"تاریخ زشتی" منتشر شد

کدخبر: 2100273

کتاب "تاریخ زشتی" نوشته اومبرتو اکو، به همت موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، کتاب «تاریخ زشتی» نوشته « اومبرتو اکو » با ترجمه هما بینا و کیانوش تقی‌زاده انصاری، در موسسه متن منتشر شد.

» فلاسفه و هنرمندان در هر سده تعاریفی از زیبایی عرضه کرده‌اند که به برکت آن‌ها می‌توان تاریخی از تصورات زیبایی‌شناسانه را در طول زمان بازسازی کرد. ولی چنین چیزی در مورد زشتی اتفاق نیفتاده است. زشتی را اغلب ضدزیبایی توصیف کرده‌اند، از این‌رو جز اشاراتی گذرا در حواشی برخی آثار کم‌اهمیت، به ندرت مقاله مشروحی به تعریف زشتی اختصاص یافته است.» (تاریخ زشتی؛ امبرتو اکو )

اومبرتو اکو، هنرنویس، رمان نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی پس از نگارش کتاب تاریخ زیبایی، نوشتاری را نیز به تاریخ زشتی اختصاص داده است که اصل آن به زبان ایتالیایی است. به گفته مترجم کتاب نسخه پیش رو از ترجمۀ نه چندان روان و آسان فهم انگلیسی، به فارسی برگردانده شده است. در ابتدای کتاب تاریخ زشتی مصاحبه‌ای از اومبرتو اکو با فرانسوا بونل از زبان فرانسوی ترجمه و ‌اراده شده، در این مصاحبه اکو درباره نگرش‌اش به مفهوم «زشتی» و همچنین مراحل نگارش کتاب پرداخته است. اکو در این کتاب به مفاهیم متعددی از زشتی پرداخته است. در فصول اول کتاب به زشتی در جهان کلاسیک؛ ‌مفاهیم شیفتگی، مرگ، شهادت؛ روز قیامت، ‌دوزخ، اهریمن؛ هیولاها و نشانه‌¬های منحوس؛ زشت، مضحک، شرم‌آور؛ و زشتی زن از دوران باستان تا دوره‌¬ باروک؛پرداخته شده است. از فصل هفتم اهریمن در دنیای مدرن ؛ جادوگری و شیطان پرستی، سادیسم؛ فیزیکا کوریوسا؛رمانتیسم و رستگاری زشتی؛ ناشناخته‌ها ؛ برج فولادی و برج عاج؛ جنبش‌های پیشتاز و پیروزی زشتی؛ زشتی دیگری،‌گیچ و کمپ؛ و در نهایت به زشتی در روزگار ما بررسی شده است .

این فیلسوف ایتالیایی پیش از این، «تاریخ زیبایی» را در سال 2004 به زبان انگلیسی منتشر کرده بود، این اثر در سال 1390 با ترجمه هما بینا از سوی موسسه متن منتشر شد و تا سال 1392 به چاپ سوم رسید .

اکو در این کتاب می¬‌کوشد در هیأت یک نشانه‌شناس، ‌فیلسوف‌ و مورخ ایده‌ها و مفاهیم گوناگون زشتی را در ادوار مختلف گردآوری کند. چاپ نخست این کتاب در شمارگان 1500 نسخه در پانزده فصل و 401 صفحه و قیمت 34500 تومان عرضه شده است. این کتاب در سال 2007 با عنوان اصلی «On Ugliness» منتشر شد، اکنون ترجمه آن به زبان فارسی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .

ارسال نظر: