گزارش «نسیم آنلاین»: سکوت سازمان بورس در مقابل واگذاری‌های مشکوک سایپا به زیرمجموعه‌های خود!

زیان انباشته ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین تولیدکننده خودروهای سنگین ایران!

کدخبر: 2100567

سازمان بورس در قبال واگذاری‌های مشکوک اخیر سایپا دیزل سکوت اختیار کرده است؛ حالا زیان انباشته سایپا دیزل از ۱۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است؛ باید دید دولتمردان چه پاسخی در این زمینه ارائه خواهند کرد؟

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: انگار داستان مشکلات گروه‌های بزرگ خودروسازی کشور در دولت حسن روحانی تمامی ندارد. بعد از انتشار خبر زیان‌های گسترده ایران خودرو و سایپا حالا نوبت به وضعیت وخیم شرکت قدیمی سایپا دیزل رسیده است.

یکی از زیرمجموعه‌های مهم سایپا که این روزها به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد. براساس آخرین صورتهای مالی منتشر شده شرکت سایپا دیزل، زیان انباشته این شرکت در پایان سال 1395 بیش از 4 برابر سرمایه این شرکت شده است.

شرکت سایپا دیزل در سالهای 81 تا 83 با افزایش سرمایه های متعدد تقریبا پر از پول شد، اما جریان سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی پس از انتخابات سال 84 و تغییر مدیریت کشور تلاش کرد تا بخشهایی از دارایی های این شرکت را با انجام مزایده ای در ماههای آخر دولت اصلاحات، از این شرکت خارج کند. درنتیجه جدا شدن بخشی از توان و ظرفیت تولید این شرکت در مزایده مذکور توان تولیدی این شرکت روبه کاهش گذاشت. در دولت نهم مجموعه ای از مدیران و کارگران این شرکت تلاش کردند تا با ابطال مزایده مذکور دارایی‌های از دست رفته شرکت را برگردانند اما این تلاشها نتیجه ای نداد.

علیرغم کاهش توان تولیدی و خدماتی شرکت، با تلاش مجموعه مدیریتی جدید در این شرکت، سایپا دیزل در سال 1386 به عنوان صادر کننده نمونه گروه سایپا و کشور انتخاب شد. رقم صادرات این شرکت در سال 84 کمتر از 7 میلیون دلار بود که علیرغم جدا شدن بیش از 40% توان تولیدی این شرکت در مزایده مذکور، با تلاش کارکنان رقم صادرات در سال 86 به بیش از 34 میلیون دلار رسید.

در سال 1388 به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات تولید این شرکت روبه کاهش گذاشت، اما مجددا به روند افزایشی تولید بازگشت و بیشترین تولید این شرکت در سال 1390 رقم خورد.

سایپا دیزل که در سال 1390 رکورد فروش بیش از 10هزار میلیارد ریال را در صورتهای مالی خود شاهد بود، اکنون در سال 1395 بیش از 10 هزار میلیارد ریال زیان انباشته را در کارنامه خود دارد . بیش از 60 درصد از زیان انباشته سایپا دیزل در دولت روحانی و در دوران پسا توافق و پسابرجام یعنی در سالهای 93، 94 و 95 رقم خورده است. در سالهای 90 تا 92 زیان انباشته سایپا دیزل تقریبا 2 برابر سرمایه این شرکت بوده است اما اکنون در سال 1396 سایپا دیزل بیش از 4 برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد . شرکت سایپا برای فرار از این زیان انباشته که در صورتهای مالی تلفیقی این شرکت خودنمایی میکرد با واگذاری صوری سهام خود در این شرکت به 4 شرکت از زیرمجموعه های خود، این زیان را از گزارش صورتهای مالی سایپا دیزل حذف کرد ، در حالیکه این زیان همچنان وجود دارد و سازمان بورس هم در قبال این واگذاری سکوت اختیار کرد. حالا زیان انباشته سایپا دیزل از 1000 میلیارد تومان فراتر رفته است. باید دید دولتمردان چه پاسخی در این زمینه ارائه خواهند کرد؟

ارسال نظر: