براساس اعلام بانک مرکزی

برنج و گوشت در صدر گرانی‌های روزهای آخر ماه رمضان قرار گرفتند

کدخبر: 2100962

در آستانه آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر، ثبات بر بازار کالاهای اساسی حاکم بود و تنها دو گروه کالایی برنج و گوشت قرمز، افزایش را تجربه کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، گزارش ارزانی و گرانی کالاها حکایت از آن دارد که در هفته منتهی به 26 خردادماه، دو گروه کالایی با افزایش قیمت، 6 گروه کالایی با کاهش قیمت و 3 گروه کالایی با ثبات قیمت مواجه بودند.

بر این اساس، نرخ لبنیات، چای و روغن نباتی ثابت، تخم مرغ، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر کاهش و برنج و گوشت قرمز افزایش را تجربه کردند.

بر این اساس، بررسی تغییرات هفتگی ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به 26 خرداد ماه تغییرات زیر را نشان می‌دهد:

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای همه اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود؛ قیمت تخم مرغ معادل 5.1 درصد کاهش داشت و شانه ای 9500 تا 11 هزار و 500 تومان به فروش می رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی بدون تغییر بوده و بهای برنج داخله درجه یک معادل 0.3 درصد افزایش داشت ولی قیمت برنج داخله درجه دو 0.3 درصد کاهش داشت. در گروه حبوبات نیز بهای لوبیا چیتی ثابت بود، قیمت لوبیا سفید و لوبیا قرمز هر یک معادل 0.2 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1 تا 0.7 درصد کاهش یافت.

میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری کیوی عرضه نمی شد و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای پرتقال درجه یک معادل 4.5 درصد، خربزه 1 درصد و کیوی 4.9 درصد افزایش یافت ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 1.4 درصد تا 30.4 درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی های تازه قیمت بادنجان معادل 2.8 درصد و سبزی‌های برگی 0.4 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.9 درصد تا 7.2 درصد کاهش یافت. همچنین در گروه سبزی های تازه بهای پیاز و سبزی های برگی ثابت بود؛ قیمت لوبیا سبز معادل ۱.۲ درصد کاهش و بهای سایر اقلام این گروه بین ۱.۲ درصد تا ۷.۸ درصد افزایش داشت.

گوشت قرمز و مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل 0.7 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0.3 درصد افزایش یافت ولی بهای گوشت مرغ معادل 5.3 درصد کاهش یافت.

قند، شکر، روغن نباتی و چای

در این هفته قیمت شکر معادل 5 درصد کاهش داشت و بهای قند، چای خارجی و انواع روغ نباتی ثابت بود.

ارسال نظر: