چرایی حمایت خانم نماینده از فیلم ضد دینی و موهن

کدخبر: 2100470

فاطمه ذوالقدر، عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به عدم اکران برخی فیلم‌ها در حوزه هنری انتقاد کرد و باید دید چرایی این انتقاد در چیست.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ فاطمه ذوالقدر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در تازه ترین اظهارنظرش که ظاهرا به بهانه عدم اکران فیلم مستهجن«مادر قلب اتمی» در سینماهای حوزه هنری مطرح کرده است از گزینشگری حوزه هنری در نمایش برخی از فیلم‌ها در سینماهای تحت مدیریتش انتقاد کرد و گفت: {کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی رویکرد اتخاذ شده از حوزه هنری در خصوص برخی از فیلم‌های سینمایی را در دستور کار خود قرار داده است چراکه رعایت عدالت و تبعیت از قانون بر مدیرانی که در راس کار قرار دارند لازم است . حوزه هنری رویه خوبی در قبال فیلم‌هایی که همگی از فیلتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته‌اند، در پیش نگرفته است زیرا این کار علاوه بر آنکه اقدامی خلاف قانون است، باعث می‌شود آسیب‌های متعددی به سینما و سینماگران رسانده شود . وی با بیان اینکه نباید در کشور قانونمداری همچون ایران عده‌ای از نص صریح قانون اطاعت نکرده و آنطور که خود می‌خواهند رفتار کنند، افزود: تصمیم‌گیری در خصوص اکران فیلم‌ها در شورای مجوز اکران صورت می‌گیرد و فیلمی که دارای مجوز ساخت و اکران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نباید در مرحله اکران درگیر تصمیمات متعدد شود . }

جای خرسندی دارد که این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برای حفظ منافع سینماگران پا به میدان می گذارد ولی چرا در شرایطی که رهبری معظم انقلاب از وضعیت وخیم فرهنگی و حوزه پرمسئله و پرچالش سینما اظهار نگرانی می کند این نماینده محترم به بهانه حمایت از یک فیلم موهن که پس از سه سال تازه بعد از حال و هوای انتخابات یکهویی رفع توقیف می شود ورود می کند؟

امیدواریم که سرکار خانم ذوالقدر این فیلم را ندیده باشند وگرنه بعد از تماشای یک چنین فیلم سخیف و آکنده از الفاظ رکیک و رفتارهای جنسی و جلف به انتقاد از سینماهای حوزه هنری به دلیل عدم نمایش این فیلم بپردازد واقعا، جای نگرانی مضاعف دارد.

حوزه‌ هنری همان نهادی است که در دولت پیشین و در اوج اختلاف‌ها در خانواده سینما در حمایت از سینماگرانی که در اثر تعطیلی خانه سینما متواری بودند فارغ از تنگ‌نظری‌های سیاسی چتر حمایتی پهن کرد تا انسجام، وفاق و همدلی در این جامعه سینمایی کمرنگ نشود و در همان دوره هم به حسب ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی در واکنش به عملکرد بعضاً غلط تیم سینمایی گذشته و اعتراض به گسترش موج فیلم‌های «فسادمحور» و «عشق‌های مثلثی» علم جلوگیری از اکران این‌گونه فیلم‌ها را برافراشت و این پرچم همواره برافراشته است تا آثار مغایر و متضارب با آرمان‌های انقلاب، ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و اجتماعی و مخرب بنیان های خانواده و اخلاق میدان‌داری نکنند .

این نماینده محترم آیا اطلاع دارند که سینماهای حوزه هنری با برند و محوریت «تحکیم بنیان های خانواده و اخلاق و سرگرمی های سالم» فعال است و هر فیلمی که در راستای تحکیم خانواده، تقویت مناسبات اخلاقی، گسترش و محکم‌سازی باورهای فرهنگی و اجتماعی و مبانی دینی مردم نباشد مشمول سبد حمایتی این نهاد قرار نمی گیرد.

از عضو محترم کمیسیون فرهنگی انتظار می رفت تا در شرایط فعلی که رهبری نسبت به حوزه فرهنگ و به صورت مشخص و برجسته نسبت به حوزه سینما هشدار داده اند و از وضعیت انتقاد کردند از اقدام حوزه هنری در عدم نمایش فیلم های مبتذل، مستهجن و اهانت آمیز نسبت به مقدسات، اعتقادات و حرمت خانواده قدردانی می کردند .

کاش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعتراض می کرد که چرا فیلمی که توسط مراجع تقلید و علمای دینی مورد انتقاد قرار گرفته بود و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما عذرخواهی کرده این روزها در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است؟ کاش انتقاد می کرد نسبت به صدور مجوز فله ای فیلم های هنجارشکن و مسئله داری که مطابق همان نص قانونی که ایشان اهتمام دارند توقیف شده بودند.

کاش خانم ذوالقدر در این شرایط از اجرای ناگهانی سیاست درهای باز، دادن چراغ سبز به فیلم‌های توقیفی و میدان دادن برای جولان و تاخت و تاز این دست از آثار در شرایطی که رهبری معظم انقلاب بیش از هر زمانی منتقد وضعیت نابسامان فرهنگی کشورعلی الخصوص، «سینما» هستند اعتراض می کرد.

چرا باید یک نماینده مجلس از سیاست و رویکرد مراقبتی حوزه هنری نسبت به سینماها و خانواده های مخاطب این سینماها برآشفته شود که اجازه ندادند فیلمی در سینماهایش اکران شود که مهم ترین مشخصه هایش عبارت است از: «پورن محوری» با نشانه‌های رفتاری پرونوگرافیک و‌ همجنسگرایانه‌ دو شخصیت زن، دیالوگ‌های وقیح و مبتذل، بی حجابی بازیگران، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی حتی هنگام رانندگی، تمسخر و ریشخند باورهای ملی، دینی و قوانین، وطن گریزی و نفرت از وطن و رؤیای سفر به خارج از کشور و لو، سفر به دنیای انتزاعی از طریق خودکشی، آوازخوانی زنان فیلم، و ده‌ها مشخصه دیگر.

کاش اعضای محترم کمیسیون فرهنگی نسبت به رواج و گسترش قارچ گونه سینمای مبتذل و حاشیه ساز که جا را برای جولان محصولات دغدغه مند و ارزشی تنگ کرده اند اعتراض می کردند.

عملکرد حوزه هنری به عنوان قرارگاه هنر انقلاب اسلامی در عدم اکران این فیلم‌ها نه تنها اشتباه نیست بلکه قابل توجه است . مرکزی که تلاش کرده تا با عدم نمایش این دست از آثار اعتماد خانواده ها را نسبت به سینماهایش خدشه دار نسازد.

خانم ذوالقدر! سینماهای حوزه هنری فقط در سال گذشته میزبان بیش از هشت میلیون مخاطب بودند و این رقم در سال جدید بیست درصد رشد داشته است. چرا انتظار دارید این نهاد انقلابی و مردمی با نمایش یکی دو فیلم موهن و مبتذل اعتماد خانواده ها که بزرگ ترین سرمایه سینماهای حوزه هنری است را سلب نماید.

شک نکنید ایراد در جای دیگر است و وظیفه کمیسیون فرهنگی است تا با نظارت های کنترلی، مداقه و مراقبت اجازه ندهد در مرحله گذار دولت ها و مدیران، آثار مخرب و نامناسب از گلوگاه های نظارت و ارزشیابی ارشاد عبور کنند.

ارسال نظر: