چاوش‌ اوغلو: ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر ارتباطی به دیگر کشورها ندارد

کدخبر: 2101022

وزیر امور خارجه ترکیه در مراسمی به مناسبت عید فطر گفت که ایجاد پایگاه نظامی این کشور در قطر ارتباطی به دیگر کشورها نداشته و باید مورد احترام قرار بگیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه طی مراسمی به مناسبت عید فطر در آنتالیا گفت که تصمیم ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر ارتباطی به کشورهای دیگر نداشته و این کشورها فقط باید به این تصمیم احترام بگذارند.

وی اضافه کرد: ترکیه و قطر توافقنامه مشترکی را در زمینه ایجاد این پایگاه نظامی امضا کرده و این توافقی میان دو دولت با حق حاکمیت بوده و ارتباطی به کشورهای دیگر ندارد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا از ابتدای بحران در کشورهای خلیج فارس، محاصره قطر و ملتش را رد و آن را اشتباه دانسته است.

وی اضافه کرد: ترکیه تلاش‌های زیادی را برای حل این بحران به کار بسته و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه به دنبال واسطه‌گری میان "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و "شیخ صباح الاحمد جابر الصباح" امیر کویت و "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" پادشاه عربستان با هدف ایجاد حل برای این بجران است.

وزیر امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که کشورهایی که قطر را تحریم و محاصره کرده از مواضع خود بازگشته و این کشورها راه حلی برای بحران خود در چارچوب روابط برادرانه فی ما بین بیابند.

چند روز پیش کویت فهرست خواسته‌های کشورهای عربی محاصره کننده قطر را به دوحه تحویل داد.

قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط بری از سرگیری روابط با قطر هستند. از قطر خواسته شده است طی 10 روز این درخواست ها را اجرا کند.

عربستان سعودی و متحدانش قطر را به حمایت از گروه‌های «تندرو» متهم کرده و تمامی روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند. قطر این اتهام را رد کرده و اقدام این کشورها علیه خود را «محاصره» نامیده است.

عربستان،‌ امارات و بحرین نیز می گویند، تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده اند.

مقامات دوحه اعلام کرده اند که درخواستهای عنوان شده از سوی کشورهای عربی همسایه قطر، غیرقابل قبول و غیرقابل اجراست.

ارسال نظر: