رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور:

گرد و غبار کشور ازسه میلیون هکتار کانون درجه یک بحران زا تولید می شود/ سرانه بیابانی ایران بیش از ۲ برابر جهان است

کدخبر: 2100194

خدا کرم جلالی،افزود: ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد که ۲۰ درصد کل کشور را در برمی گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور از تلاش این سازمان و با همکاری و توانمندسازی جوامع محلی برای ساماندهی و کنترل سه میلیون هکتار از کانون های اصلی و بحران زای عرصه های بیابانی کشور خبر داد.

خدا کرم جلالی در مراسم گرامیداشت روزجهانی مقابله بابیابان زدایی، افزود: 32 میلیون و 500 هزار هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد که 20درصد کل کشور را در برمی گیرد.

امروز 17 ژوئن برابر با 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه عرصه های بیابانی کشورمان را چهار هزار و 300 مترمربع عنوان کرد، در حالی که این سرانه در جهان 2 هزارمترمربع است و به عبارتی سرانه بیابانی ایران بیش از 2 برابر جهان است.

جلالی با بیان اینکه حدود 15 میلیون هکتار عرصه بیابانی کشور تحت تاثیر شدید فرسایش های بادی قرار دارد و جزو کانون های بحرانی بیابان زدا است، ادامه داد: تاکنون برای ساماندهی هشت میلیون هکتار این عرصه ها اقدام هایی صورت گرفته است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود 2.3 هکتار جنگل های بیابانی در کشور داریم که اقدام های خوبی در باره آنها انجام شده است.

جلالی به اقدام های صورت گرفته برای سامان دادن به هشت میلیون هکتار عرصه های بیابانی کشور اشاره کرد و ادامه داد: نزدیک به 90 شهر و چهار هزار و 300 روستا و حدود 10 هزار کیلومتر جاده های بین شهری و راه آهن سامان دهی شده است.

به گفته وی، تاکنون حدود 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز در اثر این اقدام ها ایمن سازی شده اند.

جلالی با بیان اینکه از حدود 15 میلیون عرصه بیابانی کشور برای هشت میلیون اقدام های لازم صورت گرفته است، گفت: از هفت میلیون هکتاری که باقی مانده حدود سه میلیون هکتار جزو کانون های درجه یک بحران زا است که هم تولید گرد و غبار می کند و هم خسارت های شن های روان را برجامعه تحمیل می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از در دستورکار قرار گرفتن ساماندهی این سه میلیون هکتار کانون بحران زا خبر داد و گفت: امید است بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه ها در 2 یا سه برنامه این عرصه های کانونی بحران زا را به تعادل برسانیم.

وی به تلاش برای فقرزدایی که ارتباط مستقیم با بیابان زدایی دارد اشاره و ابراز امیدواری کرد، با توانمند سازی جوامع محلی در قالب مدل های موفقی که موفقیت آنها به تایید سازمان های جهانی رسیده است بتوان برای این امر با توجه به ظرفیت های سازمان جنگل ها و آمادگی های که مردم این جوامع دارند، اقدام کرد.

ارسال نظر: