صبح امروز

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه آغاز شد

کدخبر: 2100239

دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه امروز یکشنبه با آغاز به کار حوزه‌های اخذ رأی در سراسر این کشور آغاز شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه از ساعت 8 صبح امروز یکشنبه به وقت محلی فرانسه با گشایش حوزه‌های اخذ رأی در سراسر این کشور آغاز شد و 47 میلیون فرانسوی واجد شرایط رأی دادن تا عصر امروز برای شرکت در آن به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انتخابات تا ساعت 19 یا 20 امشب بسته به جمعیت شهرهای مختلف، ادامه خواهد داشت و فرانسویان در جریان آن سرنوشت 577 کرسی مربوط به پانزدهمین مجمع ملی جمهوری پنجم فرانسه را مشخص خواهند کرد.

ائتلاف میانه تحت رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی که دو هفته پیش برگزار شد، پیروزی چشمگیری را کسب کرد و به این ترتیب ماکرون که فعلا از محبوبیت بالایی برخوردار است، احتمالا پارلمان را نیز همراه خود خواهد داشت و قادر خواهد بود بدون مخالفت جدی برنامه‌هایش را پیش ببرد.

طبق آمار منتشره از سوی وزارت کشور فرانسه، نرخ عدم مشارکت مردمی در دور نخست انتخابات پارلمانی در رکوردی تاریخی به 51.29 درصد رسید؛ رکوردی که در تاریخ جمهوری پنجم بی‌سابقه بوده است.

انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و کسانی که در دور نخست انتخابات کمتر از 12.5 درصد کل واجدان شرایط رأی کسب کرده باشند، حذف خواهند شد و باقی نامزدها به دور دوم خواهند رفت و نهایتا در دور دوم هر کسی که بیشترین رأی را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد.

اما به رغم پیش‌بینی‌ها در خصوص پیروزی حزب ماکرون در این دور از انتخابات، موضوع چالش‌برانگیز و مهم کنونی این است که آیا حزب ماکرون پس از برگزاری دور دوم انتخابات، اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان فرانسه را به دست خواهد آورد یا خیر.

ارسال نظر: