«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد

ابعاد مختلف عملیات موشکی سپاه در دیرالزور سوریه

کدخبر: 2100424

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رصد کلیه تحرکات داعش در سوریه و مناطق اشغالی باقیمانده در عراق توانست برآیند نسبتا خوبی از ظرفیت این گروه تروریستی در دیرالزور به دست آورد و با انجام عملیاتی که شاید برترین کارشناسان نظامی هم توان پیش‌بینی آن را نداشتند شش فروند موشک سری ذوالفقار را روانه دیرالزور کند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: بعد از وقوع حادثه تروریستی تهران و عملیات داعش در حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی که منجر به شهادت 18تن از هموطنان عزیزمان با زبان روزه شد، جامعه شاهد واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات سیاسی و نظامی در خصوص این اقدام تروریستی بود.

در شرایطی که رسانه‌های مختلف غربی و عربی به دنبال بزرگ‌نمایی اقدام تروریستی داعش در تهران بودند واکنش رهبر انقلاب در خصوص این حادثه که آن را طرقه بازی بیش نخواند همچون آب سردی بر پیکرده پروپاگاندای حامیان تروریسم تکفیری بود. واکنشی که به گفته انقلابیون سابقه‌دار یادآور سخنان امام خمینی(ره) در خصوص آغاز جنگ و حمله صدام به ایران بود.

پس از این حادثه خبر درگیری‌های متعدد و انهدام شبکه‌های تروریستی در داخل ایران در چند روز اخیر توجه رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی را به خود جلب کرده بود که ناگهان انتشار خبری در آخرین ساعات روز گذشته مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه‌های داعش در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد و تیتر یک اکثر رسانه‌‌های جهان را به خود اختصاص داد.

عملیات تروریستی داعش در تهران در شرایطی در هفدهمین روز از خرداد ماه سال 96 رخ داد که تنها یک ماه نیم از انتشار فیلم فارسی این گروه تروریستی که در آن نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را به نابودی و مرگ تهدید کرده بود می‌گذشت و عناصر این گروه تکفیری توانسته بودند بعد از شش سال تلاش مستمر برای اجرای عملیاتی هر چند کوچک در نهایت در 17 خرداد ماه که همزمان با سالروز ورود مسعود رجوی سرکرده سازمان منافقین به بغداد برای همکاری با صدام بود دو نقطه از تهران را ساعاتی ناامن سازند. موضوعی که از نگاه اغلب کارشناسان دور ماند و خود می‌تواند گواهی دیگر برای اثبات حضور دستان آغشته به خون منافقین در انجام جنایتی دیگر علیه ملت ایران باشد.

بعد از انجام عملیات تروریستی داعش دو موضوع مختلف مورد توجه بسیاری از افراد جامعه و کارشناسان گوناگون قرار گرفت، مسائلی که همچون پل ارتباطی میان حادثه تروریستی تهران و عملیات انتقام سپاه بودند. ابتدا سخنان رهبری معظم در خصوص "پایان دوران بزن در رو" به عنوان اولین مسئله بعد از حادثه تروریستی تهران مورد توجه عموم جامعه ایرانی و برخی کارشناسان قرار گرفته و موضوع بعدی ادعای سپاه پاسداران در خصوص انتقام خون‌های بیگناهان شهید وقایع تروریستی تهران بود.

در حالی که دو شب پیش حسینیه امام خمینی (ره) میزبان خانواده‌هایی از جنس شهدای امنیت بود رهبر انقلاب به ایراد سخنانی پرداخته و با اشاره به حوادث تروریستی نوید زدن سیلی محکمی بر گوش چاقو کشان ناشی را می‌دهد.

تنها چند ساعت بعد از ایراد سخنان مقام معظم رهبری در خصوص برخورد قاطع انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در مقابل تروریسم و در برابر هرگونه رخداد تروریستی در کشور، خبر شلیک شش فروند موشک ذوالفقار از مناطقی در کردستان و کرمانشاه به مرکز تجمع تروریست‌های داعشی در استان دیرالزور سوریه کشور و جهان را شگفت‌زده کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که وعده داده بود انتقام خون شهدای ترور را از عاملان اصلی آن گرفت و توانست با مورد هدف قرار دادن مراکز تجمع و مقرهای اصلی داعش در استان دیرالزور تعداد قابل توجهی از سران این تشکیلات تکفیری را به درک واصل کند. سوال مهمی که در خصوص این اقدام سپاه در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شد علت انتخاب دیرالزور به عنوان هدف و چرایی اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی در بستر موشکی بود که در اینجا به شکل جامع به آن میپردازیم.

چرا دیرالزور؟

یکی از مهمترین دلایل انتخاب دیرالزور به عنوان هدف عملیات موشکی سپاه پاسداران اشراف بالای اطلاعاتی این نیروی انقلاب در خصوص وضعیت میدانی و آمایش سرزمینی سازمان رزم داعش در سوریه است و این در حالی است که علاوه بر سپاه پاسداران سرویس اعلاعاتی روسیه و سوریه و برخی از کشورهای غربی نیز در این سرزمین فعال هستند. اتاق عملیات مشترک ایران و روسیه در دمشق که وزارت دفاع سوریه به عنوان کشور هدف میزبانی آنها را برعهده‌ دارد بارها میزان توانایی خود را به رخ جامعه اطلاعاتی متحدان صهیونیست تکفیری‌ها، اروپا (ناتو) و ایالات متحده کشیده است. با نگاهی گذرا به وضعیت میدانی و تغییر و تحولاتی که در جبهه های نبرد سوریه مشاهده میشود می‌توان به راحتی به میزان قدرت و اشراف نیروهای ایران ، سوریه و روسیه پی‌برد.

در نتیجه موفقیت کامل نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی باعث شد تا ایران نه تنها در کنار بزرگترین تشکیلات اطلاعاتی دنیا قرار گیرد بلکه علاوه بر اطلاعات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و پنتاگون خود با جمع آوری و پالایش داده‌ها به محتوایی دقیق از وضعیت تروریسم تکفیری در منطقه برسد.

موضوع دوم شرایط میدانی سوریه و پیشروی‌های نیروهای کرد، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در این کشور است. در ادامه پیشروی ارتش و مقاومت سوریه و همچنین نیروهای کرد بخش زیادی از مناطق اطراف الرقه که به عنوان پایتخت داعش در سوریه از شهرت نسبتا بالایی برخوردار است آزاد و پاکسازی شده است.

از سوی دیگر آزادسازی موصل و آخرین روزهای اشغال این شهر توسط داعش سران این گروه تروریستی را بر آن کرد تا عناصر رده بالای خود را برای حفاظت بیشتر از رقه و موصل به دیرالزور منتقل کند و به همین دلیل بسترسازی کاملی برای این نقل و انتقال در سوریه تدارک دیده شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رصد کلیه تحرکات داعش در سوریه و مناطق اشغالی باقیمانده در عراق توانست برآیند نسبتا خوبی از ظرفیت موجود داعش در دیرالزور به دست آورد و با انجام عملیاتی که شاید برترین کارشناسان نظامی هم توان پیش‌بینی آن را نداشتند شش فروند موشک سری ذوالفقار را روانه دیرالزور کرد.

از سوی دیگر نزدیکی دیرالزور به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره باعث شده تا برخی از اهالی این استان گرایش بالایی به افراطی‌گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و این در شرایطی است که برخی مناطق دیرالزور از جمله شهر و فرودگاه هنوز در دستان رزمندگان ارتش سوریه و مقاومت قرار دارد و داعش هنوز نتوانسته بعد از گذشت چند سال از آغاز بحران سوریه آن را به اشغال خود در آورد. با شرایطی که برای سوریه و مناطق مختلف به وجود آمد داعش تلاش زیادی برای اشغال آن بخش از شهر و فرودگاه کرد اما باز هم با مقاومت رزمندگان رو به رو شده وموفق نشد.

ذوالفقار، تیغ انتقام فرزندان خمینی کبیر

شاید اگر در ایام دفاع مقدس صحبت از حمله موشکی آن هم به شکلی که سپاه پاسداران دو شب پیش داعش را در دیرالزور مورد هدف قرار داد می‌شد کمی دور از واقعیت بود. اما تلاش های آن مردی که وصیت کرد بر روی سنگ مزارش بنویسند "اینجا مقبره کسی است که میخواست اسرائیل را نابود سازد" جمهوری اسلامی ایران را در زمره برترین قدرت‌های موشکی جهان قرار داد و امروز وقتی امام عصای خود را در ساعت افطار بلند می‌کند فرزندان انقلابی خمینی کبیر هنوز نماز مغرب و عشاء قضا نشده دشمنان ملت ایران و اسلام حقیقی را در دو کشور آنطرف‌تر مورد هدف قرار می‌دهند.

ذوالفقار موشکی با برد 700 کیلومتر، تاکتیکی و نقطه‌زن و مایل پرتاب است که اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه سال قبل) در بندرعباس رونمایی شده بود. برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار است. موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقیق ترین موشک ایرانی است.

در همین راستا سایت خبری - نظامی معتبر "جینز دیفنس" ماه گذشته در گزارشی تحلیلی با اشاره به دستاورد صنایع نظامی ایران و نمایش موشک «ذوالفقار » مدعی شد، جمهوری اسلامی ایران نمونه‌های مختلف این موشک را که بردی بیش از 700 کیلومتر داشته توسعه و نمایش داده است. این وبگاه انگلیسی عنوان داشت: "موشک ذوالفقار" در ارتفاعی پایین هدف خود را مورد اصابت قرار داده و هیچ راداری قادر به رهگیری و هدف قرار دادن آن نیست.

موشک‌های سپاه پاسداران در حالی داعش را در دیرالزور هدف قرار دادند که به گفته برخی کارشناسان نظامی علاوه بر شاخص‌های نظامی این اقدام جمهوری اسلامی حامل پیام‌های متعدد سیاسی هم بود که تشریح آن خود مجالی دیگر می‌طلبد اما نگاه به فاصله 650 کیلومتری کرمانشاه تا دیرالزور یادآور فاصله آبادان تا ریاض است و این باید برای کسانی که مدعی انتقال جنگ به داخل مرزهای ایران هستند پیامی روشن و واضح داشته باشد.

ارسال نظر: