نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل:

اظهارات اخیر تیلرسون طرحی مداخله‌جویانه و گستاخانه و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل است

کدخبر: 2100460

خوشرو در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اظهارات اخیر تیلرسون را طرحی مداخله‌جویانه و گستاخانه خواند که با اصول حقوق بین الملل مغایرت دارد و آن را نقض صریح قرارداد ۱۹۸۱ الجزایر و دیگر تعهدات معاهداتی آمریکا برشمرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پی اظهارات مداخله جویانه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابذجط خارجی مجلس نمایندگان این کشور نامه ای را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد.

متن نامه غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد به دبیرکل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

عالیجناب،

افتخار دارم توجه جنابعالی را به مطالب زیر جلب کنم:

1- آقای رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در میان سخنان خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در تاریخ 24 خرداد 1396 چنین گفته است :« سیاست ایالات متحده در قبال ایران ... تلاش در جهت حمایت از عناصری در داخل ایران است که باعث انتقال مسالمت آمیز قدرت در آن کشور شود. آن عناصر همانطور که به یقین می دانیم آنجا هستند.»

2- این سخنان مبین طرحی مداخله جویانه و گستاخانه است که با تمامی هنجارها و اصول حقوق بین الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد و رفتاری غیرقابل قبول در روابط بین الملل به شمار می رود .

3- این اظهارات همچنین نقض صریح قرارداد الجزایر 1981 و دیگر تعهدات معاهداتی ایالات متحده آمریکاست . براساس قرارداد الجزایر، «ایالات متحده متعهد است که سیاست این کشور عدم مداخله مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران باشد و در آینده نیز چنین بماند »

4- جالب آنکه اظهارات آقای تیلرسون با انتشار اسنادی که اخیرا از طبقه بندی خارج شده، همزمان شده است. اسنادی که توطئه‌های نهادهای آمریکایی برای سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست وزیر برگزیده مردم ایران ، در 28 مرداد 1332را بیش از پیش روشن می کند.کودتای مورد حمایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مسیر ایران به سوی استقلال، دموکراسی و توسعه را بصورت ناگهانی مسدود و دوران استبدادی طولانی 25 ساله را بر ایران تحمیل کرد که زخم های عمیق آن هنوز بر جامعه ایرانی و وجدان جمعی ایرانیان باقی است .

5- همچنین این سخنان درست چند هفته پس از انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای شهر در ایران گفته شد. انتخاباتی که بیش از 71 درصد مردم ایران در آن شرکت کردند. مردم ایران بارها اثبات کرده اند که تنها خود برای سرنوشت‌ خود تصمیم می گیرند و از این رو تلاش های آمریکا برای مداخله جویی در امور داخلی ایران محکوم به شکست است. از زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 ایرانیان آموخته اند چگونه نیرومند و مستقل باقی بمانند .

6- دولت ایران از همه دولت ها انتظار دارد که چنین سیاست های پوچ و ناشایستی را محکوم کرده ؛ از دولت آمریکا بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبندی نشان دهد .

موجب امتنان خواهد بود چنانچه نامه حاضر به عنوان سند شورای امنیت توزیع شود.

ارسال نظر: