در نامه‌ اعتراضی یکی از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد؛

آقای محمود صادقی با نگاه سیاسی چشم بر فاجعه خوابگاه حضرت معصومه (س) بستید

کدخبر: 2100630

در این نامه آمده است: آقای صادقی این را بدانید واکنش شما دردی دیگر بر دردهای این روزهای دوستانم بود چراکه با نگاه سیاسی شما به مشکلاتشان همان کورسوی امیدی که از حضور نماینده شان و پیگیری مطالبات برحقشان وجود داشت نیز رو به تیرگی رفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرنامه دانشجویان نوشت: شاید مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز هرگز فکر نمی‌کردند که ماجرای اختلال در سیستم سرمایشی خوابگاه حضرت معصومه(س) این دانشگاه و حواشی‌ای مانند خنک کردن خوابگاه با پنکه و یخ، اینقدر برای دانشگاه هزینه‌ساز شود و از این ماجرا بهره‌برداری سیاسی شود. حتی تا امروز که مشکلات دانشجویان این خوابگاه تا حدودی برطرف شده است، اما حواشی مربوط به آن همچنان ادامه دارد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

در ایامی که روزه‌داری و مطالعه برای آمادگی امتحانات پایان‌ترم دانشجویان در دانشگاه شهید چمران همزمان شده بود و شهر اهواز دمای 50 درجه را تجربه می‌کرد، سیستم سرمایشی خوابگاه دخترانه حضرت معصومه(س) این دانشگاه دچار اختلال شد و این مساله سرآغاز حواشی بسیاری شد. کار به جایی رسید که مسئولین دانشگاه شهید چمران اهواز اعتراف کردند که روزانه یک میلیون تومان صرف خرید یخ می‌کنند تا بتوانند رضایت دانشجویان را جلب نمایند! اما گوش دانشجویان به این حرف‌ها بدهکار نبود و حتی در اقدامی از ورود خودروی حامل یخ به خوابگاه ممانعت به عمل آوردند. در این بین شاید آنچه بیش از گرما دانشجویان خوابگاهی را آزار می‌داد، بی‌توجهی و عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه بود. از حواشی دیگر این ماجرا، درگیر شدن حراست دانشگاه با دانشجویان دختر بود. مساله‌ای که رئیس دانشگاه شهید چمران در مصاحبه با خبر 20:30 آن را تکذیب کرد و دانشجویان بابت این مصاحبه و صحبت‌هایی که به عقیده آنها خلاف واقع بود، به شدت از ریاست این دانشگاه انتقاد کردند.

نماینده پرحاشیه مجلس بالاخواه دانشجویان درآمد!

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس که مردم و رسانه‌ها وی را با حاشیه‌هایش می‌شناسند، به عنوان نماینده کمیسیون آموزش مجلس به اهواز سفر کرد و با دانشجویان معترض جلسه‌ای را برگزار کرد و پس از آن در یک واکنش توئیتری مقصرین ماجرای اخیر دانشگاه شهید چمران را معرفی نمود. پیام توئیتری محمود صادقی با واکنش‌های مختلفی همراه بود و بسیاری بر این عقیده بودند که هدف این نماینده مجلس از سفر به اهواز و پیگیری ماجرای خوابگاه حضرت معصومه(س)، پروژه عبور از محمد فرهادی(وزیر علوم) و مقدمه‌چینی برای حضور مجدد رضا فرجی دانا بر مسند وزارت علوم بوده است.

واکنش یکی از دانشجویان به سفر صادقی به اهواز

یکی از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران در نامه‌ای خطاب به محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از مواضع توئیتری وی نسبت به مسببین ماجرای خوابگاه حضرت معصومه(س) انتقاد کرد. متن نامه این دانشجوی دانشگاه شهید چمران به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمود صادقی

باسلام و دعای خیر من در کمتر از 48 ساعت گذشته با شما در دانشگاه شهیدچمران اهواز و خوابگاه حضرت معصومه(س) به همراه سایر دانشجویان ملاقات چند ساعته‌ای داشتم. همانطور که در هرکدام از دیدارها به نمایندگی از صدها دانشجوی خوابگاهی مشکلات را بیان کرده‌ام، اکنون نیز به نمایندگی از همان‌ها با شما سخن می گویم!

شما می‌دانید روزهای اخیر رنج‌های زیادی بر ما رفته است، اعتراض مسالمت‌آمیز خواهران دانشجویم مسئولین را در پیگیری مطالبات ایشان به خود آورد و نهایتا جنابعالی به نمایندگی از کمیسیون آموزش مجلس برای رسیدگی به مشکلات به دانشگاه اعزام شدید.

خبر حضور نماینده کمیسیون آموزش مجلس برای همه دانشجوها امیدوارکننده بود، برای دانشجوهایی که در گرمای 50 درجه اهواز با زبان روزه در شرایطی "نیمه جنگی" ساکن شده بودند؛ اما گویا "هدف" از سفر به اهواز مسائل سیاسی دیگری بوده که موضع‌گیری صرفا سیاسی‌تان با بهره‌برداری جهت‌دار، این امید را به ناامیدی تبدیل کرد!

دانشجویان و نمایندگان‌شان مستقیما علل بحران را برایتان شرح دادند اما گویا در آن ساعات شما مشغول جمع‌آوری مستندات برای اهداف دیگری بودید که در ادامه خواهم گفت!

ناچارا بار دیگر اهم دلایل بحران فعلی را به شما یادآوری می‌کنم:

1) ناکارآمدی و ناشایستگی روی هم انباشته شده در معاونت دانشجویی: انتصاب فردی در کسوت معاونت دانشجویی که حاضر به تشکیل شورای صنفی دانشجویی نمی‌شود و بعد از حضور او شورای صنفی نیز از دانشگاه رخت بر می‌بندد تا جایی که به گفته‌ی عضو سابق شورای صنفی دانشجویی؛ معاونت دانشجویی از سال 93 راسا از تشکیل این شورا با تدابیری به صورت ضمنی ممانعت به عمل آورده است. چه نگاه و چه رویکردی در معاونت دانشجویی دانشگاه چمران وجود دارد که باعث شد مشکلات ضروری دانشجویان حل نشود؟ وقتی هرساله با شدت یافتن دما مشکلات این چنینی برای دانشجویان خوابگاه حضرت معصومه(س) پیش می‌آمد(که در 3-4 سال اخیر اوج این مسئله بود) وقتی در پاییز سال تحصیلی کنونی نیز دانشجویان به سیستم سرمایشی اعتراض داشتند؛ وقتی نامه‌های دانشجویی برای رفع این مشکل به دست معاونت رسید؛ وقتی گزارشات واصله از سرپرست‌ها و مسئولین تاسیسات به وی رسید، چرا زودتر برای رفع این مسئله اقدام ننموده‌اند؟!

چه کسی جز معاونت دانشجویی باید پاسخگوی فاجعه رخ داده که باعث مشکلات گرمازدگی، نداشتن یک مکان مناسب برای استراحت و نبودن شرایط عادی برای دانشجویان شده باشد؟!

2) عدم‌تشکیل شورای صنفی در دانشگاه برای پیگیری مطالبات دانشجویی

3) دکتر سجادی معاونت صندوق رفاه در حضورتان اذعان کردند که: "گزارش معاونت دانشجویی از سطح کیفیت خوابگاه‌های دانشجویی به گونه‌ای غیرواقعی بیان می‌شد". این خود سرپوشی بر ناکارآمدی مسئولین در برطرف کردن مشکلات بود؛ گزارش غیرواقعی و غلطی که تراز کیفی خوابگاه‌ها را بالا برد و همین موضوع باعث شد صندوق رفاه تسهیلات متناسب با کیفیت خوابگاه‌ها را به معاونت دانشجویی اعطا نکند!

4) معطوف شدن توان مالی و اجرایی معاونت دانشجویی در زمینه‌هایی که جزء اولویت‌ها و ضرورت‌های دانشجویان نبوده‌اند. به طور مثال برای کف پوش شدن سوله‌ی ورزشی خوابگاه حضرت معصومه(س) چیزی حدود 130 میلیون تومان هزینه شد که اکنون دانشجویان بدلیل سیستم تهویه‌ی اتاق‌هایشان در آنجا اسکان داده شده‌اند و در حال استراحتند و شما آنجا را دیدید!

5) بافت فرسوده و قدیمی خوابگاه حضرت معصومه(س)

اما یک مشکل اساسی دیگر، که بعد از حضور شما و موضع‌گیری سیاسی‌تان نسبت به ماجرا، با تمام وجود لمس کردیم نیز وجود دارد:

نگاه سیاسی مسئولینی از جنس حضرتعالی در بررسی معضلات که مشکلات را به قوت خود باقی می‌گذارد! ما واقعیت‌ها را به شما عرضه داشتیم. شما با حضور خود در خوابگاه حضرت معصومه(س) برخی از این واقعیت‌ها را به چشم دیدید.

نمی‌دانیم چه باعث شده چشم بر واقعیت‌ها ببندید! شاید چون در جلسه با نمایندگان چند کولر دمای سالن را به 17 درجه رساند، اگرچه پیشنهاد خاموش کردن‌شان را برای درک شرایط خواهران خوابگاهی‌مان دادیم، یا چون در بازدید از خوابگاه‌ها حتی فاصله‌ی بین بلوک‌ها را با ماشین شاسی بلند اروندی طی کردید!

لمس نکردن مشکلات هم مزید به علت است که از این موضعتان در سیاسی دیدن مشکلات فاصله نگیرید. بالاخره موقع خروجتان از خوابگاه در حالی که هنوز از کتابخانه و نمازخانه خوابگاه که مکان اصلی اسکان دانشجویان رنجور از بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی‌هاست بازدید نکردید؛ آنجا آمدم و به شما گفتم مقداری در دمای بالای 50 درجه قدم بزنید و نمازخانه را ببینید. شما آمدید و وضع رقت‌انگیز و تاسف بار اسکان دانشجویان در آن شرایط را دیدید و برای توئیتتان از آن عکس گرفتید، با این وجود در جلسه و در زمان بازدید از خوابگاه صحبت‌های کوتاهتان یک محور اساسی داشت: "گرفتن اعتبار برای شما کار سختی است".

خواهران دانشجوی من مترصد بازخورد حضور شما در خوابگاه بودند تا اینکه بعد از فاجعه خواندن وقایع خوابگاه، عللی را برای حوادث خوابگاه برشمرید که ما و همه را از خودتان ناامید کردید. این را بدانید واکنش شما دردی دیگر بر دردهای این روزهای دوستانم بود، چراکه با نگاه سیاسی شما به مشکلاتشان همان کورسوی امیدی که از حضور نماینده‌شان و پیگیری مطالبات برحقشان وجود داشت نیز رو به تیرگی رفت. آنها با دردمندی گفتند: "می‌دانستیم مسئولین کاری برای ما نمی‌کنند". دقت کنید! آنها شما را همتراز با مسئولین دانستند. شما را دولتی دانستند. شما حق نداشتد از وضع فلاکت‌بار و فاجعه بار خواهران من در خوابگاه حضرت معصومه(س) بهره‌برداری سیاسی کنید. شما وقایع را دیدید و از زبان نمایندگان دانشجویان شنیدید در هیچ کدام از آن‌ها به چهار علتی که شما اشاره کردید نامی برده نشد!

شما استیضاح‌کنندگان وزیر اسبق علوم را عامل مشکل سرمایش خوابگاه ما می‌دانید در حالی که همان وزیر رئیس پیشین دانشگاه را که سه سال به کرسی سرپرستی دانشگاه تکیه زده بود انتخاب کرد. معاونت فعلی دانشگاه را برای رفع مشکلات گماشت و نتیجه آن شد که دیدید و به فاجعه تعبیر کردید! پس به تعبیری می‌توان گفت که "محمود صادقی نتیجه مدیریت فرجی‌دانا را فاجعه دانست".

شما علت این فاجعه را شورای انقلاب فرهنگی دانستید که داعیه‌دار برحق لغو سند 2030 و اجرای سند چشم‌انداز است و از این بابت شما آنها را به دخالت در فاجعه خوابگاه متهم می‌کنید. شما وزارت علومی را متهم نموده‌اید که مواضع وزیرش با آنها که شما مایلید در کابینه بعدی در این جایگاه باشد متفاوت است.

و نهایتا مدیریت دانشگاهی را مقصر دانستید که بیشتر از همه معاونت دانشجویی‌اش مقصر است.

با این شرح باید بگویم یکی دیگر از مشکلات خوابگاه حضرت معصومه(س) به صورت خاص و مشکلات مردم سرزمینم به صورت عام سیاست‌زدگی مسئولینی امثال شماست که بیش از "نمایندگی مردم" نمایندگی از یک جناح سیاسی خاص را برعهده دارند! و این یعنی فاجعه در خوابگاه حضرت معصومه(س) و کشورمان!

ارسال نظر: