ورود سازمان تعزیرات به موضوع گرانی قیمت برنج

قیمت برنج در تهران به ۱۷ هزار تومان رسید!/ قیمت برنج بیشتر از ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان گران فروشی است

کدخبر: 2100521

سازمان تعزیرات به موضوع قیمت عرضه برنج در بازار وارد شده و قرار است با رسیدگی به این موضوع قیمت این محصول را کنترل کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » قدس آنلاین نوشت: «قیمت برنج در بازار خرده فروشی منطقی نیست و هیچ ارتباطی به کمبود این محصول ندارد، چرا که حداکثر قیمت منطقی محصول در این بازه زمانی کیلویی ۱۲ هزار تومان است، نه ۱۷ هزار تومان.» این را کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی گفته است. به نظر می رسد افزایش بی ضابطه قیمت برنج ایرانی در بازار خرده فروشان و بنکداران نه به سبب کمبود برنج در بازار بلکه به سبب جای خالی نظارت ها و دندان گردی دلالان رخ داده است.

افزایش قیمت محصولات مصرفی خانوار سال های سال است که داستانی تکراری شده است یک روز خبر گرانی لوبیا و عدس و روزی خبر گران شدن بی ضابطه لپه و نخود به گوش می رسد. یک روز محصولات کنسروی گران می شود و روزی به یک باره خبر گرانی های چند قلم کالای مصرفی از روغن و چای و دیگر اقلام به گوش می رسد. امروز هم قرعه به نام برنج ایرانی افتاده تا قیمتش در دست دلالان و فروشنگان به یک باره قد بکشد و همه را در شوکی بزرگ فرو برد.

شالیکاران زحمت کش مازندرانی، گلستانی و گیلانی زحمت تولید این محصول پر طرفدار را می کشند تا این محصول را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به دست مصرف کننده ایرانی برسانند. شالیکاران سخت ترین شرایط و مشکلات کشت این محصول را تحمل می کنند اما وقتی دست دلالان و واسطه ها می رسد در نبود نظارت های لازم برای تنظیم قیمت ها دست به دستکاری قیمت ها باب میلشان می زنند و با قیمت های کذایی بازار و مردم را در شوک فرو می برند.

دستگاه های نظارتی پاسخگوی بالا بودن قیمت برنج باشند

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج ایران در این زمینه به قدس آنلاین می گوید: قیمت برنج مازندران از ۶ هزار تومان تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان است و اگر تفاوت قیمت وجود دارد تقصیر کشاورز نیست.

اکبریان ضمن تاکید مجدد بر قیمت برنج در مازندران که از ۶ هزار تومان تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان است، اظهار داشت: برنج در مازندران با این قیمت عرضه می شود و من هیچ قیمت دیگری را تأیید نمی کنم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برنج با حدود قیمت ۱۷ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود، تصریح کرد: از این قیمت اطلاعی ندارم و اگر برنج با این قیمت به مشتریان عرضه می شود، دستگاه های نظارتی باید پاسخگو باشند و کشاورز در این زمینه تقصیری ندارد.

اکبریان به سرانه مصرف ۳۶ کیلوگرم برنج در کشور اشاره کرد ه و می گوید: سالانه بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود که با توجه به مصرف ۳ میلیون تن برنج در کشور نیاز به واردات برنج تا ۸۰۰ هزار تن وجود دارد. نایب رئیس انجمن برنج ایران ادامه داد: برنج به مقدار کافی در بازارهای مازندران وجود دارد و فعلا در بازار کشور نیازی برای خرید این برنج ها نیست.

اکبریان در خاتمه خاطرنشان کرد: برنج موجود در بازار مازندران برای تأمین برنج کشور تا پایان سال کافی است.

قیمت برنج بیشتر از ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان گران فروشی است

با این حال شایق علیزاده، دبیر انجمن برنج ایران ضمن تایید گران فروشی برنج به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سازمان تعزیرات به موضوع قیمت عرضه برنج در بازار وارد شده و قرار است با رسیدگی به این موضوع قیمت این محصول را کنترل کند. وی با بیان اینکه ذخیره برنج در کشور به میزان کافی وجود دارد، اظهار داشت: قیمت برنج در مراکز تولید یعنی مازندران و گیلان برای هر کیلو ۱۲هزار تومان است که با توجه به هزینه های حمل و نگهداری در بازار تهران باید با قیمتی حدود ۱۴ هزار تومان عرضه شود.

وی با بیان اینکه عرضه برنج با قیمتی بیشتر از ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان غیرعادی است، می افزاید: مسئولان سازمان تعزیرات روز گذشته با من تماس گرفته و گفتند که به موضوع قیمت برنج در بازار تهران ورود کرده اند.

علیزاده می گوید: سازمان تعزیرات بازرسی های خود را از بازار برنج تهران آغاز کرده و بناست نتیجه تحقیقات خود را به ما نیز اطلاع دهند. دبیر انجمن برنج ایران تاکید می کند: عرضه برنج در بازار تهران به مصرف کننده با قیمتی بیشتر از ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان گران فروشی است.

حال باید دید سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان چه خواهد کرد؟ آیا قیمت برنج به وضعیت متعادل خود خواهد رسید یا این آغازی خواهد شد بر ماجرای قد کشیدن ناگهانی قیمت برنج در بازار؟ در حالی که کشاورزان از این سود بی بهره بوده و تنها جیب دلالان را روز به روز فربه تر خواهد کرد!

ارسال نظر: