در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد؛

روایت ابوالفضل ظهره‌وند از نقش شبکه داخلی در اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه

کدخبر: 2102383

سفیر سابق ایران در ایتالیا اظهار داشت: تحولات امروز در داخل عربستان و همچنین گسست در اتحادیه عرب، نشان دهنده موقعیت رو به تبارز خط مقاومت است که در این صحنه مدیریت سپاه نقش کلیدی داشته؛ چون حوزه، حوزه‌ است که مقاومت دارد خودش را در سیمای سپاه نشان می‌دهد و این همان نقطه آزار دهنده آمریکایی‌هاست.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، طی مدت اخیر جمهوری اسلامی ایران از سه طرف مورد هجوم دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته است. از یک طرف آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های سیدا عملا توان موشکی ایران را به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده‌اند و از سوی دیگر با ایجاد گروه‌ تروریستی مغاویر الثوره در عراق و سوریه در صدد تقویت مخالفان جبهه مقاومت هستند. از سوی دیگر عربستان سعودی با اقداماتی مانند انتخاب محمد بن سلمان که سابقه دشمنی با ایران را دارد به عنوان ولیعهد و همچنین مدیریت عملیات‌های تروریستی برعلیه ایران شمشیر را در برابر ایران از رو بسته است و در آخر هم شاهد موضوع‌گیری‌هایی داخلی علیه سپاه در کنار تعهدات جدیدی که دولت به گروه ویژه اقدام مالی FATF در بازرسی از سیستم مالی کشور داده هستیم. همه اینها ما را برآن داشت تا شرایط فعلی کشور در دوران پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم را در گفتگوی خبرنگار « نسیم آنلاین »، با کارشناسان امر بررسی کنیم. این بار به سراغ ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و کارشناس مسائل بین‌الملل رفته‌ایم تا در گفتگو با وی دلایل اقدامات اخیر آمریکا برعلیه ایران را بررسی کنیم. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی خبرنگار « نسیم آنلاین »، با ظهره‌وند است که ارائه می‌شود.

اقدامات آمریکا علیه ایران ناشی از انفعال دولت ایالات متحده در برابر تحولات منطقه « نسیم آنلاین »: ارزیابی شما از تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران در تصویب تحریم‌های جدید سیدا و تقویت گروه‌های تروریستی چیست؟

ظهره‌وند: اقداماتی که از طرف آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و همچنین مانور تبلیغاتی که از طرف آنها برای حضور در ایران انجام می‌شود همه ناشی از انفعال دولت ایالات متحده در برابر تحول ناخوشایندی است که دارد در برابر آنها در منطقه شکل می‌گیرد و این تحول ناخوشانید برای آنها ظهور و بروز جمهوری اسلامی در منطقه است.

سپاه نقش محوری در افول موقعیت هژمونیک آمریکا داشته

امروز خط مقاومت در وضعیت بسیار متفاوتی از 5 سال پیش قرار دارد و سوریه هم وضعیت متفاوتی با گذشته پیدا کرده است، این نکته‌ای است که ما آن را در مواضع مختلف مقامات کشورهای جهان و از جمله اروپایی می‌بینیم مثلا آقای مکرون اخیرا اذعان کرد که بدون جمهوری اسلامی ایران و همچنین بدون ماندن اسد در قدرت امکان حفظ ثبات در منطقه وجود ندارد، مجموعه این اتفاقات نشان دهنده افول موقعیت هژمونیک آمریکا هست.

از طرف دیگر مجموعه تغییرات و تحولاتی که امروز در وضعیت داخل عربستان اتفاق افتاده و همچنین گسستی که در اتحادیه عرب به وجود آمده، نشان دهنده موقعیت رو به تبارز خط مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران است که در این صحنه مدیریت سپاه نقش کلیدی و محوری داشته است؛ چون حوزه، حوزه‌ای است که مقاومت دارد خودش را در سیمای سپاه نشان می‌دهد و این همان نقطه آزار دهنده آمریکایی‌هاست و به همین دلیل باید دشمنی آمریکایی‌ها در برابر آنها را خیلی طبیعی بدانیم؛ در چنین شرایطی ما هم اگر جای آمریکایی‌ها بودیم همین کار را می‌کردیم و این یک موضوع خیلی عادی و پذیرفته است که باید حداکثر کاری که می‌توان را در برابر جبهه مقابل انجام داد اما قطع به یقین این هم مانند دیگر طرح‌های ناکارآمد آمریکایی‌ها طی 39 سال گذشته به نتیجه نخواهد رسید و ان‌شاءالله افول را در این سیستم و رژیم سیاسی منحط بیشتر خواهیم دید.

تحریم‌ها تنها موضوعی است که آمریکایی‌ها به آنها امیداور هستند « نسیم آنلاین »: سرمایه‌‌گذاری اصلی آمریکایی‌ها در برابر ایران چیست؟

ظهره‌وند: تنها موضوعی که آمریکایی‌ها توانستند به آن امیداور بشوند و روی آن متمرکز شوند مساله تحریم‌ها بود که آن هم به دلیل گرفتن آدرس غلط از فضا و محیط داخل ایران اتفاق افتاد؛ اتفاقا مساله دیگری که آمریکایی‌ها را بسیار نگران کرده مسیر اقتصاد مقاومتی که از منظر رویکردهای مقام معظم رهبری دنبال می‌شود، یعنی از این زاویه که اقتصاد متکی به ظرفیت‌های درونی خودش باشد و مقاوم‌سازی ساختارهای اقتصادی در مقابل فشارهای بیرونی انجام شود.

اقتصاد مقاومتی می‌تواند پاشنه آشیل برنامه‌های آمریکا علیه ایران باشد

موضوع مهم آن است که این اقتصاد مقاومتی می‌تواند همچون مقاومت سیاسی، مقاومت اقتصادی را هم به کشورها الهام کند و این نکته پاشنه آشیل آمریکایی‌ها است؛ وقتی اقتصاد مقاومتی می‌گویم به معنای اقتصادی است که محصول نهایی آن بعد از 38 سال مقاومت سیاسی جریان مقاومت در سطح نظام بین‌الملل ایجاد شده و یعنی امروز ما باید مصنوعات و خروجی خودمان را به جامعه جهانی و جریانات مقاومت ارائه کنیم، نه اینکه فقط متمرکز بریکسری از تاکتیک‌ها و سیاست‌های مقطعی مانند اصل 44 بمانیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما باید بتوانیم در صحنه ملی نشان دهیم کلیت نظام، امام و امت در صحنه حضور پیدا کرده تا محصول مقاومت سیاسی خودش را در شکل جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و خروجی‌های اقتصادی به جهانیان ارائه کند و تراز رویکردهای سیاسی خودش را در تراز رویکردهای اقتصادی نشان دهد؛ ما الان داریم گسست را می‌بینیم، یعنی امروز تراز مقاومت سیاسی ما به هیچ عنوان قابل مقایسه با وضعیت اقتصادی داخلی ما نیست، امروز اتومبیل و مصنوعاتی که تولید می‌کنیم اصلا در شأن موقعیت سیاسی ما نیست، آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند در سایه این ضعف اقتصادی که خود ما نشان دادیم آن را تبدیل به یک فرصت کنند و برای خودشان دائما مصوبه تولید کنند و در این شرایط ما بیایستی همان رویکردی که حضرت امام رحمت‌الله علیه داشتند مبنی‌ براینکه عنوان می‌کردند آقای ریگان ما فرزندان رمضان هستیم ما را از تحریم نترسانید، ادامه دهیم، این همان رویکردی است که بایستی در اقتصاد مقاومتی لحاظ کنیم و منابع خودمان را در سایه این ساختار جدید حفظ و تهدیدات را رفع و رجوع کنیم تا ان‌شاءالله در تراز شایسته‌ وارد شویم.

آمریکا در صورت شکست در استراتژی جدید مجبور می‌شود صرفا از فروپاشی داخلی خودش جلوگیری کند « نسیم آنلاین »: استراتژی آمریکایی‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران در منطقه‌ چیست؟

ظهره‌وند: آمریکایی‌ها چون استراتژی جنگ‌های منطقه‌ای و نیابتی آنها جواب نداده الان دنبال این هستند که هژمونی رو افولشان را به شکل نیابتی حفظ کنند، یعنی اینها باز مساله فروش سلاح را در منطقه خواهند داشت و مساله جمع‌آوری اطلاعات و کمک به دشمنان را ادامه می‌دهند تا بتوانند آن محور عبری عربی و آمریکایی‌ (که از آن تحت عنوان ناتو هم یاد می‌کنند) در موضع حفظ و صیانت از هژمونی خودشان قرار دهند. این بازی که اکنون آمریکایی‌ها راه می‌اندازند می‌کنند را باید در یک فرایند زمانی ببینیم، یعنی دست کم در طی 10 سال آینده هم همین شرایط را خواهیم داشت و این آخرین دور از بازی آنهاست چون بعد از این ان‌شاءالله در صورت شکست این استراتژی مجبور هستند برگردند و صرفا از فروپاشی داخلی خودشان جلوگیری کنند.

آمریکایی‌ها آمده‌اند که منطقه را به سمت فروپاشی ببرند

آن چیزی که اهمیت دارد این است که دولت جمهوری اسلامی ایران هم بایستی بتواند در همین تراز بحران را ببینید و در مدیریت آن سهم بگیرد، چون آمریکایی‌ها یک بازی صفر و یک را شروع کرده‌اند که به آخرین دور بازی آنها منتج می‌شود و اگر شکست بخورند باید شکست را در داخل مرزهای جغرافیای سیاسی خودشان متحمل شوند و بنابراین اینها آمده‌اند که کشورهای منطقه را به سمت فروپاشی ببرند و این سیاست را هم از طریق ظرفیت‌های سخت‌شان و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که از جیب کشورهای متحجر منطقه‌ای انجام می‌دهند پیگیری‌ خواهند کرد.

آمریکا از تمام داشته‌های‌ و به خصوص از شبکه نفوذ ایران حداکثر بهره‌برداری را خواهد کرد

البته مساله خطرناک است و اینگونه نیست که دست بر روی زانو بگذاریم و بگوئیم آمریکایی‌ها نابود خواهند شد، آمریکایی‌های الان از تمام داشته‌های‌شان و به خصوص شبکه نفوذی که در داخل جمهوری اسلامی ایران دارند حداکثر بهره‌برداری را خواهند کرد که انسجام ملی در محیط و تراز بالای دولت دوازدهم به همراه حضور یک‌پارچه ملت در صحنه می‌تواند برای رویاروی با این چالش از ظرفیت‌های ما صیانت کند و این توطئه نهایی آمریکایی‌ها را که خیلی بی‌پرده و بی‌محبا وارد صحنه شده‌اند را ناکارآمد و خنثی کنیم.

ارسال نظر: