عطوان بررسی کرد

عمر کوتاه داعش در عراق و سوریه؛ جنگ علیه داعش به شکلی دیگر در راه است

کدخبر: 2101290

شکست داعش در موصل و الرقه به عنوان مراکز خلافت خودخوانده در عراق و سوریه به معنی پایان جنگ علیه این گروه نخواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، نوشت: عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در توضیح وضعیت کنونی داعش و از دست دادن مناطق تحت اشغال خود نوشت: خبر شکست داعش در موصل و الرقه به عنوان مراکز خلافت خودخوانده در عراق و سوریه در حالی منتشر می شود که بازپس گیری این دو شهر به معنی پایان جنگ علیه داعش نخواهد بود.

شمارش معکوس برای شکست داعش در الرقه

وی افزود: تسلط نیروهای عراقی بر مسجد النوری واقع در قلب محله قدیم موصل به این معنی است که داعش در آستانه از دست دادن پایتخت خود در عراق است و به از دست دادن الرقه در سوریه نیز نزدیک می شود.

«خلافت اسلامی» که ابوبکر البغدادی در سال 2014 از مسجد النوری موصل از تشکیل آن خبر داده و زلزله بزرگی در منطقه خاورمیانه ره راه انداخت، اکنون به پایان خود نزدیک می شود و چه بسا به عنوان کوتاه ترین خلافت اسلامی که عمر آن کمتر از سه سال بود، در تاریخ اسلام ثبت شود.

بزرگنمایی قدرت داعش

بسیاری بر این باورند که قدرت نظامی و اقتصادی داعش با بزرگنمایی و مبالغه همراه بود و در این میان آمریکا نیز با بسیج 60 کشور برای ائتلاف مبارزه با داعش در این بزرگنمایی سهم داشت؛ درست شبیه همان کاری که در مورد توانمندی ارتش عراق و سلاح کشتار جمعی این کشور انجام داده و آن را دستاویز حمله به عراق و اشغال آن قرار داد.

داعش، دستاویز آمریکا برای حضور در خاورمیانه

نکته قابل توجه اینکه آمریکا از پنجره همین داعش وارد عراق و سوریه و به طور کلی منطقه خاورمیانه شد و بیش از پنج هزار سرباز را تحت پوشش آموزش نیروهای عراقی عازم این کشور کرد و از این موضوع به عنوان دستاویزی برای تغییر نظام حاکم عراق برای دومین بار و سرنگونی دولت نوری المالکی به اتهام فساد و طایفه گرایی استفاده کرد.

به هر حال اکنون در پرتو اخبار مربوط به شکست بزرگ «دولت اسلامی» در موصل و الرقه دو سوال اصلی مطرح است:

اول: سرنوشت سرکردگان این گروه و پیش از همه ابوبکر البغدادی چه می شود؟

دوم: گزینه های این گروه و آینده آن چه خواهد بود؟

شناسایی سرکردگان داعش کار سختی است

در پاسخ به سوال اول باید گفت به جز البغدادی، ابومحمد العدنانی که وزیر اطلاع رسانی داعش بود و ابوعمر چچنی وزیر دفاع این گروه هیچ یک از سرکردگان آن در طول سه سال گذشته نه در صفحات تلویزیون و یا رسانه های داعشی ظاهر نشدند و یا در نوارهایی که داعش پخش می کرد، نامی از آنان دیده نشد از همین رو در صورت به هلاکت رسیدن آنان در نبردهای کنونی شناسایی هویت آنان دشوار است، البته به جز ابوبکر البغدادی که بارها خبر کشته و یا زخمی شدن آن منتشر شد.

علاوه بر این محل حضور این سرکردگان همچنان محرمانه باقی مانده است و بعید نیست بیشتر آنان به خارج از عراق و سوریه رفته باشند، بدون اینکه کسی آنان را بشناسد.

سه گزینه احتمالی در مورد آینده داعش

اما در مورد گزینه های این گروه در صورت ریشه کن شدن در موصل و الرقه می توان به سه گزینه اشاره کرد:

اول: این گروه خود را منحل کرده و به شکست و فروپاشی اعتراف کند که این گزینه بعید به نظر می رسد.

دوم: اعضای داعش و سرکردگان آن به فعالیت های زیرزمینی و محرمانه در عراق و سوریه متوسل شوند و به طور خاص بر عملیات تروریستی متمرکر شوند؛ احتمال این گزینه قوی تر و خطر آن بیشتر است.

سوم: بیشتر اعضای این گروه و سرکردگان میدانی آن به سمت مناطقی که در سه سال گذشته با آن بیعت کرده اند عقب نشینی کنند از جمله سیناء در مصر، خراسان در افغانستان و یمن و ساحل افریقا (بوکوحرام) و نیز مغرب اسلامی و سرت در لیبی و مناطق دیگر.

پی بردن سرکردگان داعش به حتمی بودن شکست

اکنون نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد سرکردگان داعش متوجه شده اند در پرتو محاصره شدیدی که در آن قرار گرفته اند، در جنگ برای حفظ شهرهای تحت اشغال خود شکست خواهند خورد.

بذر عقاید افراطی داعش

با این حال باید گفت شکست «دولت اسلامی» در موصل و الرقه به معنی پایان آن نیست بلکه شاید به معنی آغاز مرحله جدید و خطرناک تر آن باشد، زیرا این گروه بذر عقاید افراطی خود را با قدرت و در فاصله زمانی کوتاه منتشر کرد.

با این تفاسیر باید گفت جنگ علیه این گروه با سقوط موصل و یا الرقه پایان نمی یابد بلکه چه بسا به شکلی دیگر آغاز شود.

ارسال نظر: