شجاعی خبر داد:

کاهش ۳ درصدی پرونده‌های نزاع در سال ۹۵/ ثبت اطلاعات ۱۰ هزار مجرم در بانک ژنتیک

کدخبر: 2102637

شجاعی تصریح کرد: در سال ۹۵ از مجموع پرونده‌های بررسی شده به تعداد یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۸۵۳ مورد، مراجعات نزاع با ۵۴۷ هزار و ۲۸ مورد در راس مراجعات پزشکی قانونی قرار دارد و با کاهش ۳ درصدی نسبت به سال ۹۴ مواجه بودیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در سال 95 از مجموع پرونده های بررسی شده به تعداد یک میلیون و 760 هزار و 853 مورد، مراجعات نزاع با ۵۴۷ هزار و 28 مورد در راس مراجعات پزشکی قانونی قرار دارد و با کاهش 3 درصدی نسبت به سال 94 مواجه بودیم.

رشد 6.4 درصدی پرونده تصادفات در پزشکی قانونی

وی افزود: پس از نزاع، تصادفات بیشترین تعداد پرونده‌های موجود در پزشکی قانونی را با آمار 333 هزار و 71 پرونده به خود اختصاص داده است و این آمار با رشد 6.4 درصدی مواجه است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: پرونده‌های معاینه اجساد، در سال 95 شامل 58 هزار و 181 مورد بود که در این راستا با رشد 1 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

شجاعی ادامه داد: در بخش تشریح در سال گذشته، حوادث رانندگی ترافیکی با 15 هزار و 932 نفر با رشد 3.9 درصدی روبرو بوده است؛ پس از آن بیماری های قلبی و عروقی با 8 هزار و 57 مورد پرونده در مرتبه بعدی قرار دارد.

وی گفت: مرگ ناشی از مصرف موادمخدر و روان گردان ها با 3 هزار و 190 مورد پرونده بود و این مسأله با رشد 6.2 درصدی همراه است. شایان ذکر است بیش از ۷۰ درصد موارد فوت شده بر اثر اوردوز (مصرف بیش از حد و یا مصرف چند ماده مخدر یا محرک به طور همزمان) در منزل بوده است.

ثبت اطلاعات ۱۰ هزار مجرم در بانک ژنتیک

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، افزود: از سال قبل حدود 10 هزار پروفایل ژنتیکی متهمان و مجرمان استخراج و اطلاعات‌شان در بانک اطلاعات ژنتیک ثبت شده است و امسال نیز در صورت تامین اعتبارات اطلاعات 30 هزار مجرم را وارد این بانک خواهیم کرد.

شجاعی تأکید کرد: مشاغل پرخطری همچون، خلبانی، خدمه پروازی، آتش‌نشانی، خبرنگاری و غیره جزء گروهی هستند که نمونه برداری ژنتیکی از آنان در اولویت است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در کمیسیون های قصور پزشکی در سال ۹۵ از مجموع 7 هزار و 214 پرونده، 4 هزار و 88 مورد آن تبرئه و 3 هزار و 126 مورد محکوم شدند و آمار فوق از رشد 29.6 درصدی در تبرئه و همچنین 24.2 درصدی خبر می دهد.

شجاعی اضافه کرد: در حوزه جراحی زنان و زایمان و نازایی، در مجموع یک هزار و 157 پرونده تشکیل شد که ۷۰۴ مورد تبرئه و ۴۵۳ مورد محکومیت را به دنبال داشت.

وی افزود: در شکایات پرونده های پزشکی قانونی در حوزه جراحی عمومی 976 پرونده ثبت شد و 500 مورد تبرئه و همچنین476 مورد از این پرونده ها به محکومیت پزشکان منتهی شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: پرونده های دندانپزشکی که در سال ۹۵ در این سازمان ثبت شد به میزان 686 مورد بوده است که 254 مورد تبرئه و 432 مورد با محکومیت مواجه شد و این قبیل پرونده ها با رشد 20.6 درصدی روبرو بوده است.

ارسال نظر: