گلایه‌های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از افزایش واردات خودرو!

کدخبر: 2100377

در اکثر زمینه ها و حوزه خودرو ارزیابی دقیقی از نیازها واز بازار صورت نمی گیرد .در واقع بازاریابی ما بسیار ضعیف است. سازمانها ونهادها مردم را به تجمل گرایی تشویق می کنند در حالی که مقام معظم رهبری همواره بر عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند

به گزارش « نسیم آنلاین »، «قدس آنلاین» نوشت: سال ۹۶ در حالی به‌عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است که به‌نظر می‌رسد برداشت‌های متفاوتی از این شعار، محدود شدن واردات خودرو به کشور را به بهانه حمایت از تولید، به‌دنبال داشته است. مبحث واردات همواره طی سال‌های گذشته به‌عنوان یک چالش اقتصادی و عامل تهدیدکننده در برابر تولید داخل مطرح شده، این در شرایطی است که واردات خودرو نیز در دو سه سال اخیر در تیررس انتقادها قرار گرفته و منتقدان از تقابل آن با تولید داخل صحبت به میان آورده‌اند. در این بین، خودروسازان نیز هیچ‌گاه روی خوش به واردات نشان نداده و تاکید کرده و می‌کنند که باید از آنها و محصولات شان در برابر سیل واردات حفاظت کرد. در واقع خودروسازان داخلی به‌عنوان بازیگران اصلی بازار خودروی کشور، همواره از ناحیه واردات احساس خطر کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند. در این شرایط، ابزار اصلی برای کنترل واردات و دور نگه داشتن صنعت خودرو از آسیب‌های کمرشکن، وضع تعرفه بوده و دولت همچنان با این اسلحه قوی از هجوم خودروهای خارجی در مقابل صنعت داخلی محافظت می‌کند.

هرچند نظرات مختلفی در رابطه با موضوع واردات-تولید داخل از سوی کارشناسان و مسولان مطرح می‌شود، در کل می‌توان مواضع آنها را به بخش متفاوت تقسیم کرد. یک دسته بر این باورند که حمایت از خودروسازی به‌ واسطه لحاظ کردن تعرفه واردات، لازم و ضروری است؛ زیرا اگر ورود خودروهای خارجی به کشور مدیریت و به‌ عبارت بهتر، کنترل نشود، دومین صنعت بزرگ داخلی در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

از نظر این دسته، خودروسازی ایران با وجود حدود نیم قرن سابقه، هنوز قدرت رقابت با محصولات خارجی را ندارد و بنابراین برای حفظ تولید داخل و اشتغال ناشی از این صنعت بزرگ، باید به‌واسطه تعرفه از آن حمایت و حراست کرد

در مقابل اما دسته دوم بر این باورند که نمی‌توان به بهانه حمایت از خودروسازان، آن هم با توجه به سطح کیفی و قیمت نامناسب محصولات تولیدی آنها، واردات را محدود و ممنوع کرد، زیرا به هر حال بخشی از مشتریان (با توجه به بنیه مالی و قدرت خرید بالا) حق دارند از خودروهای به روز و با کیفیت خارجی استفاده کنند.

آنها بر این باورند که مشتریان ایرانی نباید تاوان ضعف‌های ساختاری و مدیریتی موجود در صنعت خودروسازی کشور را پس داده و به بهانه حمایت از تولید داخلی و اشتغال، محصولاتی کم کیفیت و گران قیمت را به دست مشتریان داده و واردات خودروهای باکیفیت را محدود و ممنوع کنند. تمامی این اختلاف‌نظرها در شرایطی است که طی چند سال گذشته به‌خصوص در دوران تحریم، موضوع «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و ایشان از آن به‌عنوان راهکاری برای کاهش وابستگی به واردات و تکیه بر تولید ملی یاد کرده‌اند. از همین رو سال گذشته و امسال از سوی مقام رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی» پیوند خورده تا ضمن مدیریت واردات انواع کالاها به کشور، توجه ویژه‌ای به تولید و اشتغال از سوی بخش‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص صنایع داخلی صورت گیرد. هر چند سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده و بارها بر عدم واردات کالا های غیر ضروری تاکید شده است اما خبرها حاکی از افزایش واردات خودروهای لوکس و گران قیمت به کشور است. پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» در گفتگو با مهدی داد فر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو به بررسی دلایل و تبعات افزایش واردات خودرو به خصوص خودروهای لوکس پرداخته است.

دادفر با تایید افزایش واردات خودروهای خارجی در سال های اخیر به قدس آنلاین گفت: افزایش واردات خودروهای خارجی در بازار خودروی کشور به سهولت مشهود است. این روزها به راحتی می توان با نگاهی به خودروهایی که در خیابان ها پرسه می زنند یا نگاهی به آمار وارد کنندگان خودرو متوجه شد که بازار ایران پر از خودروهای خارجی است اما سوال اصلی این است که آیا این خودروها به فروش می رسند؟ متاسفانه سیستم گروگان گیری مشتری باب شده و سازمانها در کار یکدیگر دخالت می کنند. از یک سو یک برند موتور سازی داخلی، هیوندا می فروشد و برند دیگر برای فروش هیوندای مجوز گرفته است. در واقع مشخص نیست بازار در دست چه کسانی است و آیا مجوزها تایید شده است یا نه؟ مثلا آیا مجوز برخی از این شرکت ها تایید شده است یا آیا در داخل کشور نمایندگی مستقیم دارند؟ متاسفانه بازار خودروی وارداتی ما از آشفتگی وحشتناکی رنج می برد.

وی در خصوص آشفتگی حاکم بر بازار واردات خودرو تصریح کرد: بی شک مبداء آشفتگی بازار واردات وزارت صنایع است. با اینکه شرکت جیلی سرمایه گذاری کلانی در امر واردات خودروهای خارجی کرده است اما هنوز موفق به فروش خودروهای ۲۰۱۴ نشده و همچنان در حال فروش این مدل ها هستند. متاسفانه سرمایه های کشور که باید در بخش های مفید و ضروری کشور سرمایه گذاری می شد به سمت بازارهای آشفته ای هدایت شده اند که فروش و سودآوری چندانی ندارند. با اینکه تنها معضل کنونی کشور مشکل خودرو و واردات آن نیست اما متاسفانه سازمان ها بدون بررسی و عدم اطلاع از قوانین بازاریابی اقدام به واردات تعداد زیادی خودرو کرده اند که توان فروش آن را ندارند. متاسفانه سرمایه مملکت در واردارت خودروهای خارجی بلوکه شده است.

دادفر با انتقاد از عدم بازاریابی برخی از شرکت ها اظهار داشت: متاسفانه در اکثر زمینه ها و حوزه خودرو ارزیابی دقیقی از نیازها و بازار صورت نمی گیرد. در واقع بازاریابی ما بسیار ضعیف است. سازمانها و نهادها مردم را به تجمل گرایی تشویق می کنند در حالی که مقام معظم رهبری همواره بر عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. این دو گانگی اتفاقات وحشتناکی را در عرصه اقتصاد کشور رقم می زند. متاسفانه نهادهای مسئول به جای ارزیابی وضعیت اقتصادی و نیازهای اقتصادی کشور روز به روز مردم را به سمت اشرافی گری هدایت می کنند و با واردات خودروهای خارجی ضربه دیگری به اقتصاد کشور وارد می کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو به قدس آنلاین گفت: حال این سوال مطرح می شود که چرا برخی از شرکت ها و برندهای بی ارتباط با صنعت خودرو باید وارد بازار خودرو شوند؟ چرا این شرکت ها باید خودروهایی را وارد کشور کنند که در ایران به فروش نمی رسد. ماجراجویی هایی که برخی از این ادارات و سازمانها در واردات خودرو می کنند دقیقا همانند ورود بیل گیتس به صنایع موبایل است که تجربه وحشتناک و شکست سختی برایش به دنبال داشت.

داد فر افزود: اگر مشاوران اقتصادی این شرکت ها به خود زحمت داده و کتاب ۲۲ استراتژی تغییر ناپذیر بازاریابی را مطالعه می کردند در می یافتند که هرگز هوندا در بازار ایران فروش نخواهد داشت. قانون ساده تصورات می گوید که تصور مشتری از کالا ومحصول تا چه حد می تواند درفروش آن تاثیر گذار باشد. تصور یک ایرانی از اسم هوندا برای محصولی که نام موتور ۵۰۰ هزار تومانی را یدک می کشد و ۱۱۰ برند در ایران آن را مونتاژ می کنند هرگز نمی تواند موفقیت فروش این خودرو را تضمین کند. خودرو هوندا به این دلیل در بازار آمریکا لیدر است که نصف آمریکاییها نمی دانند هوندا موتورسیکلت و محصولات ارزان قیمت هم تولید می کند.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی اظهار داشت: سوء مدیریت در بازاریابی منجر به خارج شدن ارز و سرمایه های مورد نیاز از کشور می شود. دو عامل اقتصاد کشور را تحت تاثیرات منفی قرار داده است که عبارتند از "نت ورک مارکتینگ" که بازار را از منابع انسانی خالی کرده و عامل دوم واردات خودروهای لوکس است. باور کردنی نیست ودر هیچ جای دنیا چنین رویه ای مشاهده نمی شود که مردم در حالیکه گرفتاریهای اقتصادی زیادی دارند! ماشینی را چند برابر قیمت معمول خود خریداری کنند، آیا حمایت از واردات خودرو در شرایط اقتصادی امروز کشور امر خردمندانه وپسندیده ای است؟

داد فر در ادامه با انتقاد از عملکرد خودروسازان داخلی تصریح کرد: کره ای ها در دهه ۴۰ از امکانات خودروسازی ایران متعجب شدند در حالی که اگر از سال ۲۰۰۰ به بعد سمند و سوناتا را بررسی کنیم متوجه می شویم سمند تا چه حد در بازار رقابت از سوناتا عقب افتاده است در حالی که ما همچنان در حال تولید سمند نسل اول هستیم وبا پهن کردن چراغ های این خودرو توانسته ایم فقط اسم آن را فقط تغییر دهیم! ۱۵ سال است که به این نتیجه رسیده ایم که ما تولید کننده خوبی نیستیم و فقط مونتاژ کار خودرو هستیم اما همچنان اصرار به تولید خودروی بی کیفیت در داخل کشورداریم. تغییر آپشن یعنی، بهینه شدن و ایجاد تغییر درخودورهایی که به مردم فروخته می شود. اما متاسفانه مردم ما با پول یک مرسدس یک هیوندا آن هم به چند برابر قیمت تهیه می کنند که به معنای گروگان گیری مشتری در صنعت خودروسازی کشور است. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: متاسفانه برخی از مونتاژکنندگان داخلی قطعات جانبی و یدکی را چهار برابر گران تر از قیمت واقعی کمپانی مادر به مشتری ارائه می دهند که می توان گفت در اصل آنها خدمات را با گروگان گیری مشتری عرضه می کنند. چرا که انحصار کمپانی دست این وارد کننده است! متاسفانه تا زمانی که برای واردات کشور بستر سازی درستی نشده است نمی توان انتظار داشت که وارداتی هدفمند و مناسب با نیازهای کشور داشته باشیم. تا زمانی که کشور با مشکل سوء مدیریت مواجه است نمی توان انتظار داشت ارزش افزوده ای وارد کشور شود. پلیمر را با کیلویی ۵ هزار تومان به ترکیه صادر می کنیم و ترکیه از آن یک کیلو ۵ هزارتومانی که به ما ارز داده ۱۲۵ مسواک ۵ هزار تومانی به ما می فروشد دراصل ما ۱۲۴ تا ۵ هزار تومان به آنها هدیه داده ایم!!

وی با اشاره به این موضوع که متاسفانه مسئولین اهتمامی به نیازهای بازار و اولویت های اقتصادی کشور ندارند خاطرنشان کرد: چرا نباید همانند ترکیه بخشی از حلقه تولید خودروهای با کیفیت دنیا باشیم و با استفاده از نیروی انسانی و مونتاژ نتوانیم خودروهای با کیفیتی را به بازارهای همسایه صادر کنیم؟ ما همچنان داعیه تولید خودرو را داریم در حالی که خط مونتاژ لوگان وخودروهای رنو و فیات منحصرا در اختیار ترکهاست. لوگان که در ایران به نام رنو فروخته می شود بخش عمده ی آن در ترکیه تولید می شود. ترک ها قبول کرده اند که مونتا کننده خودرو هستند اما ما همچنان داعیه تولید کنندگی خودرو را داریم. از سال ۹۲ قرار است پراید از رده تولید خارج شود اما تولید پراید هر سال تمدید می شود. چرا وقتی مشتری ایرانی خودرویی با قیمت گزاف خریداری می کند نباید از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد؟ دادفر در خاتمه گفت: متاسفانه بازار خودرو ایران درگیر آشفتگی های مدیریتی است. تضعیف تشکیلات بزرگ خودرویی و عدم تمرکز بر روی خطوط تولیدی که می توانند برند قابل توجه و با کیفیتی باشند منجر به آشفته بازاری شده است که بازار واردات و تولید خودروی کشور را در نابسامانی عجیبی فرو برده است.

ارسال نظر: