دبیر هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس:

ارزش‌های دفاع مقدس مهمترین معیار داوری ماست/مردم هم به انتخاب اثر برتر خواهند پرداخت

کدخبر: 2100354

دبیر هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌گوید که در داوری این دوره از این رویداد ادبی اصول و مبانی ارزشی و آرمان‌های دفاع مقدس در اولویت نگاه داوران برای انتخاب آثار برتر قرار خواهد داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد قاسم فروغی جهرمی دبیر هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفتگو با خبرگزاری ...... با اشاره به آغاز فرآیند داوری این دوره از این رویداد ادبی عنوان کرد: در مورد داوری‌ها مسلماً حساسیت‌ها، دغدغه‌ها و مبانی اصولی دفاع مقدس در نظر گرفته خواهد شد. بر همین اساس سعی داریم ضمن بهره‌مندی از رول جاری در داوری کتاب‌ها رویکردهای تازه جشنواره نیز در آن‌ها اعمال شود.

وی ادامه داد: تجربیات گران‌قیمتی در این زمینه در دبیرخانه جشنواره موجود است ولی آینده را باید آن‌طور که ضرورت دارد و لازم است بنا کرد. قرار نیست سازوکارهای قبلی و گذشته در محتوا و شکل داوری را در این دوره تکرار کنیم. هدف ما حفظ اصول و مبانی و در کنار آن به‌روز کردن سازوکارهاست تا در نهایت رویکردی آینده‌نگر در جایزه شکل بگیرد. قبول کنید که این شرایط تازه نیاز به تدبر و تأمل زیادی دارد و می‌طلبد تا داوران و متصدیان وقت و انرژی بیشتری را برای کار اختصاص دهند.

فروغی افزود: ما می‌توانیم همانند سال‌های گذشته داوری خود را انجام دهیم اما نیازها و ضرورت‌های این حرکت فرهنگی ادبی، چیز دیگری را می‌طلبد. مخاطبان امروز ما دیگر همان مخاطبان قدیمی و ثابت نیستند، تنوع و گستره کار آن‌ها، زبان و گفتمانشان و نوع نگاهشان تغییر پیدا کرده است. توجه نکردن به این مسئله و تنها تقلید از گذشتگان برای ما سودی نخواهد داشت .

دبیر هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تصریح کرد: در بحث داوری‌ها باید دوستان را طوری در کنار یکدیگر قرار دهیم که از اعمال یک نگاه خاص جلوگیری شود به‌ویژه اینکه کارهای امروز ازنظر زبان دارای تنوع ویژه‌ای هستند و سوژه‌های بکری دارند.

فروغی افزود: ما به هیچ وجه از اصول و مبانی ارزشی و آرمان‌های دفاع مقدس را نادیده نمی‌گیریم و در این دوره اصرار داریم تا شاخص‌های ویژه‌ای به عنوان مسائل ارزشی و آرمانی دفاع مقدس در برگه‌های داوری گنجانده شود به شکلی که این معیار شاخص‌ترین مؤلفه داوری باشد. آثار برگزیده ما باید شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس را داشته باشد نه اینکه تنها به واقعه‌ای به اسم جنگ پرداخته باشد. این آثار اگرچه در جای خود اعتبار ویژه‌ای دارند ولی با توجه به هویت این رویداد فرهنگی باید در کنار این مسئله راوی حقیقی فرهنگ دفاع مقدس باشند.

وی افزود: در این دوره تمامی استان‌های کشور در انتخاب آثار حضور خواهند داشت و این اتفاق برای نخستین نوبت صورت می‌پذیرد. ما بهترین آثار استان‌ها و نیز بهترین آثار ملی را در 10 موضوع شناسایی و معرفی می‌کنیم. انتخاب بهترین اثر، بهترین نوقلم، بهترین کتابخانه تخصصی، بهترین کتابدار، بهترین خبرنگار، بهترین مرکز نشر و... در همین راستا تدارک دیده شده است. در رویکرد جاری ما هر استان قادر خواهد شد تا ظرفیت‌های خود را در موضوع فرهنگ دفاع مقدس شناخته و در یک بازنگری علمی و دقیق، برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. این فعالیت منجر می‌شود که هر استان بتواند برترین آثار خود را برترین آثار ملی مقایسه کند و بر اساس تفاوت‌ها و فاصله‌هایش مبنایی برای برنامه‌ریزی آینده خود کسب کند. بر اساس برنامه‌ریزی ما در 10 موضوع داوری حداقل بیش از 100 مفر در هر استان امکان اظهارنظر کنند که منجر به گردآوری حداقل 3000 نظر کارشناسی از سراسر کشور خواهد شد

به گفته فروغی امسال برای اولین بار آثار نوقلمان یعنی نویسندگانی که نخستین اثر خود در زمینه دفاع مقدس را تألیف کرده‌اند را بررسی وبرترین‌ها را معرفی خواهیم کرد. این برنامه ترغیب کنند عموم نویسندگان برای فعالیت بیشتر در این زمینه است .

وی در پایان درباره تازه‌ترین بخش افزوده شده به جایزه در سال جاری نیز گفت: قرار است تا در فراخوانی از مخاطبان عام کتاب دفاع مقدس خواسته شود بهترین کتابی که در این زمینه در سال‌های 93 و 94 و نیز از ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون خوانده‌اند را معرفی کنند. با تجمیع آرا مخاطبانمان در نهایت آثاری انتخاب و در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.

ارسال نظر: