«نسیم آنلاین» از تکرار سناریوی آمریکا برای تبانی بین‌الملی علیه مخالفان خود گزارش می‌دهد

اتهام جعلی آمریکا درباره "حمله شیمیایی"؛ حمله نظامی به سوریه در برنامه است؟

کدخبر: 2102438

آمریکا همواره با طرح ادعای مقابله با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی بستر لازم برای تجاوز در کشورهای مختلف فراهم آورده و در برخی مواقع مانند شرایط کنونی در سوریه به دلیل نیاز میدانی، با پیشگویی در خصوص بروز حوادثی از این قبیل با پروپاگاندای غربی آماده‌سازی افکار عموی را برای تجاوز دیگری کلید می‌زند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از سوریه؛ ادعای وجود سلاح های شیمیایی و در واقع اعلام استفاده از اینگونه تسلیحات با هدف ایجاد نسل کشی از سوی واشنگتن در طول دو دهه گذشته دارای معانی خاصی بوده و این مسئله تا جایی اهمیت دارد که حتی به اعتقاد برخی کارشناسان موضوع اعلام و رسانه‌ای کردن وجود و استفاده از تسلیحات شیمیایی بر علیه هر کشور و دولتی به مثابه ایراد یک کد همه‌گیر میان واشنگتن، متحدان غربی و منطقه ای این کشور برای اقدامی تجاوزکارانه و یا آغاز جنایتی دیگر بیش از سایر کلید واژه‌های سیاسی شناخته شده است.

ایالات متحده به همراه متحدان اروپایی اقدامات بسیاری را با به کار گیری این کد مشترک انجام داده که مهمترین این اقدامات حمله به عراق بود. حمله‌ای که با طرح وجود سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی در اختیار صدام آغاز و با ناشیگری دولت عراق مبنی بر در اختیار داشتن این قبیل تسلیحات به یک جنگ و تجاوز چندین ساله در این کشور منجر شد.

با نگاهی به سابقه آمریکا و دولت های اروپایی به روشنی می‌توان در کارنامه این کشورها مشاهده کرد که استفاده از کلیدواژه سلاح شیمیایی به چه منظوری بوده و این کشورها با بهره برداری از این موضوع چه تجاوزهایی را و چه اقدامات پیشگیرانه ای را در راستای تامین منافع خود انجام داده اند. موضوعی که می‌توان با تحلیلی کامل از آن و چگونگی عملیاتی کردن اقدامات آنها به واکنشی صحیح و منطقی برای کشورهای هدف رسد تا درنهایت بتوان این قبیل اقدامات را خنثی کرد.

در این میان هفته گذشته به یک باره خبری از طرف کاخ سفید مبنی‌بر حمله شیمیایی ارتش سوریه منتشر شد، خبری که با گذشت تنها چند ساعت با یک پروپاگاندای هماهنگ از سوی رسانه‌های تحت مدیریت واشنگتن به تیتر یک خبرهای جهان تبدیل شد و واکنش مقامات و سیاستمداران کشورهای مختلف را در پی داشت. در این بین چند مساله حائز توجه است که برای فهم دقیق مخاطب باید هرکدام جداگانه تشریح شود تا در نهایت بتوان درک درستی از این موضوع را به مخاطب منتقل کرد.

ابتدا چرایی استفاده و تشریح سابقه بهره برداری از این موضوع از سوی غربی‌ها بوده است. موضوع دیگر در انتشار چنین خبری به شرایط منطقه برمی‌گردد. مسئله‌ای که به دلیل ویژگی زمانی و مکانی بسیار حائز اهمیت بوده و در آخر هدف از طرح موضوع شیمیایی درخصوص سوریه از سوی واشنگتن و برخی کشورهای اروپایی در شرایط کنونی بوده است.

الف) سابقه و دلایل طرح چنین اتهامی از سوی واشنگتن:

ایالات متحده همواره برای تامین منافع و اهداف تجاوز کارانه خود با طرح دو موضوع تروریسم و وجود سلاح های کشتارجمعی پروژه‌های خود را کلید می‌زند. در مواردی برای خنثی کردن فعالیت و اقدامات جبهه روبه روی خود اقدام به پخش چنین شایعه‌هایی کرده که موارد متعددی از این مسئله در منطقه غرب آسیا موجود است.

در دورانی که ایالات متحده لشکرکشی گسترده‌ای را در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم عملیاتی کرد بهانه وجود تسلیحات شیمیایی در عراق را نیز در دستور کار خود قرارداد تا با یک هدف چند نشان بزند. موضوع اول اشغال بخش بزرگی از منابع سوختی در کشور همجوار ایران (عراق) و استقرار استراتژیک در این کشور برای ارسال کد به جمهوری اسلامی و ادامه پروژه تهدید تهران بود. موضوعی که می‌توانست شرایط را برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا محیا کند تا علاوه بر نابودی متحد سنتی خود در عراق که به تهدیدی علیه متحدان حاشیه خلیج فارس واشنگتن تبدیل شده بود بستر را برای ایجاد غده سرطانی که امروز با نام داعش شناخته شده است فراهم آورد.

اما بعد از موضوع اشغالگری ایالات متحده در راستای بهره برداری از طرح وجود سلاح شیمیایی می‌توان نوع دیگری از اقدامات واشنگتن و متحدانش را برای اخلال در روند مبارزه واقعی علیه تروریسم تکفیری و به قول برخی کارشناسان، القاعده نوین نیز مشاهده کرد.

اولین بار در حادثه غوطه شرقی بود که خبرهایی از سوی مقامات واشنگتن در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی مطرح شد. انتشار این خبر در حالی توجه اکثر رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای را به خود جلب کرد که نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت در شرف اتمام موضوع تروریسم و این بحران در منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق بودند.

اقدامی که اجرای صحیح آن می‌توانست زمینه نابودی تکفیری‌ها را در مناطقی از ریف دمشق یکسره کند و تا امروز جلوی ریختن خون بسیاری از انسان‌های نظامی و غیرنظامی را بگیرد. بار دیگر به جای انتشار خبر وجود سلاح‌های شیمیایی و اتهام به دولت‌های ناهم سو با غرب ناگهان خبر استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی تروریست‌ها، کارشناسان و برخی رسانه‌ها را در بهت فرو برد.

موضوعی که به خودی خود می‌توانست زمینه را برای اشکال مختلفی از اقدامات غرب فراهم آورد. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حلب، موصل، استان دیالی نمونه‌ای از بهره‌برداری سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب در شکل دیگر آن است. در این میان ماجرای حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون استان ادلب سوریه که محل تجمیع تروریست‌های القاعده از مناطق مختلف سوریه است نمونه دیگری از استفاده واشنگتن و برخی دول اروپایی از این مسئله است.

مسئله‌ای که علی‌رغم اصرار تهران و مسکو مبنی بر اعزام کمیته تحقیق و بررسی نه تنها هیچ‌گاه به اثبات نرسید بلکه در واقع هیچ گروهی به این منطقه اعزام نشد. موضوعی که ریشه در اقدامات و همکاری پنهان سرویس ایالات متحده با تروریسم تکفیری داشته و نمایش سناریویی دیگری برای ایجاد خلل در پیشروی و مبارزه واقعی علیه تروریسم است.

نیروهای نظامی ایالات متحده با بهره‌برداری از اتهام استفاده از سلاح های شیمایی از سوی دولت دمشق پایگاه "الشعیرات" را در شرق حمص که مقری عملیاتی به شمار می‌رود مورد هدف قرار داده تا سیستم پشتیبانی هوایی نیروهای پیاده و تاکتیکال ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در محورهای مختلف را مختل کند.

ب) هدف از طرح چنین ادعایی و پیشگویی آمریکا مبنی بر عملیات جاری شیمیایی در سوریه:

اما حالا مهمترین موضوعی که باید به آن پرداخت طرح پیشگویی جدیدی از سوی مقامات آمریکا در واشنگتن و سازمان ملل در خصوص عملیات جاری شیمایی در سوریه و همراهی برخی دول متحد آمریکا در اروپا است. این خبر آن اندازه ناسالم و نادرست بود که فقط کشورهای غربی که احتمالا از طرح‌های پشت پرده مطلع هستند، آن را باور کرده و در مورد آن واکنش نشان دادند. انگلیسی‌ها که همواره پای ثابت طرح‌های آمریکایی بوده و در بسیاری از موارد البته خود طراح هستند و امریکایی‌ها اجراکننده، اولین کشوری بود که آمادگی خود را در همراهی با واشنگتن اعلام کرد.

کشور دیگری که در این مورد اعلام موضع کرد و باعث تعجب بسیار شد، فرانسه بود که با رئیس‌جمهور جدیدش شگفتی‌ساز شده است. رئیس‌جمهور جدید این کشور هفته گذشته با اتخاذ مواضعی در خصوص بحران سوریه گفته بود جایگزینی برای بشار اسد سراغ ندارد و این در حالی بود که تنها چند ساعت بعد تغییر موضع داده و با مواضع مقامات آمریکا همراهی کرد.

از سوی دیگر طرح چنین ادعایی از سوی آمریکا با بازخورد مورد علاقه آنها از سوی اسد همراه نبود و دولت سوریه اشتباه دیکتاتور بغداد را تکرار نکرد. دولت سوریه در تمام موارد طرح اتهام شیمیایی به ارتش این کشور، موارد انهدام کلیه مواد شیمیایی سوریه را که به وسیله ایالات متحده انجام شده است را یادآوری کرده و هیچ بهانه‌ای در دست غربی‌ها برای سوء استفاده از چنین موضوعی نگذاشته است.

بنابراین خود آمریکایی‌ها به خوبی مطلع هستند که دولت سوریه هیچ سلاح شیمایی در اختیار ندارد و اگر روزی با کد چنین موضوعی اعلام شد، باید منتظر خبری بود که سناریوی نوشته شده‌ای قرار است به اجرا دربیاید. اعلام کدی که یا در راستای توقف انهدام نیروهای تحت حمایت آمریکا علنی می‌شود و یا برای بستر سازی تجاوزی دیگر. استفاده از چنین کد مشترکی در واقع می‌تواند به معنی استیصال واشنگتن و متحدانش در برابر سوریه نیز تعبیر شود.

اما برای تشریح چرایی استفاده این کلیدواژه باید گفت که همیشه ادعای وجود تسلیحات از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و جامعه اطلاعاتی اروپا نتیجه نمی‌دهد و برخی مواقع بنا به نیازهای میدانی باید با یک تغییر تاکتیک این مسئله را وارد فاز پیشگویی کرد تا بتوان براساس آن اقدامات لازم را در راستای تامین اهداف از پیش تعیین شده عملیاتی کرد.

پیشگویی استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت دمشق در شرایطی عنوان شده است که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در چند جبهه مختلف توانستند با پیشروی‌های قابل توجه اراضی وسیعی را از اشغال داعش و القاعده آزاد و پاکسازی کنند و عناصر رزمی این سازمان های تروریستی را در مختصاتی مشخص به محاصره در بیاورند که این معنی و خروجی مطلوبی برای آمریکا و اروپا ندارد.

از سوی دیگر آزادسازی موصل، حلب و الرقه که یکی پس از دیگری محقق می‌شود نیاز داعش به یک منطقه دیگری همچون دیرالزور را برای انتخاب پایتخت خودخوانده دیگری بالا برده است که به دلیل وجود نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در دیرالزور نمی‌تواند نیاز آنها را برآورده سازد. این در حالی است که نیروهای آمریکایی و حتی سازمان‌های رزمی مسلحی که تحت حمایت آنها در سوریه فعالیت می‌کنند نمی‌توانند وارد دیرالزور شوند و این یعنی تا نابودی بخش قابل توجهی از تروریست‌های تکفیری چیزی باقی نمانده است.

به همین جهت برای ایجاد خللی جدی در روند پیشروی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت که علاوه بر آغاز پاکسازی مناطق مرزی مشترک عراق و سوریه مناطق وسیعی را به سمت بادیه دمشق و دیرالزور آزاد کرده اند باید خبری منتشر شود که بتواند دست نیروهای خارجی را در سوریه باز کند و به عنوان بستری افکار عمومی را برای ورود این عمل تجاوزکارانه هدایت کند.

در نتیجه مقامات واشنگتن و متحدان آنها با برنامه هماهنگی از سازمان ملل تا رسانه‌های مختلف شروع به خبرپراکنی و پیشگویی در خصوص بروز عملیاتی شیمیایی از سوی دولت دمشق کرده که با توجه به عملکرد بشار اسد و دولت دمشق مبنی بر انهدام کلیه مواد شیمیایی سوریه باید اقدام دیگری نیز در دستور کار دمشق قرار گیرد. اقدامی که به آمریکا و متحدانش نشان دهد هزینه ورود به سوریه با عراق و افغانستان به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و آنقدر این اقدام نسنجیده می‌تواند برای واشنگتن هزینه زا باشد تا از هرگونه اقدام غیرقابل پیش‌بینی از سوی ایالات متحده و متحدانش جلوگیری کند.

ارسال نظر: