مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران:

باغ کتاب تهران سرمایه فرهنگی پایتخت است

کدخبر: 2102748

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باغ کتاب تهران سرمایه فرهنگی پایتخت است، گفت:پردیس فرهنگی باغ کتاب مولفه موثر در تحقق توسعه پایدار اجتماعی شهر تهران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، باغ کتاب تهران با حضور علی لاریجانی ،رییس مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، اعضای شورای شهر تهران،جمعی کثیری از هنرمندان و بازیگران در اراضی عباس آباد( جنب کتابخانه ملی) عصر روز گذشته افتتاح شد.

مهندس علیرضا جعفری در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه تهران به ‌عنوان یک جهان شهر دارای ظرفیت‌های ویژه فرهنگی، هنری و اجتماعی است، تاکید کرد: پردیس فرهنگی باغ کتاب ظرفیت عظیم فرهنگی در کنار سایر مجموعه های فرهنگی در شهر است.

وی ادامه داد:توجه به توسعه کالبد فیزیکی مکان های فرهنگی با استاندارد بالا در شهر تهران منجر به زنده نگهداشتن آیین‌های فرهنگی، قومی و محلی و در نهایت گسترش حضور توریسم شهری در پایتخت می شود. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران افزود: شهر تهران به‌عنوان پایتخت، سهم عمده‌ای در تولید و عرضه بخش‌های فرهنگی قابل استفاده مردم کشور ایفا می‌کند به همین دلیل توجه به کیفیت و ساخت و ساز فضاهای فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی بیان داشت: این در حالی است که درچند دهه گذشته سهم زیرساخت‌های فرهنگی و هنری تهران بسیار ناچیز بود، به همین دلیل در دوره مدیریت دکتر قالیباف توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران و سند راهبردی آن، ساماندهی و تجهیز فرهنگی شهر به‌منظور ارتقای جایگاه آن در پایتخت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت.

جعفری با تاکید بر اینکه باغ کتاب تهران به فضای ارزشمند و تاثیر گذار در زمینه کتاب تبدیل خواهد شد، بیان داشت: پردیس فرهنگی باغ کتاب ، پازلی ارزشمند در نگین فرهنگی پایتخت است.

دهه اخیر دهه پایه گذاری تهران معاصر است

در این مراسم محمدباقر قالیباف با اشاره به فعالیت های خود در شهرداری تهران طی ده سال گذشته گفت: در این دهه تهران معاصر پایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: در این مراسم اگر تاریخ بلدیه را ببینیم ما به اندازه یک تاریخ در شهر تهران ساختیم و اگر شیوه تولید شهر را مبنای شکل گیری شهر بدانیم در این یک دهه پایه گذاری شد.

شهردار تهران افزود: وظیفه دولت‌ها و حاکمیت‌ها کاهش رنج و زحمت مردم و شهروندان است و این امکان‌پذیر نیست جز این‌که همه مسوولین دست به دست هم دهیم تا بستر مناسبی را برای آگاهی‌بخشی به مردم فراهم کنیم و این مهمترین رسالتی است که بر دوش ما قرار دارد تا انسانیت و کرامت انسان‌ها را پاس بداریم و آن را روز به روز ارتقاء دهیم.

قالیباف ادامه داد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باید بر همین اساس به آزادی و آزادگی مردم و شهروندان ارج بنهد. در کشور ما مدیریت شهری طبق سابقه تاریخی عمدتاً مبتنی بر اضطرار و اجتناب از اختلال در شهر بوده و ماموریتش بیشتر در حوزه‌های خدماتی تعریف شده است. البته در تهران به دلیل مرکزیت سیاسی، وضعیت کمی متفاوت بوده که این هم فرصت و هم تهدید بوده است.

لاریجانی:شهردار پایتخت با عملکرد سنجیده، به هنگام و خلاق در امورشهری تهران به خوبی پیش رفته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای مجموعه شهرداری تهران آرزوی توفیق می‌کنیم و خوشبختانه مدیریت شهرداری در این دوران از همبستگی خوبی برخوردار بود و نتیجه تلاش‌ها نیز دیده می‌شود.

علی لاریجانی اظهار کرد: ما امیدواریم آقای قالیباف همیشه سرزنده و فعال کار کنند و از وجود ایشان در نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: ایشان در دفاع مقدس خوب کار کرده و زحمات زیادی کشیده و بعد از دفاع مقدس در بخش‌های مختلف تلاش‌های سنجیده بهنگام و با رویه مدیریتی خلاق داشتند و در کارهای شهری در تهران هم به خوبی پیش رفت؛ از جمله اتوبان‌هایی که بعضا من هم در افتتاح آن حضور داشتم. ایشان همچنین در کارهای فرهنگی و هنری از ذهن خلاقی برخوردار بودند. برای ایشان و مجموعه شهرداری تهران آرزوی توفیق می‌کنیم و خوشبختانه مدیریت شهرداری در این دوران از همبستگی خوبی برخوردار بود و نتیجه تلاش‌ها نیز دیده می‌شود.

لاریجانی اضافه کرد:‌البته اوضاع تهران پیچیدگی‌های خود را دارد و مسائل گوناگونی وجود دارد که باید با روحیه شاداب و پرکار دنبال شود تا گره‌های کور تهران باز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از مجموعه فرهنگی باغ کتاب تهران خاطر نشان کرد: این مجموعه هم از نظر معماری قابل توجه بوده و هم در طراحی آن به یک نکته مهم توجه شده که مسئله اصلی کشور در بحث آموزش چیست؟ نام این مجموعه باغ کتاب است، اما درواقع باغ روش‌های نوین معرفت است که چطور فرزندان آینده‌ای متناسب با شرایط امروز داشته باشند.

حداد عادل:باغ کتاب فضایی مغتنم برای عرضه کتاب است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که صنعت نشر در ایران با مخاطراتی مواجه است، از دولت و مجلس خواست برای تداوم حیات اقتصادی ناشران کمک کنند.

غلامعلی حداد عادل در ادامه مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی باغ کتاب تهران اظهار کرد: من شخصاً مراحل پیشرفت این طرح را دنبال می‌کردم و برای افتتاح این مجموعه روزشماری می‌کردم و خوشحالم سرمایه‌ای به سرمایه‌های فرهنگی شهر تهران اضافه خواهد شد و می‌توانیم به گردشگرانی که جاهای مختلف تهران را می‌بینند در کنار موزه دفاع مقدس، باغ کتاب تهران را نشان دهیم و بگوییم قلم و اندیشه ما را موفق به دفاع از کشور کرد.

حداد عادل با ابراز خرسندی از اختصاص بخش اعظمی از تپه‌های عباس‌آباد به موسسه فرهنگی ماندگار، یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید و توصیه کردند که در منطقه عباس‌آباد برج و بارو و آپارتمان‌سازی نشود و نگاه اقتصادی به این قطعه زمین که از دستبرد یک عده محفوظ مانده، وجود نداشته باشد که تا حدود زیادی به این توصیه عمل شد و کتابخانه ملی، باغ موزه دفاع مقدس و فرهنگستان‌های سه‌گانه زبان و ادب فارسی، علوم و علوم پزشکی و بنیاد دایره‌المعارف فارسی این مجموعه را به یک مجموعه افتخارآمیز برای تهران تبدیل کرده است.

حداد عادل اضافه کرد: ای کاش آقای قالیباف کار میدان فرهنگ را هم به اتمام می‌رساند تا به تفرجگاه اهل فکر و اندیشه بدل شود.

وی باغ کتاب را فضایی مغتنم برای عرضه کتاب عنوان و خاطرنشان کرد: امیدوارم باغ کتاب سبب رشد و تفکر اندیشه شود و تاثیری در فرهنگ کتابخوانی بگذارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که اختراع خط از مهمترین اختراعات بشر بوده، ادامه داد: این اختراع به مراتب بیش از کشف آتش در رشد بشر اثرگذار بوده است. این‌که انسان بتواند اندیشه را که در زبان منتقل می‌شود با نگاره‌ها و نقوش و خطوطی ثبت و آن را به دیگران انتقال دهد اختراع بزرگ و هوشمندانه و مبنای کتاب است.

حداد عادل با بیان این‌که صنعت نشر در ایران حال و روز خوبی ندارد، اضافه کرد: صنعت نشر در خطر است و یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست که کمتر توانایی برای خرید کتاب در سبد هزینه‌های خانوار وجود دارد. علاوه بر این رقیبی به نام فضای مجازی برای صنعت نشر ایجاد شده است. همچنین شمارگان روزنامه‌ها در مقایسه با 20 سال گذشته به یک‌دهم تقلیل یافته است.

دعایی: همه گرایش‌های مختلف فرهنگی و سیاسی به قالیباف علاقه‌مند هستند.

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات از حمایت و کمک شهردار تهران به اهالی فرهنگ در دوران تصدی شهرداری تهران، قدردانی کرد.

سیدمحمود دعایی نیز افزود: آقای قالیباف بدون در نظر گرفتن جهات فکری و گرایش‌های سیاسی مطبوعات، در شرایطی که مسوولان رسانه نیازی داشتند، نیاز آنها را برطرف می‌کردند و جامعه مطبوعاتی مدیون بزرگواری‌های ایشان است.

دعایی با اشاره به حضور چهره‌های مختلف فرهنگی در مراسم افتتاح باغ کتاب تهران یادآور شد: جمعی که در این مراسم حضور پیدا کردند گواه بر این است که همه گرایش‌های مختلف فرهنگی و سیاسی به آقای قالیباف علاقه‌مند هستند.

وی اضافه کرد: آقای قالیباف در دوران فعالیت خود حریم و حرمت بزرگان را نگاه داشت و اولین اقدامش بازسازی برای مرحوم دکتر علی شریعتی و پس از آن برای مرحوم شهید مطهری، شهید مدرس، شهید بهشتی و بزرگان دیگری بود که محبوب بودند و روز به روز به فراموشی سپرده می‌شدند. همچنین آقای قالیباف مجموعه جماران را بازسازی کرد و حرم امام (ره) هم اگر همت و مساعدت ایشان و علاقه ایشان به امام(ره) نبود، به این زودی و زیبایی به اتمام نمی‌رسید.

باغ کتاب تهران که عصر روز گذشته با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدباقر قالیباف، شهرداری تهران، اعضای شورای شهر تهران و جمع کثیری از هنرمندان سینما و تئاتر اففتاح شد، مجموعه ای فرهنگی و چند منظوره با محوریت کتاب است که به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده است.

هر یک از عناصر تشکیل دهنده مجموعه با غ کتاب تهران به نحوی با فعالیتهای مرتبط با کتاب در ارتباط است.

فروشگاههای مختلف برای فروش محصولات فرهنگی و.... در باغ کتاب باعث جلب مخاطبان بیشتر از هر گروه سنی و با هر جنسیتی می شود. همچنین باغ کتاب می تواند انواع خدمات را در حوزه تمامی رسانه ها با انواع مدیاها (کتاب، سی دی، دی وی دی، اینترنت و...) به مخاطبان خود ارائه دهد.

این مجموعه به عنوان یک فضای فرهنگی در طول سال به نمایش و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی مرتبط با کتاب خوانی می‌پردازد، که علاوه بر افزایش و تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به کتاب، این مکان را مبدل به یک مرکز فرهنگی قابل احترام و کامل برای مخاطبان از سنین و سلیقه های متنوع، کرده است.

باغ کتاب تهران بدون شک یکی از بزرگترین پروژه هاست که در سطح ملی ،هم از لحاظ سازه ای و هم زیبایی بسیار منحصر به فرد است.

باغ کتاب تهران که به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده است، قابلیت ‌های بسیاری از جمله جایگزینی برای نمایشگاه بین المللی در عرصه تخصصی کتاب بصورت دائمی، ایفای نقش به عنوان هماهنگ کننده در فرآیند تولید و نشر کتاب و ارتقای استانداردهای تولید و نشر و بهره برداری در اقتصاد کتاب، ترویج نوآوری ها و فناوری های حوزه نشر، دسترسی مخاطبان بین المللی به منابع اسلام، ایران و انقلاب اسلامی و منابع خارجی برخوردار است.

گفتنی است در پایان این مراسم شهروندان به همراه مسئولان از تالارها و بخش های مختلف باغ کتاب تهران بازدید کردند.

ارسال نظر: