقت است ما را به خودسازی و حرکات خودجوش دعوت کرده اند، خیلی وقت است تاکید کرده‌اند که برای تحقق آرمان‌هایمان متوقف بر فلان ارگان و نهاد و اداره نمانیم. همان مطلب را با بیانی تازه مجددا فرموده اند. اتفاق جدیدی رخ نداده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: در جاهایی می‌بینم برخی از بزرگواران کتاب لغت باز کرده‌اند و دارند زیر و بم معنای آتش به اختیار را در فضای نظامی درمی‌آورند و شرایطش را تطبیق می‌دهند و به فضای فرهنگی تعمیم می‌دهند. این کار بدی نیست اما قضیه واضح تر از این حرف‌هاست.

سلیمی تصریح کرد: این خودجوشی و خود اتکایی در رصد و تحلیل اوضاع کشور و رد کردن بدون تقیه اولویت‌های غلط و تلاش برای مدل سازی و پیاده سازی آن در جامعه توسط خودمان بدون توقع از ساختارها و نهادهایی که اولویت‌های غلطی دارند اینقدرها پیچیده نیست. مشکل اصلی نوع کار کردن و شکل فعالیت‌هاست. به نظرم به جای معنا شناسی بر قسمت دوم متمرکز شویم خیلی بهتر است.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی هم خاطرنشان کرد: نکته اولی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می‌رسد و هر مخاطبی با عقل سلیم به راحتی آن را در می‌یابد این است که رهبری می‌خواهند جوانان در حصارهای محدود کننده‌ای که آنها را از رسیدن به اهدافشان منع می‌کند، قرار نگیرند.

سلیمی تاکید کرد: اتفاقا مطالبه‌ای که رهبری با واژه آتش به اختیار از جوانان کردند یک مطالبه قدیمی است که این‌بار تنها لفظش متفاوت شده است. رهبری از همان روزهایی که به جوانان لقب افسران جوان جنگ نرم را دادند، همین مد نظرشان بود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: «آتش به اختیار» یعنی اینکه جوانان با تکیه بر دانش و تقوا و انگیزه انقلابی دلخوش به این نهاد و فلان ارگان نباشند و خودشان علمدار پیاده سازی انقلاب شوند.

سلیمی تاکید کرد: به نظرم اساسا حرف تازه‌ای زده نشده و رهبر معظم انقلاب همواره عملی مستقل، به هنگام و هوشمندانه را از جوانان کشور انتظار داشته‌اند. هرچند باید به این نکته توجه کرد این که ایشان جایگاه جوانان را در خیمه فرماندهی انقلاب می‌دانند بیش از اینکه یک افتخار باشد یک مسئولیت بزرگ است.

وی افزود: هر دانشجوی مسلمان و انقلابی باید از خودش سوال کند آیا حقیقتا به آن جایگاهی رسیده که بتواند بار این مسئولیت بزرگ را به دوش بکشد. این شکل از بیانات رهبری یعنی ایشان انتظارات جدی و مهمی از ما دارند. به نظرم قبل از هر چیز خودسازی و جبهه آرایی اولویت اصلی است.

* مظاهری: کسی که با منظومه فکری رهبری آشناست «آتش به اختیار» را به بی‌نظمی و بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند

ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه گفت: دوستان ما در اتحادیه همواره پیگیر توصیه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری هستند و در چند محور هم سعی کردیم در نشست سالیانه مواضع و موارد مختلف را بررسی کنیم.

* تلاش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برای تحقق مطالبات رهبری

وی ادامه داد: همانطور که رهبری در گذشته خواستند که روی موارد جدید کار کنیم، به همین دلیل دوستان ما در دانشگاه‌های کشور بحث رادیوهای صوتی را پیگیری کردند و به چند شماره انتشار هم رسیدند.

مظاهری تصریح کرد: در بحث جهادی هم سعی کردیم با هم افزائی با دوستان بسیج دانشجویی فعالیت‌های خوبی داشته باشیم، در برخی دانشگاه‌ها گروه‌های جهادی از دل دانشجویان انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ایجاد شد و فعالیت‌های خوبی داشتند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: در این رابطه در سطح اتحادیه هم گروه جهادی معین تشکیل شد اولین اردوی جهادی هم در ایام عید بود ان‌شالءالله در ایام تابستان هم اردوی بعدی برگزار خواهد شد.

مظاهری تصریح کرد: از لحاظ علمی هم کارهای خوبی انجام شده خروجی کار هم تقریباً آماده است و اگر به مشکلی نخوریم در چند روز آینده خروجی کار مشخص خواهد شد.

وی گفت: در بحث تبیینی در انتخابات اعضای تشکل‌ها از دایره تشکل و دانشگاه خارج شدند و در جامعه فعالیت کردند و خیلی از مسائل را در این رابطه متوجه شدند مانند اینکه ادبیات جامعه با ادبیاتی که در دانشگاه وجود دارد فرق می‌کند.

مظاهری در ادامه در رابطه با مطرح شدن تعبیر «آتش به اختیار» توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: یکی از مهمترین مسائلی که در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد بحث غلبه گفتمان انقلاب اسلامی در فضای دانشگاه است و انتظاری که رهبری داشتند روی تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشور در فضای دانشگاه بود.

وی تصریح کرد: هنوز پس از گذشت سال‌ها فضای دانشگاه‌های ما آنچنان که باید به نفع نظام و انقلاب رقم نمی‌خورد. یعنی خروجی دانشگاه‌ها خروجی‌ای نیست که از آن یک دانشجو در تراز انقلاب خارج شود و متاسفانه گاهی هم برعکس این ماجرا رخ می‌دهد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: یک بخش این مساله بر فضای دانشگاه برمی‌گردد و یک قسمت هم به طرز تفکر اساتید لیبرالی دانشگاه‌ها که هیچ کمکی به جریان انقلابی نمی‌کنند، رهبری هم با تاکید چند بار خواستند که تشکل‌های دانشجویی به این مساله توجه کنند.

* « آتش به اختیار» یعنی هر کاری از دستم برمی‌آید برای پیشبرد انقلاب انجام بدهم

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که توسط رهبری مطرح شد بحث ایجاد امید است، رهبری فرمودند تشکل‌های دانشجویی هستند که باید از امید فضای دانشگاهی و تزریق آن به جامعه و نظام حفظ و حراست کنند.

وی تصریح کرد: یکی از لازمه‌های حفظ امید این است که یک قسمتی از اختیار عمل به عهده تشکل‌های دانشجویی باشد، این مساله، موضوع جدیدی نیست، که بخواهیم بگوییم رهبری به تازگی به آن اشاره کردند.

مظاهری گفت: تعبیر آتش به اختیاری که رهبری اشاره کردند به این صورت بود که خیلی استادانه مفاهیم مسائل اجتماعی را در مضامین نظامی خلاصه می‌کنند و آن را مطرح می‌کنند که این مساله برای دانشجویان بسیار جذابیت دارد.

وی افزود: رهبری این بار با یک رنگ و لعاب تازه و با یک ادبیات جدید یک مساله را به دانشجویان مجددا تاکید کردند که شما منتظر دستگاه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی در بحث مباحث فکری و فرهنگی نمانید.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: « آتش به اختیار» یعنی اینکه من از گلایه کردن دست بردارم و مطالبه‌گر صرف نباشم و خودم هم به یک بازیگر و مهره اجرایی در فضای دانشگاه و بیرون آن باشم و هر کاری از دستم برمی‌آید برای پیشبرد انقلاب انجام بدهم.

* کسی که با منظومه فکری رهبری آشناست «آتش به اختیار» را به بی‌نظمی و بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند

وی ادامه داد: وقتی بحث آتش به اختیار مطرح می‌شود یعنی اینکه جنبش دانشجویی جدای از مطالبه‌گری که باید وجود داشته باشد خودش هم دست به کار شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه یک عده امسال سعی کردند دیدار رهبری با دانشجویان را به هر طریقی که می‌توانند به حاشیه ببرند، یکی از مباحثی هم که خیلی روی آن مانور دادند بحث آتش به اختیار بود.

مظاهری یادآور شد: خیلی‌ها احساس کردند تعبیر آتش به اختیار یک فرمان نظامی است و از این پس یک عده هر کاری دوست دارند می‌توانند در فضای دانشگاه و جامعه انجام دهند ولی کسانی که با منظومه فکری رهبری و امام (ره) آشنا باشند، کمترین فکر را در این رابطه می‌کنند.

وی افزود: کسی که فکر رهبری انقلاب را می‌شناسد می‌داند معظم له در سال‌های گذشته مدام بر عقلانیت انقلابی تاکید کرده‌اند و نمونه‌های غیرعقلانی جریان دانشجویی را مدام گوشزد کرده‌اند، حتی بعد از بحث‌های مختلفی که پیرامون سفارت انگلیس وجود داشت رهبری بحث را خاتمه دادند و فرمودند با اینکه اصل شور و فکر شما کار درستی بود، عمل شما عمل درستی نبود.

وی تاکید کرد: سال پیش هم به تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند که جلسات طرف مقابل را به هم نزنید، بی‌نظمی نکنید، حال کسی که با این منظومه فکری آشنا باشد ذهنش اصلا سمت بی نظمی و بی‌قانونی نمی‌رود.

* آتش به اختیار به دلیل ناکارآمدی برخی نهادهای فرهنگی مطرح شد

وی تصریح کرد: تغییری که رهبری در بحث آتش‌ به اختیار داشتند به دلیل ناکارآمدی یک سری از نهادهای فرهنگی کشور است، انتظار می‌رود از این پس با توجه به تاکید‌هایی که رهبری داشتند جنبش دانشجویی در یک فضای فرهنگی حرکت‌های جدیدی را آغاز کنند و نباید آتش به اختیار به یک واژه پردازی و یک جوگیری بعد از بیانات خلاصه شود.

وی گفت: انتظار رهبری این است که تشکل‌های دانشجویی پرتعدادتر به فعالیت‌های حوزه فرهنگی بپردازند.

مظاهری تصریح کرد: بعد از انقلاب نگاه فرهنگی کاملا آتش به اختیار گونه است به طور مثال در فضای جنگ تحمیلی خیلی از مردم آتش به اختیار عمل کردند مانند عکاسی که وارد فضای جنگ می‌شود و بدون دریافت هیچ حقوقی تصاویری برداشت می‌کرد که سال‌ها ماندگار می‌شود.

وی افزود: مطرح‌ شدن بحث آتش به اختیار به اعتقاد بنده پاسخ مطالبات فرهنگی دانشجویی بود. آنچه در حوزه فرهنگ حلقه گمشده است مباحث مردمی فرهنگ است و به نظر می‌رسد فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی ما باید به دست خود ما تغییر کند.

مظاهری افزود : انتظار می‌رود نهادی مانند وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی که می‌توانند کارهای عظیم فرهنگی انجام دهند دست به کار شوند و فکری برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشد تا کشورهای منطقه امروز تشنه فرهنگ انقلاب اسلامی هستند را بتوانند تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: به نظر می‌رسد قسمت حاکمیتی بیشتر وظیفه انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی را دارد که متاسفانه در این رابطه خیلی ضعیف است.

* قائدشرف: « آتش به اختیار» یعنی حقوق بگیران فرهنگی کشور ناکارآمدند

محمدحسین قائدشرف دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در چند سطح مطرح شده است، گاهی مطالبات عمومی است که به فضای جامعه بر می‌گردد گاهی مطالبات خاص‌ است که مربوط به فضای دانشگاهی می‌شود و یک زمان هم خیلی خاص‌تر می‌شود که آن مطالبه از تشکل‌های دانشجویی است.

وی ادامه داد: سال گذشته مطالبی مطرح شد که یک مقدار عام‌تر بود و به کل جامعه دانشجویی برمی‌گشت، دفتر تحکیم وحدت برای مطالبات رهبری یک جدول تهیه کرد، مطالبات رهبری مطالبات کلانی بود و هر کدام از تشکل‌ها بنابر فعالیت اتحادیه، فعالیت‌هایی را انجام می‌دادند.

* برنامه‌های دفتر تحکیم وحدت برای تحقق مطالبات رهبری

دبیر دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: شاید اصلی‌ترین مطالبه رهبری در سال گذشته بحث تبیین بود، این مسئله در دستور کار ما قرار گرفت و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سعی کردیم ابزارهای جدیدی پیدا کنیم. به طور مثال سراغ قشر خاکستری در قسمت بانوان رفتیم تا ابزاری برای ارتباط با آنها پیدا کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری بحث اعلام موضع بود، ما این بحث را پیگیری کردیم و یکی از اقدامات ما مطالبه‌ای بود که از آستان قدس رضوی داشتیم در این رابطه سیاست‌های اقتصادی آستان قدس رضوی را بررسی کرده و نقص‌ها را پیدا کردیم و راهکارهای خود را برای آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی فرستادیم که مورد استقبال قرار گرفت.

قائد شرف گفت: مقوله انتخابات و مقوله وحدت از مقوله‌های دیگری بود که رابطه با آنها اعلام شد و مواضع خوبی در این باره صورت گرفت.

وی ادامه داد: یکسری از مطالبات رهبری نیز به خاطر توان ما مغفول ماند، یک بخش هم به خاطر نبود اراده جمعی در بین جریان دانشجویی. حضرت آقا از ما خواستند که روی سبک زندگی اسلامی کار کنیم، ما ورود کردیم ولی نتوانستیم به یک نقطه اجرایی مطلوب برسیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: یک بخش از مطالبات رهبری هم روی هم‌افزایی بین جریان دانشجویی بود که این به کل بدنه جریان انقلابی برمی‌گردد که ما هنوز به ساز و کاری نرسیدیم که بتوانیم روی این موضوع کار کنیم، در کل نبود اراده جدی یکی از علت‌های نرسیدن به این موضوع است.

وی گفت: ما حتی در رابطه با مساله اعتبار در دانشگاه‌ها اقداماتی را انجام دادیم، مانند تهیه و توزیع بروشور. حتی به این مساله رسیدیم که پارامترهای اثرگذار مصرف دخانیات در میان آقایان و خانم‌های دانشجویی، چه مدلی کار می‌کنند، ولی نبود حمایت باعث شد به خروجی‌ که مدنظر داشتیم نرسیم.

* عده‌ای سعی می‌کنند از موضوع «آتش به اختیار» سوءاستفاده کنند

قائد شرف در ادامه پیرامون مطرح شدن تعبیر «آتش به اختیار» گفت: مساله آتش به اختیار یک عبارتی بود که باید فضای توصیفی خودش به آن بپردازیم،‌ فضای که دو تا سه پاراگراف قبل آن و دو تا سه پاراگراف بعد از آن مطرح شد.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم یک عبارت را از یک قسمت متن جدا کنیم و آن را بهانه‌ای برای اهداف سیاسی خود کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که امروز در فضای مجازی ما درمورد موضوع آتش‌ به اختیار رخ داده است و عده‌ای سعی می‌کنند که از این موضوع سوءاستفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما با مقوله‌ای به نام فرهنگ طرف هستیم مقوله فرهنگ هم یک امر حاکمیتی است یعنی در هیچ جامعه‌ای فرهنگ از حاکمیت آن جامعه جدا نیست.

قائدشرف گفت: این فرهنگ یکسری مؤلفه‌هایی دارد که یکی از مؤلفه‌ها ارکان حاکمیتی هستند که بخشی از فرهنگ را می‌سازند در جامعه ما بخشی از مؤلفه‌های فرهنگ حرکت‌های خودجوش هستند که در یک جایی شکل هیأت به خودش می‌گیرد و در جاهایی هم شکل سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های دانشجویی.

* « آتش به اختیار» یعنی حقوق بگیران فرهنگی کشور ناکارآمدند و امیدی هم به اصلاح زودهنگام آنها هم نداریم

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: یک مؤلفه دیگر هم که در کشور ما وجود دارد در رابطه با فرهنگ عملیات نیروهای غرب‌گرا است اتفاقی که رخ داد و عبارت آتش به اختیار مطرح شد حاصل یک روند است روندی که اعلام می‌کند حقوق بگیران فرهنگی کشور ما ناکارآمدند و امیدی هم به اصلاح زودهنگام آنها هم نداریم.

وی افزود: تجربه نشان داده ما هر جا مردم را وارد عرصه کردیم توانستیم از سد مشکلات عبور کنیم اما از جمهوری اسلامی انتظار می‌‌رود و در عین اینکه ظرفیت‌های مردمی را فعال می‌کند بتواند ساختارهای خودش را هم بهبود ببخشد.

وی گفت: ما می‌توانیم با کمک مردم از سد مشکلات فرهنگی عبور کنیم اما تا کی قرار است اینگونه باشد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد تا کی قرار است فشل عمل کند؟

این فعال دانشجویی یادآور شد: به نظر بنده ما باید از بعد دیگری به بحث آتش به اختیار بپردازیم و آن هم ضعفی است که در کشور داریم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: ما باید ببینیم چه شد کار به اینجا رسید ما الان وزارت ارشاد را داریم اما باید دست به دامان نیروهای مردمی شویم. این نقطه‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

قائدشرف تاکید کرد: ما باید ببینیم وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی چه وضعیتی دارند که ما حتی امید به اصلاح زود هنگام آنها هم نداریم. باید به این بخش موضوع بیشتر توجه کنیم.

* باید یکسری افراد و نهادها را برای ناکارآمدی‌شان مورد مؤاخذه قرار دهیم

وی گفت: «آتش به اختیار» نتیجه ضعف یک عده آدم‌هایی است که باید در مورد این ضعف پاسخگو باشند. ما باید یکسری افراد و نهادها را مورد مؤاخذه قرار بدهیم که چرا به گونه‌ای عمل کرده‌اند که امروز باید بخش عظیمی از بار را روی دوش نیروهای مردمی بگذاریم.

ارسال نظر: